Afgelopen maand sprak ik met twee schoonheidsspecialisten die heel succesvol zijn in het runnen van hun salons. Dat betekent niet dat het grote salons zijn, nee, de bedrijven van Marianne Veenstra (44) uit Marrum en Floor Feith (26) uit Amsterdam zijn relatief klein van omvang, maar groot in hun verkoop. Twee specialisten die werken met IK Skin Perfection. Wat is het geheim van hun creatief ondernemerschap?
Lees het interview EN geef je gratis op voor een salestraining online van de saloncoaches van IK Skin Perfection. Elke schoonheidsspecialiste en huidtherapeute is welkom – ongeacht het merk waarmee je werkt;-)
Creatief ondernemen
Vooropgesteld, ze hebben een saloncoach, en daar zijn Marianne en Floor allebei super enthousiast over. De coach ondersteunt ze in moeilijke tijden, zoals nu met Corona, maar helpt ze überhaupt om creatief te leren en te blijven ondernemen. Nu is dat aan Marianne van nature al besteed. Tien jaar in het Friese Marrum met haar enthousiaste persoonlijkheid, heeft ervoor gezorgd dat ze tot ver in de regio bekend is.
De enthousiaste persoonlijke marketing van Marianne
Marianne heeft altijd breed ingezet op haar marketing. Dit betekent dat ze tijdens festiviteiten in het dorp steevast een standje opbouwde en haar producten verkocht, en vertelde over haar behandelingen. Maar ook haar salon heeft een sterk verkooppunt. Een kleine winkel waarin ze producten verkoopt voor alle generaties: van baby tot tiener tot volwassene. En daarbij hanteert ze 1 uitgangspunt: de producten moeten heel veilig in de formulering zijn. Schoon voor mens en milieu. IK Skin Perfection voldoet 100% aan haar doelen.
Er is 100% vertrouwen
‘Ik ben er zo enthousiast over, vertelt ze aan de telefoon, dat dit automatisch op mijn klanten overslaat. Wil je geloven dat bijna al mijn klanten de producten kopen voor thuisgebruik? Ik sta voor mijn vak. Ik heb veel kennis opgedaan door de trainingen van IK Skin Perfection en mijn opleiding dermatologie voor de schoonheidsspecialist. Mijn klanten vertrouwen mij 100%. ‘
Folders, nieuwsbrieven en social media posts
Marianne heeft een tomeloze energie als het om haar marketing gaat. ‘Elk kwartaal maak ik een folder waarin de seizoensbehandelingen staan, en met leuke aanbiedingen.
Inmiddels heeft Summery, de producent van IK Skin Perfection de productie hiervan grotendeels overgenomen, waardoor het mij wat minder tijd kost. Die ondersteuning is goud waard. Ik krijg ook altijd extra foldermateriaal om mee te geven in de salon. Altijd wordt er fotomateriaal gemaakt met leuke tekstjes die je kan delen via je social media. En, ik stuur elk kwartaal een nieuwsbrief uit via mail.
Met een stand in het feestgedruis
‘Ja, lacht ze, ‘de mensen kunnen niet om Schoonheidssalon Marianne heen! Weet je wat het is, de mensen moeten je persoonlijk leren kennen. Dat schept een band, en vertrouwen. Mijn activiteiten tijdens braderieën hebben hier enorm aan bijgedragen.
Elke zzp’er heeft een klankbord nodig
Marianne’s saloncoach is haar grote steun en toeverlaat. Het is een onmisbare sparringpartner, die je als alleenwerkende zzp’er echt nodig hebt. ‘Een klankbord. We zijn ook steeds intensiever gaan overleggen hoe we in moeilijke tijden de verkoop op peil kunnen houden. Zo zijn er steeds meer actiesetjes gekomen, en geloof me, we verkopen ze super goed. Ik deel de acties via social media en onze nieuwsbrieven. Ik heb tegenwoordig aan de buitenmuur een afhaalbox waar de bestellingen uitgehaald kunnen worden. Hoe handig is dat!’
De weg die Floor Feith aflegde…
Ook Floor Feith van het jonge bedrijf Maison Esthetique in Amsterdam loopt weg met haar saloncoach bij Summery. Ook zij is dedicated gefocust op IK Skin Perfection en daarbij ging ze niet over een nacht ijs, bij de start van haar ondernemersplan voor een beautysalon…
Alle beauty onder een dak
‘Ik studeerde bedrijfskunde en als hobby deed ik wenkbrauwen. Ik ben vervolgens wenkbrauwstyliste geworden en heb me toen ook al snel laten omscholen tot schoonheidsspecialiste. Mijn droom om een eigen salon te beginnen was sterker. Ik startte middenin de pandemie notabene! Het was spannend, ik had een heel pand te verbouwen en zat aan een huurcontract van vijf jaar vast. Maar ik heb doorgezet. Nu run ik hier een mooie salon en verhuur ik ruimten aan een kapper en een wenkbrauwspecialist. Ik zoek nog een nagelspecialiste.’
De begeleiding voelt aan als een warm bad
Floor zegt echt in een warm bad terecht zijn gekomen bij haar saloncoach, en überhaupt bij de leverancier, Summery. ‘Ik heb mijn vakopleiding versneld gedaan, maar ik mistte behoorlijk wat theorie vond ik. De opleiding voorziet daar nauwelijks in. Als hoger opgeleide verwerk je toch meer kennis, en wil je dus ook meer kennis. Tijdens de in-house trainingen van IK ben ik niet alleen goed bijgeschoold, ik word ook enorm gestimuleerd om te kiezen voor behandelingen en een specialisme dat echt bij me past. Dit is zo belangrijk, want als je er 100% achter staat, straal je dat ook uit naar je klant.
Eerlijk, duurzaam, dichtbij
Floor deed uitgebreid onderzoek gedaan naar het perfecte merk voor haar salon. Ze had een behoorlijk brede wensenlijst met als meest belangrijke pijler huidverbetering. Echter ontdekte ze gaandeweg dat haar zoekvraag versmald moest worden, om tot een echt uniek merk te komen met kernwaarden als eerlijk, duurzaam, veilig, werkzaam, en…dichtbij. Dat IK Skin Perfection in Nederland geproduceerd wordt, en bedacht is, vindt ze geweldig.
‘Hoe meer ik weet, hoe beter ik word’
Omdat Floor nog niet zo lang schoonheidsspecialiste is, vindt ze het erg belangrijk om niet alleen een zakelijke sparringpartner te hebben, maar ook een op het gebied van huidproblematiek. ‘Mijn saloncoach gaat heel zorgvuldig om met je vragen en wensen. Het is voor mij belangrijk om het goed te doen, dus hoe beter ik geïnformeerd ben, hoe meer kwaliteit ik kan leveren.’
Vertrouwen in je verkoopkwaliteiten
Floor is ook erg te spreken over de online trainingen. ‘Wat me bijvoorbeeld bij is gebleven is dat je niet bang hoeft te zijn om te verkopen, maar ook: hoe doe je dat het beste… Focus je op 1 product of adviseer je er 7. Hoe meer je er adviseert, hoe groter de prikkel is om in ieder geval 1 product te kopen.
Motiverende trainingen
‘Ook ben ik heel goed gestimuleerd om uit te gaan van mijn eigen kracht. Het uitgangspunt is dat je goed bent opgeleid, je weet precies wat je kan adviseren, en je hebt vertrouwen in je producten. Ik vind dit soort trainingen zo motiverend. Het is echt leuk als je ziet dat het werkt, dat je klant je vertrouwt hierin.
Floor geeft haar klanten ook graag samples mee. Als je ziet dat je huid in de salon heel goed reageert op een behandeling en producten, is het des te leuker om zo’n product ook thuis uit te proberen. Zo verkopen de producten zich vanzelf. Klanten komen met plezier terug om ze aan te schaffen.
‘We kunnen nog zoveel terrein veroveren’
Floor verkoopt boven eigen verwachting goed, ze is er eigenlijk verbaasd over gezien het enorme aanbod van merken in ons land. ‘En ondanks dat is de vraag, behoefte ook enorm. Met zo’n enorme behoefte is het toch echt apart dat nog maar zo’n 10% van de vrouwen een schoonheidsspecialist bezoekt. Hoe bestaat het! Wat is er nog veel te winnen!
Weet precies wie je doelgroep is
‘Ik vind dat een mooie uitdaging en daar ga ik voor. Belangrijk daarbij is dat je goed moet uitzoeken wie je doelgroep is, en dat je deze heel precies aanspreekt. Ik gebruik daar vooral Instagram voor. Via Instagram kunnen potentiële klanten je makkelijk volgen, en enthousiaste klanten geven gemakkelijker je Insta-account door dan je Facebook account. Vooral in een grote stad waar anonimiteit groot is, kan social media je drempel verlagen en bekendheid vergroten.‘
De weg naar succes
‘Behalve het klantenbestand dat ik had voor de wenkbrauwbehandelingen, ben ik redelijk blanco begonnen. Maar ik heb er alle vertrouwen in. Ook omdat de ondersteuning vanuit IK Skin Perfection zo goed is. Zij laten mij zien wat de weg naar succes is, en die volg ik.’
Wil jij een slimme training van de coaches van Summery volgen?
Wat een verleidelijk aanbod! Gratis mini-salestraining van topcoaches van Summery, en je hoeft niet eens met hun merken te werken. Iedereen die schoonheidsspecialiste of huidtherapeute is, is welkom om deel te nemen. In een klein halfuurtje ontvang jij hele bruikbare tips om je productverkoop te verhogen. De minitraining vindt plaatst op dinsdag 18 januari om 09.30 uur. Doe je mee?
Lees ook:
- De huid van model Manous kwam helemaal tot rust met IK Skin Perfection….
- Ik Skin Perfection heeft de meest natuurlijke producten om je huid een echte reset te geven
- Ook bij kankerbehandelingen geeft Ik Skin Perfection heel veel rust aan de gevoelige huid
- Monique testte EXCM serum voor haar droge, jeukerige huid
Heb je interesse als professional (schoonheidsspecialiste, huidtherapeute, cosmetisch arts, dermatoloog) om met IK Skin Perfection te werken? Neem dan hier contact op