Met Corine’s favoriete probiotica skincare producten!

Een gezonde huid bestaat uit miljarden microben. Diep in je huidstructuur en ondersteunen zij een gezonde conditie van je huidcellen. Microben krijg je bij je geboorte. Ze worden door je moeder doorgegeven.

Gevormd door co-evolutie

De samenstelling van microben op de huid wordt microbioom genoemd en is in miljoenen jaren gevormd door co-evolutie. Ook leefomgeving speelt hierbij een rol. Studies laten zien dat inheemse stammen een veel beter microbioom op hun huid hebben, dan wij Westerlingen met een moderne leefstijl. Wetenschappers schatten dat we ongeveer 30% van de microben missen die we oorspronkelijk wel hadden. Factoren die daaraan bijdragen zijn gebruik van antibiotica en chemische bestanddelen in cosmetica.

Opvallend genoeg kom je bij de inheemse stammen ook nauwelijks huidaandoeningen tegen, zoals acné. De kwaliteit van het microbioom lijkt invloed te hebben op de gezondheid van je huid. Bekijk ook het volgende filmpje:

“Old friend hypothesis”

Door betere hygiëne en overmatig gebruik van antibiotica, raakt ons immuunsysteem juist uit balans. De verstoorde balans heeft een negatieve invloed op onze gezondheid de gezondheid van de huid. We noemen dit ook wel de “old friend hypothesis”… je oude vriend (een betere hygiëne) blijkt uiteindelijk je nieuwe vijand te zijn.

Microbioom en je huidchemie

In 2015 slaagden wetenschappers er voor het eerst in een moleculaire scan te maken van de huidchemie. Deelnemers aan het onderzoek mochten voorafgaand aan de scan drie dagen lang geen skin care gebruiken. Om te voorkomen dat deze skin care de natuurlijke huidchemie zou verstoren.

De scan toonde aan dat microben twee keer zoveel invloed op de huidchemie hebben dan menselijke cellen. De wetenschappers deden ook nog een andere opmerkelijke ontdekking… de huidchemie van de deelnemers bestond nog steeds voor 8% uit restjes van verzorgingsproducten, zelfs na drie dagen. Bottom line: wees je dus bewust van wat je op je huid smeert.

Klik hier voor de volledige studie.

YUN

Er bestaan bacteriën die goed voor je zijn

Probiotica zijn levende bacteriën die je lichaam helpen om weerstand te bieden tegen aanvallen van ziekteverwekkers. Professor Sarah Lebeer, bio-ingenieur en microbioloog bij het Belgische skin care merk YUN, verwoordt dit als volgt: “We beseffen meer en meer dat veel goede bacteriën ons gezonder maken. Bijvoorbeeld door onze darmflora te herstellen. Recent heeft onderzoek de focus verlegd naar de huid. Het liet ons zien dat reguliere conserveringsmiddelen in huidverzorgingsproducten bacteriën doden, ook de goede die we zo hard nodig hebben.”

Bekijk ook het volgende filmpje:

Het toevoegen van goede bacteriën in huidverzorging is alleen nog niet zo makkelijk

Levende bacteriën toevoegen aan huidverzorgingsproducten is namelijk erg moeilijk.

De meeste producten bevatten conserveringsmiddelen, die bederf tegenhouden. Deze conserveringsmiddelen doden zonder uitzondering microben, ook de goede microben die je juist wilt toevoegen.

Inmiddels is de wetenschap zover, dat probiotica toch aan huidverzorging kan worden toegevoegd. Afhankelijk van de toegepaste methode, maken we daarbij onderscheid tussen 4 niveaus, of levels.

Level 1: residu van microben

Bij dit level worden microben gekweekt in een waterige oplossing met microbiële voedingsstoffen (ook wel prebiotica genoemd). De probiotische microben worden vervolgens uit de oplossing gefilterd. Het residu is wat overblijft na het filteren en daarin zitten zogenaamde uitgescheiden microben. Dit residu kan worden gebruikt als eindproduct in cosmetica.

Level 2: gebroken (gelyseerde) probiotische cellen

Bij dit level worden de probiotische microben ook gekweekt op een voedingsbodem. Ze worden daarna niet gefilterd, maar gebroken. We noemen dit ook wel gelyseerd. Deze techniek maakt het mogelijk om de inhoud van de probiotische microben eruit te laten lopen in de kweek, voordat de kweek wordt gefilterd. Wat overblijft na het filteren is een extract dat de inhoud van probiotische microben (ook wel cytoplasma genoemd) bevat.

Level 3: verhitte en daarna gekoelde probiotica

Bij dit level worden de probiotica eerst verhit tot 60 graden Celsius en daarna gedurende drie dagen gekoeld. We noemen dit ook wel tyndallisatie. Deze techniek zorgt voor hele microben in skin care.

Door verhitting gaan probiotische cellen dood, waardoor ze niet langer groeien en vermenigvuldigen. Toch zijn ook de dode probiotische cellen een waardevolle werkstof voor skin care.

Level 4: levende probiotische bacteriën

Bij dit level worden levende bacteriën toegevoegd aan het eindproduct. Dit level is het lastigst om te bereiken en wel om de volgende redenen:

Probiotische bacteriën in microcapsules

Naast deze levels, is het mogelijk probiotische bacteriën in microcapsules toe te voegen aan huidverzorging. Zolang de bacteriën in de capsules blijven, komen zij niet in contact met de overige stoffen. Later in dit artikel geef ik hiervan nog een voorbeeld. Dus lees vooral even verder.

Corine’s favoriete probiotica skin care voor verschillende huidbehoeften

Esse Probiotic Skincare: voor een gezonde huid

Het Zuid-Afrikaanse salonmerk Esse (Latijn voor ‘zijn’) ziet je huid niet als een orgaan, maar als een levend ecosysteem van menselijke cellen en microben. Het in stand houden van de diversiteit in dit ecosysteem vormt de basis van de formulering van Esse. De producten van Esse zijn zo ontwikkeld dat ze de groei van goede microben op de huid stimuleren.

Aan twee van de populairste Esse serums zijn levende probiotische microben toegevoegd. In termen van de eerder besproken levels, gaat het dan om level 4. Mijn favoriet is het Probiotic Serum.

Esse Probiotic Serum met levende probiotica: voor de ouder wordende huid

Dit topserum bezaait je huid met goede bacteriën. Meer dan 1 miljoen probiotica microben per milliliter serum precies te zijn. Bekijk ook het volgende filmpje:

Het Probiotic Serum gaat op drie niveaus huidveroudering tegen

1. Hydratatie

Melkzuur wordt door je eigen lichaam gemaakt om de pH waarde van je huid in balans te houden en om vocht vast te houden. De overgrote productie van melkzuur op je huid is afkomstig van de melkzuurbacterie. What’s in a name… Sommige melkzuurbacteriën produceren ook hyaluronzuur, dat voor hydratatie zorgt.

1. Communicatie

Melkzuurbacteriën zorgen ook voor communicatie tussen huidcellen. Zie dit als een berichtenverspreiding van huidcel naar huidcel. Met deze celcommunicatie wordt het immuunsysteem van je huid gereguleerd. En een evenwichtig immuunsysteem gaat voortijdige huidveroudering en ontstekingen tegen, zoals je ongetwijfeld weet.

1. Barrièrefunctie

Je huidcellen worden aan elkaar verbonden door zogenaamde T-junctions. Ze zijn essentieel voor een gezonde huid en barrièrefunctie. Microben regelen de werking van deze T-junctions. Je kunt dus de barrièrefunctie van je huid te verbeteren door skin care met probiotica te gebruiken.

esse serum

Leuk weetje… De bacteriën groeien gewoon door in de verpakking

De probiotica in het Probiotic Serum zijn tot twee jaar na productie nog steeds in staat om te groeien in de luchtdichte verpakking. Dit betekent dat het serum pas na twee jaar zijn effectiviteit begint te verliezen.

Esse Foundation: voor een natuurlijke dekking met een perfecte glow

Priobiotica skin care gebruik je bij voorkeur niet in combinatie met andere (lees: niet-probiotische) skin care, aangezien de werkstoffen in deze andere skin care de goede bacteriën kunnen aantasten. Daarom is het wel erg fijn dat Esse ook een probiotica foundation (level 3) in het assortiment heeft.

esse foundation

En niet zomaar een foundation, maar een ware huidverbeteraar

Ook fijn is de toegevoegde SPF 30 en de verkrijgbaarheid in tien kleuren, zodat jouw perfecte match er zeker tussen zit. Mijn perfecte match is F2. De foundation versmelt met mijn huid en laat zich goed in laagjes opbouwen. Van een subtiele kleurvoile tot een vollediger dekking.

Shop hier online

Sans Soucis Hyper Sensitive: voor de zeer gevoelige huid

Deze lijn voor de zeer gevoelige huid bevat het door Sans Soucis ontwikkelde Probiotic Calm Complex. Dit complex bestaat uit plantaardige stoffen en melkzuurbacteriën, die een gezonde huidflora bevorderen. Daarnaast bevatten de producten ook het zogenaamde Derma Membraan Complex. Dit complex zorgt voor een goede absorptie van de actieve ingrediënten in de skin care. Sans Soucis Hyper Sensitive is verkrijgbaar in een crème, plus een SOS masker.

sans soucis

Shop Hyper Sensitive hier online

Sans Soucis Hyper Sensitive 24h Probiotic Care

Deze verzachtende crème versterkt het natuurlijke immuunsysteem van je huid en optimaliseert de vocht-lipidenbalans. Naast bovengenoemde twee complexen bevat deze crème voor dag en nacht:

probiotic mask

Sans Soucis Hyper Sensitive Probiotic Mask

In koude perioden met guur weer, is dit mijn favoriete SOS masker voor een geïrriteerde (winter)huid. Na een lange intercontinentale vlucht is het ook een weldaad! Werkzame stoffen zijn:

Aanbrengen in een dikke, royale laag op een gereinigde huid en een kwartiertje laten inwerken. Daarna afnemen met een vochtige, lauwwarme doek. Het resultaat is een fluweelzachte en soepele huid, zonder irritaties.

YUN ACN: voor de onzuivere en acné huid

Puitjes en acne kennen veel oorzaken. Denk aan hormonale veranderingen, voeding, stress of medicatie. Hierdoor produceert je huid teveel talg. En talg vormt op zijn beurt een voedingsbodem voor slechte bacteriën. Traditionele acnéproducten bevatten agressieve werkstoffen, die zowel de slechte als de goede bacteriën doden. Terwijl je deze goede bacteriën juist zo hard nodig heb. Het is de “old friend hypothesis” waar ik in dit artikel al eerder over schreef.

Na ruim 10 jaar onderzoek aan de Universiteit van Antwerpen, ontwikkelde YUN een effectieve behandeling voor puistjes en acne. In dit filmpje krijg je een kijkje achter de schermen in het YUN lab:

Goede bacteriën in microcapsules

Dankzij microcapsules is YUN in staat om bacteriën langdurig in een waterige toestand te bewaren. De bacteriën worden in de capsules in een rusttoestand gehouden, zonder dat ze daarbij hun effectiviteit te verliezen. Pas als de capsules breken en de bacteriën in contact komen met de huid worden ze weer actief. Op de volgende foto kan je de capsules goed zien.

YUN capsules

YUN bevat drie levende Lactobacillus stammen van goede bacteriën die de strijd aangaan met Cutibacterium Acnes en Staphylococcus. Dit zijn de ‘slechte’ bacteriën die een rol spelen bij de ontwikkeling van acne.

Voor jongeren en volwassenen: YUN ACN en YUN ACN+

YUN is geschikt voor jongeren en volwassenen, dus voor jeugdpuistjes én adult acne. Bij een normale tot vette huid kies je voor YUN ACN. Heb je een drogere huid, dan is YUN ACN+ een uitkomst. Deze bevat extra hydraterende ingrediënten.

yun probiotica

YUN ACN+ is mijn SOS product bij een onrustige huid. Je kent het wel… bij hormonale schommelingen, stress. Hoewel YUN zelf 100% zichtbaar resultaat claimt binnen 4 weken, merk ik vaak al binnen enkele dagen verschil.

Tip: Je kunt YUN ook gebruiken bij puistjes en acné op andere delen van je lichaam, zoals je bovenrug.

YUN FNG Spray: voor gezonde voeten

De goede bacteriën gaan ook de strijd aan met schimmels op je voeten en herstellen ook daar je huidflora. Nu hoor ik je denken… “Iew, schimmels… die heb ik helemaal niet!” Dan nog is de FNG Voetspray van YUN een goede investering. In het volgende filmpje wordt uitgelegd hoe de spray werkt.

Ik gebruik de spray preventief, vooral in periodes dat ik veel sport, zwem en douche. Mijn voeten zijn minder snel geïrriteerd. Leek weetje: Eén seconden sprayen is voldoende om één miljard goede bacteriën aan te brengen.

Meer over probiotica op BeautyJournaal