• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Groene Special » Claims » Eco trend: cosmetica die nadruk op gezondheid legt

Archief artikel

Archief artikel

  • Claims, Cosmeticaclaims, De cijfers, Groene Special, Marketingtrends, Monique schrijft, Natuurlijk 100%

Archief: Eco trend: cosmetica die nadruk op gezondheid legt

  • 25 november 2013

geschreven door 

Redactie, Monique

Ondanks de crisis groeit dit segment - een gesprek met keurmerk NaTrue

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Dermalogica BioLumin-C Serum antioxidant serum

Dit vitamine C Serum is je perfecte schild tegen zonschade. Breng het standaard onder je crème en antizonnebrandproduct aan.
BEKIJK

Een keurmerk geeft jou als consument houvast dat je een serieus plantaardig cosmeticaproduct koopt. Bekende keurmerken zijn BDIH en Eco-cert. Maar het meest interessante eco-natural keurmerk op dit moment is NaTrue.

Drie sterren

Het is niet alleen het nieuwste, maar vooral ook het meest uitgebreide keurmerk, waarbij bij  met 3 verschillende sterren-ratings wordt gewerkt. Hierdoor mag je soft-eco zijn, maar ook super hardcore-eco, en de echte fans van natuurcosmetica geeft dat een steuntje in de rug. Want zeg nou zelf, tussen een vegetariër en een veganist zit ook nog een wereld verschil, hoewel ze beide plantjes eten.

Steggelende keurmerken

NaTrue bestaat sinds 2009 en dat ging niet zonder slag of stoot, zo schreef ik al eerder, vanwege de geduchte concurrentie van nog een twintigtal keurmerken in dit segment. In het kader van ons groene najaar vond ik het dan ook tijd om weer eens een update te geven. Er zijn immers steeds meer plantaardige cosmeticamerken die het NaTrue keurmerk dragen. Ik had een e-mailconversatie met Shoko Furuno, de Regulatory and Scientific Manager bij NaTrue.

Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen het NaTrue keurmerk, is er veel veranderd sinds de oprichting?

De criteria zijn altijd in beweging, onlangs hebben we nog nieuwe stoffen toegelaten tot de lijst, we kijken daar zorgvuldig naar omdat we een kritisch keurmerk zijn. Verder zijn we nog altijd aan het evangeliseren in de wereld, om nog meer cosmetica merken en grondstofproducenten kennis te laten maken met ons keurmerk. Zo zijn we nu in gesprek met Bulgaarse bedrijven. Onlangs hebben we ook Thaise merken met NaTrue kunnen certificeren en we zijn bezig met de Japanse markt. Er is zelfs een NaTrue website in het Japans gekomen. Wereldwijd hebben we nu 24 certificeerders, partijen die ons keurmerk mogen toekennen aan merken.

Hoe groot is NaTrue nu in Europa?

We zijn heel populair in Duitsland en Duits sprekende landen. Maar ook Scandinavische en Italiaanse bedrijven werken nu met NaTrue. Het label wordt steeds bekender in Oost-Europa, waar onder in Polen en in Kroatië. Meer dan 3000 producten van 130 merken wereldwijd dragen nu ons keurmerk. En we zijn begonnen met een pr-campagne om ook de naamsbekendheid te vergroten bij consumenten. We verspreiden folders en posters in het Engels en het Duits.

Wat is het verschil tussen NaTrue en andere aanbieders van keurmerken?

Het grootste verschil is dat wij echt samenwerken met grondstofproducenten en ook gezamenlijk naar nieuwe grondstoffen en bewerkingen van grondstoffen binnen onze richtlijnen zoeken. Hiertoe werken wij ook samen met het Fraunhofer Institute in Duitsland. Wij zijn nu bezig met de ontwikkeling van een geheel nieuwe wasactieve stof uit biologische landbouwafval. Dit project staat beter bekend als Organic for Surfactant (O4S). We verstrekken dus niet alleen keurmerken. Je kan dus ook lid worden van onze organisatie zonder dat je het keurmerk wilt hebben, maar omdat je met ons samen wilt werken aan nog betere en nieuwe natuurlijke cosmetica en grondstoffen.

Hoe groot is de groene eco markt nu in Europa?

We kennen de cijfers van de Duitse markt, daar gaat nu 950 miljoen euro om in dit segment, en er is meer dan 10% groei. De cijfers komen van de Naturkosmetikbranchenkongress. Dit segment groeit overal in Europa, ondanks de crisis. Consumenten worden steeds huiveriger voor stoffen die mogelijk hormoonverstorende effecten hebben. De weg naar het groene segment is dan een logische weg. Een Duitse NGO ontwikkelde recent de app TOXFOX, het bracht een enorme beweging op de been.

Massaal protest tegen Nivea

Zo protesteerden meer dan 75 duizend mensen tegen het gebruik van hormoonverstorende stoffen door Beiersdorf. Dit werd onlangs bekend gemaakt door Organic-market.info. Het is echt een grote beweging die gaande is, een trend die niet meer te stoppen is. Consumenten worden steeds beter geïnformeerd. Men krijgt steeds meer behoefte aan producten waarin natuur, beauty en aandacht voor het milieu samenkomen. Onder die druk kunnen wij ook verder groeien, en ook aan consumenten laten zien waar wij voor staan.

Is dit segment momenteel vooral op het plantaardige gericht of speelt duurzaamheid in brede zin een rol?

Ik ben een milieuwetenschapper en voordat ik bij NaTrue terechtkwam heb ik veel duurzaamheids- en milieustudies onderzocht. Het is een complex geheel. Onder duurzaamheid vallen zoveel zaken, die op zich ook weer kunnen conflicteren met elkaar. Je kunt verschillende richtingen kiezen in hoe duurzaam je wilt zijn/ondernemen, het is altijd een persoonlijk keuze: wat ziet men zelf als het probleem waarvoor een oplossing moet komen?

Welke keuze maak je…

Neem bijvoorbeeld de uiting van lokaal geproduceerde producten. Dit klinkt goed, maar het doet weer niets voor eerlijke handel of de ondersteuning van kleine boeren in derde wereldlanden. Proberen alle milieuproblemen op te lossen is onmogelijk. Dat geldt ook voor NaTrue. Wij focussen op kwalitatief hoogwaardige, plantaardige producten voor consumenten die ook zo eerlijk mogelijk verkregen zijn. Hoe meer terreinen je wilt afdekken, hoe minder je uiteindelijk bereikt. Onze klanten doen zelf al veel in hun communicatie: aan sociale en zakelijke duurzaamheid.

Let NaTrue ook op de CO2 voetafdruk van haar klanten?

Dit is echt ingewikkeld, het gaat er niet alleen om dat bedrijven duurzaam ontwikkelen en besparen op milieuvervuilende zaken, ook de consument heeft hierin een rol. Sterker nog, de grootste voetafdruk wordt pas gemaakt nadat een product gekocht is. Er wordt veel (warm) water gebruikt bij cosmeticaproducten. Misschien gaan we nog wel meer focus hier op leggen bij consumenten.

Stimuleren jullie het gebruik van bioplastics door je klanten? We zien het nog erg weinig namelijk in cosmetica….

Bioplastic kan een deel van de totaaloplossing betekenen, maar we zijn er nog lang niet. Het is namelijk niet erg ‘ kies’  om voedingsmiddelen, waar de wereld toch al een tekort aan heeft, te gebruiken om er plastics voor cosmetica van te maken. Denk ook aan de kwestie met biodiesel. En hoe duurzaam is het om planten bijvoorbeeld uit Brazilie over te brengen naar China om er verpakkingen van te maken voor producten die in Europa verkocht worden? Er moet veel lokaler gekeken worden.

Alleen bioplastics uit afval is eerlijk…

Maak bioplastics uit landbouwafval afkomstig uit Europa – voor de Europese markt. Wat we nu in samenwerking met het Fraunhofer Instituut doen is veelbelovend. Ik wil ook benadrukken dat het veel belangrijker is dat verpakkingen oplosbaar en herbruikbaar zijn. Verpakkingen zullen we in de nabije toekomst meer aandacht van ons gaan krijgen.

Ook leuk om te lezen bij NaTrue:

  • 10 stoffen die je nooit in serieuze plantaardige cosmetica zal aantreffen
  • Waarom petroleum niet in plantaardige cosmetica thuishoort, aldus NaTrue
  • Het laten certificeren van je producten door een keurmerk kost geld, dit is de prijs die NaTrue vraagt

Bekijk hieronder ook nog een filmpje over de TOXFOX app in Duitsland:

 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Ook nu weer foutieve informatie in dit artikel. LPG, MLD en andere behandel… Lipoedeem: cosmetisch arts Adriana Peirera vertelt openhartig over altijd pijn hebben aan haar benen Else Vlieland
  • Kan dit artikel alstublieft worden aangepast?! Teveel onjuiste informati… Vijf mythen over lipoedeem ontkracht! Deel 3: lipoedeem is een progressieve ziekte Jacqueline
  • Nou dat is gelukt. Het is nu weer gewoon stil. Dank je wel.… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Dank Noortje, we weten het. Er ging iets fout met de video vertoningen, er … Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Redactie, Monique
  • Voor dat ik kan lezen hoor ik allerlei geluiden. Soms één van die van Mon… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Hi ladies, Ik ben gecertificeerd Oncologie Hand Verzorger #191315 gereg… Preventie! Zo behandelt de nagelstyliste nagels bij kanker behandelingen Tracy Anne Shelverton
  • Wat een mooi resultaat! Gewoon prachtig.… 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! albert
  • Wat een mooi, eerlijk verslag, zo weet je toch wat beter wat je te wachten … 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! Anna
  • Beste Albert, Dank voor jouw open- en eerlijkheid over wat je vindt van … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! Samantha Jordaans
  • Ik vind het wel erg duur. Ik kan me moeilijk voorstellen waarom dit zoveel … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! albert

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen