Oudh gaat in China voor 3 ton per kilo over de toonbank!

04:51 - 02:54
luistertijd 04:51 - leestijd 02:54

Oudh betekent ‘hout’ in het Arabisch en is een kostbaar ingrediënt. Oudh werd al gebruikt door de Oude Egyptenaren om mee te mummificeren en in de vroegste Chinese medicijnboekjes zou oudh de slechte ‘chi’ uit het lichaam halen. Oudh is al eeuwenlang een geliefd ingrediënt voor parfum in het Midden Oosten vanwege de rokerige en mysterieuze geur (let wel: niet iedereen houdt van de geur). Waar het nog meer naar ruikt? Geld! Sinds kort heeft ook het westen oudh ontdekt en is er een ware hype in parfumland aan de gang waar bakken met geld mee verdiend wordt, lezen we in een artikel op de website van Bloomberg.

Parfumeur Kilian Hennessy introduceerde Musk Oud afgelopen juni nadat hij in 2008 werd aangestoken door het Oudh-fenomeen tijdens een trip naar Dubai in 2008. Oudh bleek overal om hem heen: van luxe warenhuizen tot aan moskeeën. In hotellobbies is Oudh in het Midden Oosten net zo normaal als lavendel in het westen. In het westen wordt de geur geassocieerd met verleiding, in het Midden Oosten staat het juist voor ’troosten’ en ‘bescherming’.  Het oudh dat wordt gebruikt in de parfums van Killian zijn echter allemaal synthetisch.

Wat is oudh precies?

Oudh wordt ook wel ‘Agarwood’ genoemd en wordt gevormd als afweerreactie op schimmels en bacteriën. Deze reactie vindt alleen plaats op bomen uit de Aquilaria-familie. Het is een sterk geurende hars die de boom afscheidt. Er vindt daarna ook een vermolming van het hout op. De boom sterft hierdoor overigens niet, welnee, hij kan er wel 100 jaar mee worden. In dit harde hout zit de kostbare olie. Het wordt er d.m.v. destillatie uitgehaald (bron: BeautyJournaal’s parfumwoordenboek).

Waar ruikt oudh precies naar?

In het artikel dat Erik Zwager twee jaar geleden publiceerde op BeautyJournaal meldt hij het volgende: “Enthousiastelingen raken niet uitgepraat over de rokerige, mystieke sensatie die als het ware de geuren van ambergris, zoete wierook, tabak en hout verenigt. Nog aangenamer: gelijk de tuberoos en ylang-ylang heeft oudh ook nog eens een sterk verondersteld erotiserend effect – ‘ruiken is geloven’ – op zowel drager als ‘ontvanger’. Dat weten ze in het Nabije Oosten al langer, want oudh vormt een onvermijdelijk onderdeel van attar, ofwel Arabische parfumolie vaak gebaseerd op rozen. Omdat oudh-olie niet irriteert kan het rechtstreeks en onverdund op de huid worden aangebracht of toegevoegd aan een parfumcompositie.”

Chemische oudh

Interessant feit: slechts twee procent van alle Aquilaria bomen produceert oudh. Daarom is het ook zo kostbaar. Een halve theelepel oudh afkomstig van een honderd jaar oude boom uit het Sultan Qaboos in Oman uit 1982 werd in 2012 verkocht voor 7000 dollar! In China vraagt men hedendaags zelfs 300.000 dollar per kilo (we horen de kassa al rinkelen). Deze uit de pan rijzende prijzen hebben er mede voor gezorgd dat de afgelopen jaren niet alleen nog meer Aquilaria bomen zijn gekapt, ook onderzoeken naar het kunstmatig infecteren van deze bomen (want meer bomen betekenen meer oudh) zijn gestart.

Robert Blanchette, een ‘forest pathologist’ zoals ze dat in het Engels zo mooi noemen, werkte twintig jaar mee aan het Rainforest Project in Amsterdam en ontwikkelde een techniek om kunstmatig bomen te infecteren om oudh te produceren. Met resultaat. Alle bomen produceren hetzelfde soort hars, maar Robert bekent dat dit hars niet kan tippen aan de originele soort. Vooruitstrevend, maar zeker niet zonder risico. Deze bomenteelt kan ervoor zorgen dat de oorspronkelijke Aquilaria boom uitsterft door een tekort aan biodiversiteit, vreest Ensar, een online leverancier van oudh.

Armani, Dior, Ferrari en The Body Shop hebben ook oudh

De parfumindustrie ruikt geld. In 2012 steeg het aantal parfum met oudh met 34 procent. Dat is tien jaar na de lancering van Yves Saint Laurent’s M7 parfum, ook met oudh. Tegenwoordig bevat één op de acht nieuwe parfums oudh. Deze mannengeur wordt gezien als het allereerste westerse oudh parfum. In Amerika brachten mannenparfums met oudh in totaal zo’n 953 miljoen dollar op. In het afgelopen jaar gingen Armani, Dior, Ferrari en The Body Shop ook om en lanceerden een parfum met oudh. Zolang oudh een kostbaar goedje blijft zal de parfumindustrie dit ‘hout van goud’ blijven uitmelken…

Lees ook:

Lees ook