Trend: beautyproducten met gezondheidsvoordelen. Cosmeceuticals 2.0

05:33 - 03:20
luistertijd 05:33 - leestijd 03:20

Schoonheid en gezondheid raken meer met elkaar verstrengeld

Mensen willen er goed uitzien en zich goed voelen. De cosmetica-industrie gaat zich daarom steeds meer bezighouden met gezondheid en komt steeds vaker met innovaties die daarmee te maken hebben, zo blijkt uit een onderzoek van Nicolas Micallef, een analist op het gebied van schoonheid en lichaamsverzorging.

Oplossen gezondheidsproblemen

Nieuwe producten richten zich steeds meer op het oplossen van veelvoorkomende gezondheidsproblemen. De technologie die daarvoor nodig is, wordt steeds ingewikkelder en er ontstaan producten die deels cosmetica zijn en deels medicijn, de zogenaamde cosmeceuticals. Deze producten verzorgen en voorkomen tegelijkertijd schade en andere ellende.

Interessante markt voor haarproducten

Zo ontwikkelen met name haarproducten zich de laatste tijd razendsnel. Een aantal bedrijven hebben bijvoorbeeld zeer werkzame producten tegen roos gemaakt, die ingrediënten als teer en ketoconazol bevatten en een schilferige en jeukende hoofdhuid behandelen en genezen.

De industrie wordt zich ook steeds meer bewust van het belang van een gezonde hoofdhuid en voegt daarom aan haarproducten ingrediënten toe die traditioneel worden gebruikt in huidverzorging, zoals keratine, aloë vera en avocado olie. Zo positioneert Unilever TRESemmé 7 Day Keratin Smooth and Renewal Hair & Scalp als een product voor gezond haar en een gezonde hoofdhuid. Concurrent Johnson & Johnson heeft meer medische shampoos, zoals het T/Gel gamma, als zuiver cosmetische producten, zoals Triple Moisture Deep Recovery Hair Mask, dat het haar moet voeden en van vocht moet voorzien. Lees ook hier meer over producten en achtergronden over hoofdhuidverzorging.

Gezonde hoofdhuid, sterk haar

Ook op het gebied van haarverlies worden grote stappen gezet, veelal door het gebruik van Minoxidil in cosmeticaproducten. Procter & Gamble verwerkte die stof bijvoorbeeld in Pantene Expert Collection Minoxidil Topical Solution USP 2% Hair Regrowth Treatment for Women. L’Oréal probeert het probleem aan te pakken met L’Oréal Paris Elvive Fibrology, waarin de door hen gepatenteerde stof Filloxane zit. Deze stof zou het haar dikker maken, waardoor het haarvolume na een tijdje toeneemt. Kerastase introduceerde vorig jaar het spraakmakende serum Densifique. Lees onze test hierover.

Dermocosmetica

Aan steeds meer huidverzorgingsproducten wordt tegenwoordig salicylzuur toegevoegd, een beproefd middel tegen acne. Op deze manier wordt een huid die gevoelig is voor acne preventief behandeld. Volgens de data van Euromonitor International is het gebruik van salicylzuur verdrievoudig tussen 2007 en 2012. Ook interessant is DermaSeries van Unilever. Deze producten ontstonden nadat consumenten vroegen naar producten die een droge huid effectief konden behandelen. Ze wilden echter een cosmeticaproduct, geen farmaceutisch product. En zo ontstond de dermocosmetica, die tussen cosmetica en farmaceutische producten in liggen en waarmee merken hun portofolio kunnen uitbreiden. Ook het gebruik van glycolzuur nam een vlucht, schreven wij al eerder.

De toekomst

Bedrijven halen steeds meer hun inspiratie uit verschillende categorieën en verschillende ingrediënten. Daardoor ontstaan hybride producten die verschillende functies combineren en daardoor geheel nieuw zijn. Een goed recent voorbeeld is de BB Cream, waarbij SPF, kleur, hydratatie en camouflage werden gecombineerd. En watch out, voor hetgeen zich momenteel allemaal ontwikkelt in Zuid-Korea, het is de bakermat van de cosmetische technologische ontwikkelingen geworden! Monique doet binnenkort verslag over de producten van Dr. G!

 

Onderscheidend vermogen van cosmeceuticals

Cosmeceuticals moeten zich uiteraard onderscheiden van zuivere farmaceutische producten, terwijl ze tegelijkertijd hun preventieve en helende werking voor huid en haar moeten kunnen promoten. Er moet ook nog veel onderzoek worden gedaan en nieuwe technologieën worden ontwikkeld.

Nieuwe markten aanboren door opkopen specialistische bedrijven

Door samen te werken kunnen cosmeticamerken meer en betere gespecialiseerde producten ontwikkelen. Zo kocht Allergan, een bedrijf dat gezondheidsproducten maakt in 2012 cosmeceutical merk SkinMedica. L’Oréal kocht in 2013 Cheryl’s Cosmeceuticals, waardoor het toegang kreeg tot de professionele huidverzorgingmarkt. Op het gebied van huidverzorging zullen bedrijven goed naar hun klanten moeten luisteren en niet bang zijn om buiten de gebaande paden te denken. Ze moeten goed kijken hoe ze bestaande categorieën producten kunnen combineren en veel investeren in onderzoek.

Deo die schimmels aanpakt, bodylotions tegen spataderen

Cosmeticabedrijven zullen steeds meer gespecialiseerde producten voor huid en haar gaan ontwikkelen. Dit kan leiden tot productcombinaties die veel effectiever zijn dan wat er nu op de markt is. Denk daar bij aan bijvoorbeeld een deodorant die ook schimmelinfecties kan aanpakken of bodylotions die effectief zijn tegen spataderen.

Cosmetica en farmaceutische producten zullen altijd twee verschillende dingen blijven. Maar door de ontwikkeling van cosmeceuticals wordt de lijn wel steeds vager. Schoonheid en gezondheid zullen steeds vaker samen gaan.

Nu eens kijken hoe dit wetgevingstechnisch allemaal aangepakt gaat worden. Want bij wet bestaat de term cosmeceutical niet, en volgens de wetgeving die alweer veertig jaar oud is, mag cosmetica niet ingrijpen op fysiologische processen in de huid (….). Hoe zeer dat tegenwoordig al gebeurt, lees je in dit interview dat Monique had met P & G wetenschapper Frauke Neuser.

In de eco hoek zie je trouwens al langer trend om cosmetica te koppelen aan gezondheid. Maar dan niet om problemen op te lossen, maar om hetgeen dat gezond is, gezond te houden. Lees dit artikel van Monique er nog maar eens over.

Lees ook