De gefilterde versie van jezelf

03:34 - 02:08
luistertijd 03:34 - leestijd 02:08

Ik zie ze ook dagelijks voorbij komen op mijn Facebook (met name): snapshots van mensen die zichzelf gefotografeerd hebben. Catching the moment maar meestal wel in scène gezet. Daarbij zijn een aantal uiterlijke kenmerken opvallend aanwezig: de getuite lipjes, een zwoele blik in de camera: de ordinaire duckface, ofwel de eendenbek – vooral populair onder meiden tussen de 15 en de 25 jaar. (Maar…als het even tegenzit heb je die op je vijfigste nog, al was het dan door een te grote hoeveelheid injectables in je lippen. Ach arme…)

Je wilt met je selfie de kijker het idee geven dat je er op je voordeligst/aantrekkelijkst uitziet. Hoe bevroren en onecht de pose ook overkomt…, zo luidt de visie van mensen die dit fenomeen onderzocht hebben.

Een maker van selfies heeft een belangrijk doel: zichzelf in de picture zetten, aandacht vragen – en in het verlengde daarvan: heel veel aandacht nodig hebben om ‘ het zelf’  te bevestigen, soothing comfort voor het ego. ‘ Een selfie is per definitie zelfbewust, en laat dat nou dodelijk zijn voor de spontaniteit,’  zo schrijft journalist Julien Atlhuisius in De Volkskrant.

De selfie is een waanzinnig hot fenomeen op Internet. Op de Australische website Dailylife.com werd er in november 2012 ook een artikel aan gewijd. De schrijfster laat een frequent selfie-portreteerster vertellen dat ze met haar selfies veel meer aandacht genereert dan met een poezenfoto, een cocktailtje of iets dergelijks. Een psycholoog in datzelfde artikel stelt dat mensen die zich niet lekker in hun vel voelen, vooral baat hebben bij selfies, omdat de maker ervan onmiddellijke reacties krijgt uit haar/zijn community, waardoor de stemming weer even opgekrikt kan worden. Maar deze deskundige waarschuwt er ook voor dat het niet handig is. ‘ Je goede gevoel wordt in handen van anderen gelegd, je leert niet hoe je jezelf weer op de rails kan krijgen.’

Het doet me ook denken aan het fenomeen van de YouTubes waarin tieners vertellen hoe lelijk ze zich voelen en aan hun kijkers vragen wat ze mooi van hen vinden. Allemaal voor het goede doel: een opwaardering van het zelf.

Ook seksuele prikkeling speelt een rol: willen laten zien dat je aantrekkelijk bent, ervoor ‘ in’  bent, en zij die reageren voelen dit feilloos aan.

Volgens het artikel in De Volkskrant is zangeres Rihanna de grootste producent van selfies wereldwijd. In 1 jaar tijd zou ze meer dan 230 zelfportretjes hebben geschoten en gedeeld hebben via social media. Ze adviseert ook goed te kijken wat die bepaalde dag goed naar voren komt: je gezicht of je tieten? Go for it!

Inmiddels zouden ook reclamemakers het fenomeen geadopteerd hebben om boodschappen aan de man te brengen.

Persoonlijk kan ik selfies ontzettend grappig vinden, zo lang er maar variatie in de gezichtsuitdrukkingen, of achtergronden en vooral in de context zit. Ik vind bijvoorbeeld de selfshots van modefotograaf Allard Honigh vaak grappig of juist mooi omdat ze clean of verstild kunnen zijn. Vanwege de omgeving waarin ze geplaatst zijn, de subtiele hints naar gemoedstoestanden of een verhaal, een context waarin ze geplaatst zijn.

Maak jij graag selfies, zo ja, waarom?

Lees ook:

Lees ook