Het is ingewikkeld: je zelfbeeld. Wat zie jij bij jezelf, en hoe komt dat overeen met hoe anderen jou zien? In geval van pesterijen op werk of op school zou ik willen zeggen: kijk naar jezelf en kijk niet door de ogen van anderen naar jezelf – ze kunnen je ziel beschadigen als het ogen zijn die niet het beste met je voor hebben.
Maar! Vaak is het veel interessanter om naar je zelf te kijken via de ogen van anderen. En ogen bedoel ik hier in overdrachtelijke zin: de ogen als de spiegel. Hoe kijken andere mensen naar jou: hoe reageren ze op jou, welke non verbale communicatie laten ze op jou los.
Jij ziet jezelf meestal in delen, anderen zien jou als geheel. Ze zien je delen, maar ook het totaalplaatje, inclusief hoe je beweegt, hoe je praat en wat je non verbaal uitstraalt. Dit is meestal zoveel positiever dan hoe jij jezelf percipieert. Vergeet die spiegels, weg ermee, kijk naar je zelf door de ogen van anderen. Vele malen interessanter en liefdevoller.
En daar gaat ook deze fascinerende commercial over van Dove. Hij zou op tv uitgezonden moeten gaan worden, vind ik.
http://youtu.be/XpaOjMXyJGk
Lees ook:
- Hoe celebs gewoontjes worden door photoshop
- Alles beter dan een mond als een anusje?
- De psychologie achter de selfie
- Huid en emotie; waarom zijn we zo gepreoccupeerd?
- Als je schoonheidsspecialiste het nooit goed doet….