• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » VSCO Girls en E-Girls: Hoe houd je de TikTok subculturen uit elkaar?

  • De cijfers, Marketingtrends, Zakenpraat

VSCO Girls en E-Girls: Hoe houd je de TikTok subculturen uit elkaar?

  • 22 februari 2020
  • Reageren
ua-tiktok

geschreven door 

Hans Blommaert

Unieke looks en diverse persoonlijkheden

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Original Mineral Know Knott Conditioning Detangler spray voor je haar

Tem je pluizige grijze haar met deze spray! Ontwarrend, niet vet, houdt beweging in je haar. Zuinig in gebruik;-)
BEKIJK

Op TikTok, de razend populaire video app, creëren de gebruikers, veelal jonge vrouwen, heel nieuwe, en uiteenlopende subculturen met elk een unieke look, zoals e-girls, VSCO girls (uitgesproken als ‘visco’) en soft girls. Voor degenen die TikTok niet op de voet volgen leggen we uit hoe het in elkaar zit en hoe je ze uit elkaar kunt houden.

tiktok

Populaire video app

Ben je geen tiener, dan snap je namelijk waarschijnlijk maar weinig van dit hele fenomeen. In het kort: TikTok is een video-app die eigendom is van het Chinese bedrijf ByteDance. De app is inmiddels al zo’n 1,5 miljard keer gedownload en heeft daardoor wereldwijd een enorme invloed op jongeren. De gebruikers kunnen video’s van 15 seconden bekijken en plaatsen, veelal met ‘Jackass’-achtige uitdagingen, playbacks en satire. In deze video’s zijn ook allerlei subgroepen zoals de VSCO girls, e-girls en soft girls ontstaan.

Lees ook

Loading...
IMG_0094
IMG_0094
Zakenpraat

Coiffure Award 2022, the day after & deze topkappers wonnen de prijzen!

Malibu Barbie

Een goed voorbeeld van een e-girl is Zoe Holland, een 19-jaar oude tweedejaars aan de Universiteit van Californië, waar het stikt van de blonde, zongebruinde meisjes. Met een opvallend, gitzwart Betty Page kapsel, flinke zwarte eyeliner, roze rouge en een hartje op haar wang gestempeld is Holland een typische e-girl, schijnbaar verdwaalt in een zee van eeuwig selfies makende Malibu Barbies.

E-girls zijn in feite de generatie-Z versie van de emo kids uit de jaren negentig. Ze luisteren naar en zien er uit als zangeres Billie Eilish. Holland maakt ook muziek en als haar gevraagd wordt wat voor muziek ze maakt, antwoord ze met een stalen gezicht: “droevige muziek”.

TikTok girls

Zoe Holland is op TikTok een echte e-girl, in vol ornaat. Maar als ze naar college gaat is ze veel minder uitgesproken: “Ik doe een beetje eyeliner op en stempel misschien een klein figuurtje op mijn wang. Maar meer niet.” Ze is niet de enige. Veel jonge vrouwen zijn in volle, uitbundige glorie op hun TikTok-video’s te zien maar gaan zonder make-up op naar school. De e-girls, soft girls en VSCO girls bestaan eigenlijk alleen maar op TikTok.

vsco girl

VSCO Girls

VSCO girls danken hun naam aan de foto en video app VSCO (Visual Supply Company) die bekend is om zijn zachte, flatterende filters. De VSCO girls zien er daardoor uit alsof ze de hele dag in de buitenlucht vertoeven, terwijl ze in werkelijkheid waarschijnlijk de hele dag op hun kamertje selfies zitten te bewerken. Ze zijn meestal blank, blond en dun en lopen rond op Birkenstocks, met scrunchies en schelpenhalssnoeren. Heel natuurlijk, vrijheid, blijheid, maar wel met het juiste label. Nauwelijks make-up, maar wel van het juiste merk. En altijd met een herbruikbaar waterflesje met een metalen rietje en een ‘save the turtles’-sticker. Beeldig maar niet oppervlakkig, dat is wat ze willen uitbeelden. Op TikTok stikt van de satirische video’s waarin deze meiden worden geparodieerd.

E-girls en soft girls

Een afkorting van ‘electronic girls’. Probeer je een baby van animatie-superschurk Harley Quinn en zanger Kurt Cobain voor te stellen, zo zien de e-girls er namelijk steevast uit: nadrukkelijke, stevige eyeliner, roze rouge op de wangen en de neus, een zwart hartje op de wang en bij voorkeur het haar in meisjesachtige staartjes, met klikclips. Soft girls, een subcategorie op TikTok zijn vrouwelijkere, bijna cartoonachtige versies van de e-girls. Denk aan een kruising tussen een Japans cartoonfiguurtje en Ariana Grande.

Satire

Een belangrijk punt in de TikTok-wereld is dat al deze benamingen niet al te serieus genomen moeten worden. Dat doen de VSCO, E- en Soft-girls zelf namelijk ook niet. Het is slechts satire, een belangrijk element van de internetcultuur. De VSCO girls worden op TikTok vaak belachelijk gemaakt maar daar doen ze zelf vrolijk aan mee. Het gaat niet zozeer om echte subculturen, waar mensen met hetzelfde soort uiterlijk samen optrekken, maar om een ‘look’ die speciaal voor TikTok wordt gecreëerd. Dat is het begin en het eind ervan. Niemand identificeert zichzelf als een VSCO, E, of Soft gril in het echte leven.

Lees ook

Loading...
winnaars 2022
winnaars 2022
Zakenpraat

Deze zeven schoonheidsspecialisten wonnen zondagavond de Beauty Award 2022

Imago is alles

Alles is schijn, alles bestaat alleen op TikTok. VSCO girls maken zich niet echt druk om het milieu. Ze zijn trendvolgers en schildpadden redden is hip. Niemand wil nog een VSCO girl genoemd worden, ze zijn een lachertje geworden. Natuurlijk waren er altijd al meisjes die er zo uitzagen maar door TikTok hebben ze die naam gekregen. En begonnen mensen om hen te lachen.

Ultrahippe Japanse looks

VSCO girls zijn eeuwig zonnig, fris en fruitig, e-girls zijn edgy en duister, een mengeling van grunge, goth, emo en verkleedpartijen. VSCO girls zien er altijd hetzelfde uit, e-girls wisselen graag van look. Ze kiezen ook vaak voor een ultrahippe Japanse Harajuku-looks, met korte geruite rokjes en een roze pruik of geheel in het zwart, met gekleurde Doc Martens schoenen.

schoenen

‘Cultural appropriation’

Die Japanse invloeden roepen vooral in de VS natuurlijk onmiddellijk de vraag op of ze zich hiermee niet schuldig maken aan ‘cultural appropriation’.

“Als de e-girls onderdelen lenen van de Japanse Anime en Manga cultuur, als satire, dan kun je dat zien als ‘cultural appropriation’”, zegt professor Jung Whan De Jong, die momenteel werkt aan een boek over het onderwerp. “Ze maken gebruik van een cultuur voor hun eigen commerciële of sociale voordeel zonder de culturele oorsprong en betekenis ervan te eren.”

Daarbij plaatst hij echter een kanttekening: “Het is een lastig en subjectief onderwerp. Zaken als Manga, Anime en Harajuku worden door de Japanse regering actief gepromoot over de hele wereld om zo een cool beeld van Japan te verkopen. Als een land zelf zijn cultuur exporteert, kun je de mensen die daar op reageren moeilijk van ‘cultural appropriation’ beschuldigen.”

harajuku

Lees ook

Loading...
ua-confettihuid
ua-confettihuid
Zakenpraat

De confettihuid: het gevolg van een teveel aan zonnestralen!

Hommage

De 25-jarige Devin Feheley, een Amerikaanse e-girl, is door TikTok ziet haar TikTok filmpjes zelfs als een hommage aan de Japanse cultuur. Ze is er nu zo dol op dat ze binnenkort verhuisd naar Japan.

Veel volgers en veel geld

Feheley ziet haar eigen filmpjes niet als ‘cultural appropriation’ maar vindt dat andere TikTok gebruikers zich er wel schuldig aan maken. Ze vindt het frustrerend, vooral omdat de schuldigen snel veel volgers krijgen en zo veel geld verdienen. Toch wil ze zich daar zelf niet schuldig aan maken. “Nee. Ik wil zoveel mogelijk Japanse cultuur opzuigen. Ik moet er niet aan denken om er respectloos mee om te gaan.”

TikTok kent dus vele soorten gebruikers en vele subculturen. Voor sommigen is het een manier om geld te verdienen, voor de meesten een manier om in 15 seconden op een grappige manier hun fantasieën uit te leven. En een enkeling verhuist erdoor naar de andere kant van de wereld.

Bron

Lees ook

  • Dit zijn de nieuwe lentetrends 2020 van Chanel voor make-up
  • Dit zijn de make-up lentetrends van MAC voor 2020
  • Nieuwe haarkleur dit voorjaar 2020? Dit zijn de kleurtrends!

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
IMG_0094
IMG_0094
Zakenpraat

Coiffure Award 2022, the day after & deze topkappers wonnen de prijzen!

winnaars 2022
winnaars 2022
Zakenpraat

Deze zeven schoonheidsspecialisten wonnen zondagavond de Beauty Award 2022

ua-confettihuid
ua-confettihuid
Zakenpraat

De confettihuid: het gevolg van een teveel aan zonnestralen!

UA- beauty awards
UA- beauty awards
Gezicht Lichaam Zakenpraat

Dit zijn de genomineerde schoonheidsspecialisten voor de Beauty Award 2022!

Schermafbeelding 2021-06-21 om 13.32.29
Schermafbeelding 2021-06-21 om 13.32.29
Zakenpraat

Zorgelijk: kankerverwekkende stoffen PFAS in mascara en benzeen in zonnebrandcreme

Schermfoto 2020-03-16 om 09.52.19
Schermfoto 2020-03-16 om 09.52.19
BeautyAlert Zakenpraat

Beautyprofessionals sluit je deuren, advies van Beauty Trade Professionals en ANBOS

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Zo behandelt Rosita jouw rosacea huid

Zoals je de beste skincare routine wilt, zo moet je ook nadenken over injectables. Vergeet de quick fix!

Juli
Redactie, Monique

Redactie, Monique

In gesprek met dokter Frodo over Less is more injectables: eerst het fundament, en dan pas details

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hoi Monique, ik weet het , ben ook voorzichtig en overdag altijd Spf 50. D… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Ria
  • Beste Elise, dank voor je reactie en wat fijn dat je binnenkort geholpen ka… De mooiste anti-aging injectable is lichaamseigen vet Redactie, Monique
  • Goede tip Ria, stoppen met dubbele reiniging als het ook niet nodig is, en … Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • S ochtends mijn gezicht wassen met de Purity cleanser van Philosophy is toc… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Ria
  • Het interview met dr.Franziska is zo geweldig voor mij om te lezen. Ik heb … De mooiste anti-aging injectable is lichaamseigen vet Elise
  • Heel erg graag! Ben al even op zoek naar een dagcrème met hoge zonbescherm… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Christine
  • ik zou ook graag weer willen stralen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anja
  • Fijn… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jurgo
  • Heel graag maak ik kans, een mooiere huid wie wil dat nou niet?… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Miranda Mous
  • Dit zou ik heel graag winnen. Nadat ik vroeger een ongeluk heb gehad met br… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Nuray

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen