Mooi en zuiver – zo moest het zijn

05:40 - 03:24
luistertijd 05:40 - leestijd 03:24

Het is zo leuk om Queens of mineral make-up te ontmoeten. Had ik recent nog een close encounter met de alleraardigste Susan Posnick uit de Verenigde Staten en haar geweldige, kleine maar fijne make-uplijn, onze Gerti ontmoette onlangs Jenny uit Dallas, de oprichtster van Mineralogie, vandaag was Jane Iredale aan de beurt. De (naar schatting) zeventig jarige Jane – geboren in de UK, maar een groot deel van haar leven in de US doorgebracht hebbende, was deze week op toer door Europa. Ik ontmoette haar in Blush, een dayspa aan de Zuidas in Amsterdam.

Jane was geen born make-upartist. Toen zij in 1994 haar brand startte had ze een carrière achter de rug in de reclame- en filmindustrie. Ze scoute modellen voor commercials en werkte later als producer samen met grote regisseurs als  Francis Ford Coppola en Steven Spielberg, en met actrices als Meryl Streep Glenn Close. Totdat ze er genoeg van had. Ze mistte controle over hetgeen ze deed, de spirit was eruit en ze vroeg zich af waar haar ware passie lag. Ze ontdekte dat haar affiniteit met de natuur groot was, en met gezond leven. Toen ze op een dag aan haar man, toen bankier, voorstelde om iets met cosmetica te gaan doen, zei hij volmondig: ‘ Go for it.’  Make-up, maar hoe maak je make-up die gezond is voor de huid? Het was de early nineties, minerale make-up bestond nog niet, terwijl er wel behoefte was aan huidvriendelijkere make-up bij al die topmodellen bijvoorbeeld, die toentertijd schitterden op de modeplanken.

Huidvriendelijk

Ze ontmoette een vrouwelijke chemicus die bereid was met aan haar aan de slag te gaan, en ze zijn elkaar heden ten dage nog steeds trouw. Maar vanzelfsprekend was het niet allemaal in die begintijd. Ze liep met haar koffertje door de straten van Boston en probeerde demonstraties te geven. Totdat ze werd opgemerkt door een plastisch chirurg die haar voorstelde een presentatie aan zijn team te geven. Mijn was enthousiast en wilde haar minerale producten wel uitproberen. Niet te openlijk, het verdween in een laatje en kwam eruit als een patiënte het nodig had om na een operatie wat bijgewerkt te worden. Dit kon, tenslotte en natuurlijk, niet onopgemerkt blijven bij patiënten,en zo ging de bal rollen.

Tegenwoordig is haar lijn in 50 landen te koop en is het geliefd bij consumenten, bij make-upartists, bij artsen die het post- en pre-operatief aanbevelen vanwege de huidvriendelijkheid en uitstekende zonbescherming. Nu is minerale make-up hot, maar het heeft een lange weggegaan, zo vertelt Jane met haar rustige, vriendelijke stem.

Betrouwbare uv-bescherming

Zoals bij elke minerale lijn bestaat ook haar lijn uit een groot assortiment poeders. Maar ze heeft ook color make-up en heel verrassend, een vloeibare foundation, waarbij de minerale pigmenten zijn ingekapseld in liposomen in een moisturizing gel-omgeving. De poeders bieden een bescherming tot spf 30, alsmede uv-a protectie, ze zijn waterresistant tot 40 minuten en bieden een complete coverage bij roodheid, rosacea en acne. Jan Iredale make-upproducten dragen het keurmerk van de Amerikaanse skincancer foundation.

Geen nano-titanium dioxide deeltjes

Ze is er ook trots op dat de mineralen niet nano-klein zijn, omdat ze haar twijfels heeft over de veiligheid van nanodeeltjes. Zo lang de huidbarriere in tact is, is het oké met nano, maar is die barrière kapot, zijn er toch wezenlijke risico’s dat de deeltjes door de huid heen gaan, en die gedachte staat haar niet aan. Ze heeft haar producten hierop laten onderzoeken omdat dit jaar in Europa de wet in werking treedt dat het gebruik van nano in cosmetica op de verpakking vermeld moet worden.

Ze drukt me ook op het hart dat minerale make-up een betrouwbaardere uv-beschermer is dan andere cosmetica waarvan de filters synthetisch zijn en na een paar uur zijn uitgewerkt. Mineralen blijven intact en dus beschermen, en je kunt je gezicht makkelijker in de dag weer even bijvoederen dan een nieuwe laag vloeibare foundation aanbrengen.

Jane’s BB

Trots is ze op haar Fantasia selftanner, waarin melanine zit, die de huid onmiddellijk al een zongekuste teint geeft, op haar lipglosses die heerlijk naar fruit ruiken en op haar BB cream met ultimate dekking tegen invloeden van buitenaf en coverage voor de vlekkerige huid. Niet dat ze nu zo nodig mee moest met die gekke ‘ letter-trend’ , maar het verzoek uit Azie was zo dringend, ze kon het niet weerstaan. ‘Het multifunctionele ervan, dat is nu de trend, en wat consumenten ook aantrekkelijk vinden is dat het niet als make-up klinkt, maar als huidverzorging.’  Jane vertelt dat ze na de BB en de CC, en de DD nu ook al van de EE cream heeft gehoord – een product voor de ogen. Maar zover gaat ze voorlopig nog niet. Jane is content met haar assortiment, en natuurlijk brengt ze twee keer per jaar een kleurtrend collectie uit. Dit voorjaar is deze lekker fris en fruitig.

Lees ook:

 

Lees ook