• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » VSCO Girls en E-Girls: Hoe houd je de TikTok subculturen uit elkaar?

  • De cijfers, Marketingtrends, Zakenpraat

VSCO Girls en E-Girls: Hoe houd je de TikTok subculturen uit elkaar?

  • 22 februari 2020
  • Reageren
2 likes
ua-tiktok

geschreven door 

Hans Blommaert

Unieke looks en diverse persoonlijkheden

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Doctor Eckstein Ultimate Supreme Night Cream

Topcrème, als je huid meer nodig heeft in barre tijden. Voedend & glowing. Lees Monique’s review.
BEKIJK

Op TikTok, de razend populaire video app, creëren de gebruikers, veelal jonge vrouwen, heel nieuwe, en uiteenlopende subculturen met elk een unieke look, zoals e-girls, VSCO girls (uitgesproken als ‘visco’) en soft girls. Voor degenen die TikTok niet op de voet volgen leggen we uit hoe het in elkaar zit en hoe je ze uit elkaar kunt houden.

tiktok

Populaire video app

Ben je geen tiener, dan snap je namelijk waarschijnlijk maar weinig van dit hele fenomeen. In het kort: TikTok is een video-app die eigendom is van het Chinese bedrijf ByteDance. De app is inmiddels al zo’n 1,5 miljard keer gedownload en heeft daardoor wereldwijd een enorme invloed op jongeren. De gebruikers kunnen video’s van 15 seconden bekijken en plaatsen, veelal met ‘Jackass’-achtige uitdagingen, playbacks en satire. In deze video’s zijn ook allerlei subgroepen zoals de VSCO girls, e-girls en soft girls ontstaan.

Lees ook

ua-beautysector
ua-beautysector
De cijfers Marketingtrends Monique schrijft Psychologie Zakenpraat

In lockdown: schoonheidsspecialiste Tamara van Dam is druk met de FB-actiegroep Beautysector in de Kou

Malibu Barbie

Een goed voorbeeld van een e-girl is Zoe Holland, een 19-jaar oude tweedejaars aan de Universiteit van Californië, waar het stikt van de blonde, zongebruinde meisjes. Met een opvallend, gitzwart Betty Page kapsel, flinke zwarte eyeliner, roze rouge en een hartje op haar wang gestempeld is Holland een typische e-girl, schijnbaar verdwaalt in een zee van eeuwig selfies makende Malibu Barbies.

E-girls zijn in feite de generatie-Z versie van de emo kids uit de jaren negentig. Ze luisteren naar en zien er uit als zangeres Billie Eilish. Holland maakt ook muziek en als haar gevraagd wordt wat voor muziek ze maakt, antwoord ze met een stalen gezicht: “droevige muziek”.

TikTok girls

Zoe Holland is op TikTok een echte e-girl, in vol ornaat. Maar als ze naar college gaat is ze veel minder uitgesproken: “Ik doe een beetje eyeliner op en stempel misschien een klein figuurtje op mijn wang. Maar meer niet.” Ze is niet de enige. Veel jonge vrouwen zijn in volle, uitbundige glorie op hun TikTok-video’s te zien maar gaan zonder make-up op naar school. De e-girls, soft girls en VSCO girls bestaan eigenlijk alleen maar op TikTok.

vsco girl

VSCO Girls

VSCO girls danken hun naam aan de foto en video app VSCO (Visual Supply Company) die bekend is om zijn zachte, flatterende filters. De VSCO girls zien er daardoor uit alsof ze de hele dag in de buitenlucht vertoeven, terwijl ze in werkelijkheid waarschijnlijk de hele dag op hun kamertje selfies zitten te bewerken. Ze zijn meestal blank, blond en dun en lopen rond op Birkenstocks, met scrunchies en schelpenhalssnoeren. Heel natuurlijk, vrijheid, blijheid, maar wel met het juiste label. Nauwelijks make-up, maar wel van het juiste merk. En altijd met een herbruikbaar waterflesje met een metalen rietje en een ‘save the turtles’-sticker. Beeldig maar niet oppervlakkig, dat is wat ze willen uitbeelden. Op TikTok stikt van de satirische video’s waarin deze meiden worden geparodieerd.

E-girls en soft girls

Een afkorting van ‘electronic girls’. Probeer je een baby van animatie-superschurk Harley Quinn en zanger Kurt Cobain voor te stellen, zo zien de e-girls er namelijk steevast uit: nadrukkelijke, stevige eyeliner, roze rouge op de wangen en de neus, een zwart hartje op de wang en bij voorkeur het haar in meisjesachtige staartjes, met klikclips. Soft girls, een subcategorie op TikTok zijn vrouwelijkere, bijna cartoonachtige versies van de e-girls. Denk aan een kruising tussen een Japans cartoonfiguurtje en Ariana Grande.

Satire

Een belangrijk punt in de TikTok-wereld is dat al deze benamingen niet al te serieus genomen moeten worden. Dat doen de VSCO, E- en Soft-girls zelf namelijk ook niet. Het is slechts satire, een belangrijk element van de internetcultuur. De VSCO girls worden op TikTok vaak belachelijk gemaakt maar daar doen ze zelf vrolijk aan mee. Het gaat niet zozeer om echte subculturen, waar mensen met hetzelfde soort uiterlijk samen optrekken, maar om een ‘look’ die speciaal voor TikTok wordt gecreëerd. Dat is het begin en het eind ervan. Niemand identificeert zichzelf als een VSCO, E, of Soft gril in het echte leven.

Lees ook

ua-suchen
ua-suchen
Marketingtrends Monique schrijft Psychologie Zakenpraat

In lockdown: schoonheidsspecialiste Su Chen blijft vrolijk aanwezig op social media

Imago is alles

Alles is schijn, alles bestaat alleen op TikTok. VSCO girls maken zich niet echt druk om het milieu. Ze zijn trendvolgers en schildpadden redden is hip. Niemand wil nog een VSCO girl genoemd worden, ze zijn een lachertje geworden. Natuurlijk waren er altijd al meisjes die er zo uitzagen maar door TikTok hebben ze die naam gekregen. En begonnen mensen om hen te lachen.

Ultrahippe Japanse looks

VSCO girls zijn eeuwig zonnig, fris en fruitig, e-girls zijn edgy en duister, een mengeling van grunge, goth, emo en verkleedpartijen. VSCO girls zien er altijd hetzelfde uit, e-girls wisselen graag van look. Ze kiezen ook vaak voor een ultrahippe Japanse Harajuku-looks, met korte geruite rokjes en een roze pruik of geheel in het zwart, met gekleurde Doc Martens schoenen.

schoenen

‘Cultural appropriation’

Die Japanse invloeden roepen vooral in de VS natuurlijk onmiddellijk de vraag op of ze zich hiermee niet schuldig maken aan ‘cultural appropriation’.

“Als de e-girls onderdelen lenen van de Japanse Anime en Manga cultuur, als satire, dan kun je dat zien als ‘cultural appropriation’”, zegt professor Jung Whan De Jong, die momenteel werkt aan een boek over het onderwerp. “Ze maken gebruik van een cultuur voor hun eigen commerciële of sociale voordeel zonder de culturele oorsprong en betekenis ervan te eren.”

Daarbij plaatst hij echter een kanttekening: “Het is een lastig en subjectief onderwerp. Zaken als Manga, Anime en Harajuku worden door de Japanse regering actief gepromoot over de hele wereld om zo een cool beeld van Japan te verkopen. Als een land zelf zijn cultuur exporteert, kun je de mensen die daar op reageren moeilijk van ‘cultural appropriation’ beschuldigen.”

harajuku

Lees ook

Schermfoto 2020-03-16 om 09.52.19
Schermfoto 2020-03-16 om 09.52.19
BeautyAlert Zakenpraat

Beautyprofessionals sluit je deuren, advies van Beauty Trade Professionals en ANBOS

Hommage

De 25-jarige Devin Feheley, een Amerikaanse e-girl, is door TikTok ziet haar TikTok filmpjes zelfs als een hommage aan de Japanse cultuur. Ze is er nu zo dol op dat ze binnenkort verhuisd naar Japan.

Veel volgers en veel geld

Feheley ziet haar eigen filmpjes niet als ‘cultural appropriation’ maar vindt dat andere TikTok gebruikers zich er wel schuldig aan maken. Ze vindt het frustrerend, vooral omdat de schuldigen snel veel volgers krijgen en zo veel geld verdienen. Toch wil ze zich daar zelf niet schuldig aan maken. “Nee. Ik wil zoveel mogelijk Japanse cultuur opzuigen. Ik moet er niet aan denken om er respectloos mee om te gaan.”

TikTok kent dus vele soorten gebruikers en vele subculturen. Voor sommigen is het een manier om geld te verdienen, voor de meesten een manier om in 15 seconden op een grappige manier hun fantasieën uit te leven. En een enkeling verhuist erdoor naar de andere kant van de wereld.

Bron

Lees ook

  • Dit zijn de nieuwe lentetrends 2020 van Chanel voor make-up
  • Dit zijn de make-up lentetrends van MAC voor 2020
  • Nieuwe haarkleur dit voorjaar 2020? Dit zijn de kleurtrends!
2 likes

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
ua-beautysector
ua-beautysector
De cijfers Marketingtrends Monique schrijft Psychologie Zakenpraat

In lockdown: schoonheidsspecialiste Tamara van Dam is druk met de FB-actiegroep Beautysector in de Kou

ua-suchen
ua-suchen
Marketingtrends Monique schrijft Psychologie Zakenpraat

In lockdown: schoonheidsspecialiste Su Chen blijft vrolijk aanwezig op social media

Schermfoto 2020-03-16 om 09.52.19
Schermfoto 2020-03-16 om 09.52.19
BeautyAlert Zakenpraat

Beautyprofessionals sluit je deuren, advies van Beauty Trade Professionals en ANBOS

ua-nieuws
ua-nieuws
Cosmeticaclaims Marketingtrends Zakenpraat

Nieuws in het kort! Bobbi Brown, Rituals, dr Hauschka, huidflora, fillers en Isa Hoes

ua-skin
ua-skin
Marketingtrends Zakenpraat

Jouw topschoonheidsspecialiste vind je via het ANBOS SKIN-register!

ua-confettihuid
ua-confettihuid
De cijfers Zakenpraat

De confettihuid: het gevolg van een teveel aan zonnestralen!

Reageren X

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Zalig! Bekijk de video van mijn behandeling!

Januari
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Video! Monique krijgt een fantastische facial van Sjoerd Vis met Maria Galland Paris

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Goed dat er aandacht blijft voor plastics in cosmetica in het belang van de… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Jacomijn Oerlemans
  • Beste Lien, de adresgegevens staan onderaan in het artikel, je kunt er op d… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Redactie, Monique
  • Hallo, ik ben op zoek naar een huisanalysetoestel en kwam terecht op observ… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Lien
  • Beste Laura, Bedankt voor je reactie en natuurlijk je keuze voor de Derm… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Annabelle
  • Oei Laura, hoe kan dat? We gaan het ook eens navragen bij Dermalogica.… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Redactie, Monique
  • Ik heb de flacon in november vorig jaar gekocht en heb er maar 3 maanden me… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Laura
  • Ik wist dit niet. Gelukkig nu wel. Ik heb geen Corona en gelukkig ook niet … Corona besmetting door make-up te delen? Noortje
  • Oh Noortje, wat zal je dat nu Ook missen? Ik kan ook niet wachten om weer … Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Redactie, monique
  • Ik heb geen relatie meer. Maar ik laat me maandelijks masseren. Het klopt d… Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Noortje
  • Maria galland prachtig merk. Om van mijn acne af te komen, heb ik heel vee… Video! Monique krijgt een fantastische facial van Sjoerd Vis met Maria Galland Paris Johanna

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen