Hoe mooier, hoe succesvoller. Toch?

06:48 - 04:05
luistertijd 06:48 - leestijd 04:05

Zijn we verdwaald? Nog niet zo lang geleden ging menig vrouw met een plaatje van een celebrity naar de arts (of kapper) met de mededeling: zo wil ik eruitzien.

Grote ogen, volle lippen, canvas in plaats van huid

Nu zorgen de filters die je over je selfies op social media legt voor de nieuwe opdracht aan de dokter: ik wil grotere lippen, rechte tanden, grote ogen, geen kringen onder mijn ogen en geen, ehhhh, ik bedoel ‘egale’ huid.

Voilà! De wetenschap heeft er al een naam voor bedacht: Snapchat Dysmorphia, een vertekening dankzij deze social media tool, van je uiterlijk. Onlangs besteedde de krant Trouw aandacht aan het fenomeen en al eerder had Vogue er het nodige over te melden. Nu gaat BeautyJournaal’s Monique erover in gesprek met cosmetisch arts Hayri Hortoglu van Amstelzijde Kliniek.

Wie mooi is, is succesvoller

Bottom line ligt deze gedachte eraan ten grondslag: ik moet mooier worden, want mooie mensen zijn gelukkiger en wie mooi is en gelukkig is succesvoller.

‘Onze clientèle ontleent haar eigenwaarde niet aan gefilterd plaatje’

Cosmetisch arts en eigenaar van de Amstelzijde kliniek in Ouderkerk aan de Amstel blijft er nuchter onder. ‘Heel soms krijgen we dit soort verzoeken maar over het algemeen krijgen wij een publiek dat al aan de top van haar carrière staat, en drommelsgoed weet hoe het echte leven in elkaar zit, dat dit niet van een gefilterd plaatje afhangt.

Cosmetisch arts Hayri Hortoglu

Wil je dit gesprek tussen Hayri Hortoglu en BeautyJournaal’s Monique beluisteren – klik dan op de audiofile, of lees hieronder door…

Veel werk om verwachtingen te managen

‘Het is de tijdgeest. Ik vind het niet leuk, het schept verkeerde verwachtingen. Je moet als arts dan echt een goed gesprek aangaan om ze terug te brengen naar de kern.

Die app-filters laten iedereen er hetzelfde uit zien

‘Het is ook niet mooi, gezichten worden uit proportie getrokken. Elk gezicht heeft unieke features en door dit soort gestandaardiseerde programmaatjes komt iedereen er hetzelfde uit te zien. Het past gewoon niet, in werkelijkheid, alleen in de fictie van de selfie. Er wordt met malletjes gewerkt als het ware, het is technisch alleen uitvoerbaar met extreme plastische chirurgie, maar vooropgesteld: het is niet mooi.

Monique voor en na een ‘kleine’ touch-up via Facetune

Huid? Die is weg!

‘Kijk ook eens naar de huidstructuur op die foto’s, die is weg! Er is geen huid meer te zien, het lijkt wel een schilderij. Doet me denken aan filters die in de jaren vijftig gebruikt werden bij fotografie om gezichten in te kleuren en zo.

‘Tsja, zo wil ik er ook wel uitzien…..’

‘Ik hou zo’n gesprek nuchter en durf de grap te maken dat ik er ook zo wel uit zou willen zien. Ik geef haar een spiegel en dan kijken we samen naar haar gezicht en haar foto. Gewoon realistisch zijn en inzicht geven.

Bijscholen in beauty intelligence

‘Ik noem dat beauty intelligence: snappen wat bij elkaar past, wat reëel is. Je hebt dat ook met kleding. Er zijn mensen die zichzelf perfect in balans kunnen stylen, dat is een kwaliteit die je hebt. Anderen hebben daar meer hulp en uitleg bij nodig.

Wetenschappers maken zich zorgen…dat het ingebeelde lelijkheid in de hand werkt.

‘Mogelijk, bij een kwetsbare jonge groep van meisjes. Maar het is niet te vergelijken met de psychiatrische aandoening Body Dysmorphic Disorder. Waar wij het over hebben is een aangeprate en door media ondersteunde van schoonheidsbeleving. Vooral nuchter blijven. Het merendeel dat dit wil is niet psychisch belast maar gewoon onwetend.

‘Als je echt aanleg hebt voor BDD kan dit wel een prikkel zijn, maar die prikkel kan ook ergens anders vandaan komen….

Er ligt wel een druk op mensen, want vooral jonge mensen denken dat wie mooi is ook succesvoller wordt…

‘Echt succesvolle mensen hebben iets in hun mars, een verhaal te vertellen. Alleen mooi zijn is prima als je model bent. Mooi zijn wordt nu in het extreme doorgetrokken als een op zichzelf staande kwaliteit.

‘Bij de kassa sta je ook niet met één kaaklijn, ha!’

‘Laten we vooral niet vergeten dat we ’s morgens allemaal wakker worden zonder make-up, en een gezicht heeft twee kanten: een goede en altijd een minder goede kant. Op selfies tonen we altijd 1 kant, maar ja…bij de kassa sta je ook niet met 1 kaaklijn, ha! Het echte leven is drie dimensionaal.

‘De cosmetisch arts is er naar mijn idee niet om een gezicht te veranderen, maar om op kleine punten te verbeteren. Je krijgt anders gegarandeerd ontevreden klanten.

Taak om jou er langer goed uit te laten zien

De arts heeft als taak de mens beter te maken, ik vind dat de cosmetisch arts als taak heeft om ervoor te zorgen dat mensen er langer goed uit blijven zien.

‘Ik zeg altijd: ik ben geen creator, ik ben een restaurateur. Ik verfijn en verbeter, ik maak en verander niet.

Is dit van voorbijgaande aard: dat vrouwen komen met een gefotoshopte selfie?

‘Het zal niet voorbijgaan, gezien de weg die we als mensheid zijn ingeslagen met techniek en de bereikbaarheid om dingen te veranderen, maar het zal verfijnder worden. Dat heb ik ook al met het Botox gebruik gezien. Ook daarbij houden we steeds meer rekening van de verschillende kanten van een gezicht, met de verschillen in spiertonus en dergelijke.

‘Zo’n foto is leuk, het geeft aan waar iemands grens ligt, maar verder kan ik er niets mee. De realiteit dicteert.

‘Overigens ben ik wel van mening dat het verbeteren van het huidoppervlak heel nuttig is voordat je met fillers en Botox begint. Denk aan peelings, dermabrasie, eventueel laser. Wij bieden dat ook.’

 

Lees ook:

 

Lees ook