De diversiteit van de soorten microflora in de darmern verbetert erdoor…..

Recent onderzoek laat zien dat beweging verschillende positieve effecten heeft op de microbiota in je darmen (ook wel het microbioom genoemd). Beweging vergroot de diversiteit van de microbiota (het aantal verschillende bacteriën) en het zorgt voor een goede verhouding tussen twee belangrijke bacteriegroepen (de bacteroidetes en firmicutes). Dit is belangrijk voor een goede balans in de darmen. Daarnaast vergroot beweging het aantal goede bacteriën en het stimuleert de aanmaak van bepaalde vetzuren. Lees verder, want dit is te interessant!

Microbiota helpen tegen ziekteverwekkers

In het menselijk lichaam bevinden zich miljarden bacteriën, waarvan veruit de meeste leven in de darmen. Samen worden deze darmbacteriën ook wel de darmflora of microbiota genoemd. Dit bedraagt wel 2 kilo. Er zijn ondertussen duizenden verschillende soorten ontdekt, en nog steeds worden nieuwe soorten gevonden. Darmbacteriën vervullen verschillende belangrijke functies in ons lichaam, waaronder de bescherming tegen ziekteverwekkers, de vertering van voedsel en de aanmaak van bepaalde vitamines (bijv. vitamine K).

Je hebt een unieke blauwdruk maar hij kan veranderen door leefstijl

Ieder mens heeft een unieke samenstelling van de darmbacteriën. Deze samenstelling is net zo uniek als je eigen vingerafdruk. Voor een deel is de samenstelling van de darmflora genetisch bepaald. Echter, onder invloed van verschillende omstandigheden zoals voedingsgewoonten en leefomstandigheden kan het microbioom veranderen. Voorbeelden hiervan zijn de inname van zoetstoffen, beweging, stress, het wel of niet krijgen van borstvoeding en het gebruik van bepaalde medicijnen (bijvoorbeeld antibiotica en maagzuurremmers).

Voorkom de overhand van slechte bacteriën

Een gezonde darmflora bestaat uit veel bacteriën van veel verschillende soorten. Er zijn ook darmbacteriën die minder gunstig voor ons zijn en waar we ziek van kunnen worden. Deze kunnen binnendringen als het aantal goede bacteriën verminderd is. Het is van belang om dit zoveel mogelijk te voorkomen door een gezonde leefstijl. Door te zorgen voor zoveel mogelijk goede bacteriën, geven we minder goede bacteriën niet de ruimte om zich te vestigen in onze darmen.

Mensen met een ziekte hebben een andere darmbacterie samenstelling

Verschillende studies tonen aan dat de samenstelling van de darmbacteriën verschillend is bij mensen met een bepaalde aandoening, zoals obesitas, diabetes, MS of darmkanker in vergelijking met mensen zonder deze aandoening(en). De samenstelling van de darmflora speelt naar alle waarschijnlijkheid een rol bij deze aandoeningen. Er is meer onderzoek nodig om te bepalen of dit een rol speelt in het ontstaan en/of juist de voortgang van de ziekte en hoe we het ziekteverloop kunnen beïnvloeden via de darmmicrobiota. Tot op heden weten we in ieder geval dat het wenselijk is om zoveel mogelijke goede darmbacteriën te hebben. Zij kunnen dan zoveel mogelijk gunstige ‘werkzaamheden’ voor ons verrichten.

Beweging helpt de diversiteit te bewaren en te verbeteren

Recent onderzoek laat zien dat beweging verschillende positieven effecten heeft op de microbiota. Beweging vergroot de diversiteit van de microbiota (het aantal verschillende bacteriën) en het zorgt voor een goede verhouding tussen twee belangrijke bacteriegroepen (de bacteroidetes en firmicutes). Dit is belangrijk voor een goede balans in de darmen. Daarnaast vergroot beweging het aantal goede bacteriën en het stimuleert de aanmaak van bepaalde vetzuren. Een voorbeeld hiervan is butyraat (ook wel boterzuur genoemd). Deze vetzuren stimuleren de vetverbranding en zorgen voor verzadiging. Ook kunnen bepaalde van deze vetzuren een ontstekingsremmend effect hebben. Op deze manier kan weer een effect uitgeoefend worden op de chronische ontsteking die een rol speelt bij veel aandoeningen.

Samen zorgen deze effecten voor een gezond microbiota bestaande uit veel bacteriën van veel verschillende soorten, wat bijdraagt aan een goede gezondheid.

Referenties: Monda, V., Villano, I., Messina, A., Valenzano, A., Esposito, T., Moscatelli, F., … & Messina, G. (2017). Exercise modifies the gut microbiota with positive health effects. Oxidative medicine and cellular longevity, 2017. Maag lever darm stichting (MLDS) (2021). Het belang van beweging voor je spijsvertering.Geraadpleegd via https://www.mlds.nl/spijsvertering/beweging-het-belang-voor-je-spijsvertering/