• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Parfum » Mannen » De wedergeboorte van de (ster)parfumeur

  • Expertadvies, Mannen, Marketingtrends, Parfum, Vrouwen

De wedergeboorte van de (ster)parfumeur

  • 2 mei 2013
  • Reageren
roos

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

Vergeet de verkooppraat, laat de neus floreren

Parfum en tromgeroffel gaan vaak samen. Waarschijnlijk omdat het hand in hand gaat met verleiding. Parfum is uiteindelijk verleiding. Ondanks alle poeha rondom de marketing van parfummerken (die overigens regelmatig voor heel amusante gesprekken leidt) merk ik steeds vaker op dat er een trend gaande is die ik wel op een kleine renaissance vind lijken.

Serieus parfum ontwikkelen is kunst

Ik bedoel daarmee de wedergeboorte van de (ster)parfumeur. Iedereen is het er over eens dat het creëren van parfum zich tot kunstvorm mag rekenen. Tegelijkertijd bestaat er geen andere kunstvorm waar de kunstenaars (de parfumeurs dus) volledig achter de schermen (moeten) opereren zonder echt credits te krijgen voor hun werk. Dat was niet altijd zo.

In de tijd voordat het parfum door de mode-industrie werd gekaapt, en vóór de opkomst van grote (voor het publiek onbekende) chemieconcerns die zich tot parfumproductie toelegden, wist iedereen wie wat gemaakt had. De parfumeurs werkten dan ook onder hun eigen naam (al dan niet in opdracht). Denk aan de oude parfumhuizen zoals Guerlain, Caron, Coty, Creed. Als je het mij vraagt, was dat goed!

Ken de neus…

Deze tijd komt weer terug, en als je het mij vraagt is dat fantastisch! Fantastisch voor de parfumeurs, voor de consumenten en voor de merken zelf. Voor de parfumeurs natuurlijk omdat ze hun werk mogen signeren. Voor de consument omdat het niet alleen cool is om te weten wie je parfum gemaakt heeft, maar het op den duur ook sneller tot de ontdekking van een nieuwe mooie geur kan leiden (het werk van de een ligt je beter dan dat van de ander). De merken hoeven dan niet meer allerlei nieuwe termen uit te vinden om meer van het zelfde aan te duiden, of allerlei ritueeltjes te verzinnen, die (bijna)geen invloed hebben op de parfum (maar overigens wel erg leuk zijn), of ready-made producten als “bespoke” of “taylor-made” te labellen (ik bedoel seriously?). Ze kunnen de skills en credibility van een parfumeur als USP gebruiken.

Wat in de keuken gebeurt, telt…

Het gebeurt steeds vaker. Zo vermeldt Rituals de createurs van hun parfums, hail! en durven steeds meer merken zich te verbinden aan een (vaste) parfumeur. Hermes, met Jean-Claude Ellena, Gucci dat Lorenzo Villoresi vraagt voor Forever Now, maar ook kleinere merken zoals Neela Vermeire met Bertrand Duchaufour, etc. etc. Onlangs vernam ik zelfs het (heugelijke) nieuws dat Linda Pilkington, oprichtster van Ormonde Jayne, heeft toegegeven dat niet zij, maar Geza Schoen de eigenlijke createur van al haar parfums is (in de business allang geen geheim meer). Thumbs up voor Linda, want het vergt moed om (zelfs impliciet) toe te geven dat je misschien niet super eerlijk bent geweest!

Dus kom maar op marketingmensen, pak de kans en word onderdeel van de renaissance. Ik wil over enige tijd zelfs bij mijn Ambi Pur verpakking zien “nieuwe geur! gemaakt door bla di bla” Ik tast gelijk toe!

  • Lees hier meer artikelen van parfumeur Spyros.
  • Bezoek het parfumwoordenboek voor geurstof inspiraties
  • Lees parfumreviews van onze Maxim

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
ua-huyd
ua-huyd
Expertadvies

Schoonheidsspecialist of huidtherapeut? Volg met STAP subsidie een gratis opleiding bij HUYD

UA-FRANK
UA-FRANK
Beautyvideo's Cosmetisch medisch Expertadvies

Facelift alternatief? Frank Niessen geeft Ruud een lift van de mondhoekjes en volume met lipofilling

ua-janneke
ua-janneke
Cosmetisch medisch Expertadvies Gezicht Zakenpraat

Eczeem: Janneke’s dagboek over haar TSW behandeling in Engeland, deel 4. Het gaat de goede kant op!

UA-LIPOEDEEM
UA-LIPOEDEEM
Cosmetisch medisch Expertadvies Lichaam

Helpen Saxenda injecties tegen lipoedeem? Cosmetisch arts Adriana test het uit bij zichzelf 

ua-BJ parfumreis
ua-BJ parfumreis
Expertadvies Parfum

GA MET ONS MEE! Met de BeautyJournaal parfumreis van het jaar! Naar FLORENCE!

UA-kin
UA-kin
Expertadvies Gezicht Natuurlijk 100%

Spreekuur met dr. Frank Niessen: kun je je kin opvullen met lichaamseigen vet, wordt dat mooi?

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Borstimplantaten verwijderen bij dokter Frank Niessen gaat zo

Wat heeft Mardge goede producten ontwikkeld om je brein te ontspannen!

Augustus
Mardge Pascaud, beauty innovator

Mardge Pascaud, beauty innovator

Video! Mardge Pascaud vertelt Monique op het strand over de Circadian ontspan je mooi-lijn + WIN!

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Gerti, het is Feeling GoodS (met een S op het eind): https://www.feelinggoo… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • @Marianne, elke huid is verschillend en deze lijn zal zeker niet voor ieder… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • Beste Freyer, Dank je voor de correctie. Je hebt deels gelijk betreffend… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Hans van Montfort
  • Minoxidil heeft totaal geen invloed op DHT, minoxidil kan zelfs haar op lic… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Freyer
  • Ik denk dat deze producten nog wel goed zouden kunnen zijn voor jonge huidj… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Ik zie het nu steeds meer dat meerdere zuren met elkaar in een complex zitt… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Redactie, Monique
  • Hallo Marianne, dank voor je reactie. Ja, 5 zuren in een een product lijkt … Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • No-nonsense.. en dan vijf zuren in één product? De enige 'meerwaarde' van… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Goed om te horen Albert, dat er zo natuurlijk uitziet. Begrijp je standpunt… Spreekuur met dr. Frank Niessen: kun je je kin opvullen met lichaamseigen vet, wordt dat mooi? Redactie, Monique
  • Hoi Nina, in deze producten zitten toegevoegde geen UV-filters. Weet je zo … TheraVine introduceert Ice Crystal Technology superbescherming tegen huidveroudering   Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen