• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Monique schrijft » Facial tegen de uitzichtloosheid

Archief artikel

Archief artikel

  • Gezicht, Monique schrijft, Psychologie, Schone huid, Zakenpraat

Archief: Facial tegen de uitzichtloosheid

  • 11 december 2012

geschreven door 

Redactie, Monique

Facial 1 euro, knippen 3 euro

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Dermalogica Prisma Protect SPF30 zonverzorging

Dermalogica Prisma Protect is een lichte en frisse moisturizer met hoog uv-filter
BEKIJK

Gisteren stond er een prachtige reportage in De Volkskrant over de oprichting van beautysalons in Frankrijk voor kansarme vrouwen door Lucia Iraci.

In deze salons kunnen vrouwen voor 1 tot 3 euro hun haar laten doen en een facial krijgen. En als er meer ondersteuning nodig is, dan krijgen ze dat ook. Denk aan psychologische hulp, sollicitatiebegeleiding, gratis kleding. Het gaat om vrouwen, vrijwel altijd alleenstaand en met kinderen, die op of onder de armoede grens leven.

Er zijn nu twee salons, ze heten Chez Josephine. Een in de armste buurt van Parijs, de Goutte d’Or, en een in het midden van Frankrijk, in Tours. Ze zijn opgericht door Lucia Iraci, een Siciliaanse van oorsprong, die al regelmatig in haar luxe salon bij Saint-Germain-des-Pres, vrouwen kostenloos een behandeling gaf. Ze deed dat op maandagochtend, als de zaak gesloten was.

Dat dit aanslaat, ligt in de  verwachting. Er is nu zelfs een wachttijd van twee maanden voor een facial. Het feit dat het niet helemaal gratis is, maar een kleine bijdrage wordt gevraagd, doet de vrouwen goed, zegt een van de coordinatrices in de krant. ‘Als ze er zelf voor betalen, geeft dat een goed gevoel.’

Voor de vrouwen betekent zo’n behandeling een enorme geestelijke oppepper. Ze zijn even weg uit de misere, er is een moment van rust en aandacht voor jezelf. ‘Het is de schoonheid van binnenuit die je aan de oppervlakte wilt brengen. Ze zijn als vlinders. Komen ze niet uit hun cocoon, dan verstikken ze.’ Prachtige uitspraken van een kapper die jarenlang voor de catwalkshows in Parijs werkte, en de glitterwereld moe was.

Het concept draait inmiddels op drie vaste krachten en een tiental vrijwilligers.  Een mooie clou komt aan het eind, als je je net begint af te vragen hoe deze dame het toch allemaal financiert: L’Oreal sponsort haar met producten. Mooi.

Ik weet dat L’Oreal in Nederland ook beautyverwendagen organiseert voor mensen (ook mannen) die het verre van breed hebben. Mijn kantoor zit in een straat waar ook een grote opvang is voor dakloze moeders met kinderen. L’Oreal gaat ook hier eens per jaar naartoe met een team om de bewoners een beautyboost te geven.

L’Oreal heeft internationaal ook een community opgezet Women of Worth waarin vrouwen in de schijnwerpers worden gezet die zich inzetten voor hun omgeving: voor het milieu, voor minderbedeelden, voor misbruikte kinderen, etc. Jaarlijks kan er ingeschreven worden voor de award die hieraan verbonden is. De winnaar ontvangt tienduizend dollar voor het goede doel waarvoor zij zich inzet. Je leest er hier meer over. Dit is overigens wel een louter Amerikaans intiatief en alleen toegankelijk voor Amerikaanse ingezetenen en goede doelen. De Nederlandse general manager van L’Oreal, Antoine Borde, vertelde me begin 2012 nog dat dit project wereldwijd zou worden uitgezet. Ik heb hier verder nog niets over teruggevonden.

In emerging markets wordt wel het beroemde credo ‘Because you’re worth it’ grootschalig ingezet om vrouwen te ‘empoweren’ met beauty. Overigens is deze kreet inmiddels veranderd is ‘Because I’m worth it’. L’ Oreal’s hoogste baas wereldwijd, Cyril Chapuy, zei november vorig jaar nog bij de viering van de veertigste verjaardag van het credo dat beautyproducten enorm goed werken om vrouwen meer zelfvertrouwen te geven, en dat men zeker niet voornemens is deze geweldige pay-off in te ruilen voor iets anders: “The fact of saying beauty is all about self-esteem and not superficial is still very modern today.” And if you can still convince women that a $10 box of hair dye is key to gaining more self-esteem, why switch catchphrases now?”

  • Lees hier ook het Franse artikel waarop het verhaal uit de Volkskrant gebaseerd is.
  • Ga hier naar de website van Josephine en haar salons als goede doel
  • Ga hier naar de facebook pagina van Josephine salons
  • Lees hier meer artikelen ‘Monique schrijft…..’ 
like

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Met veel geduld is het echt bereikbaar

Januari
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Monique test NIVEA Cellular Luminous630 Corrigerend Serum en Dagcrème spf50 bij pigmentvlekjes

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Zo ik dacht dat deze rampspoed goed was om ook even aandacht te vragen voo… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond COSSkidsNederland
  • Hoi Jacomijn, dank voor je visie. Het is inderdaad erg belangrijk dat er me… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Redactie, Monique
  • Goed dat er aandacht blijft voor plastics in cosmetica in het belang van de… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Jacomijn Oerlemans
  • Beste Lien, de adresgegevens staan onderaan in het artikel, je kunt er op d… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Redactie, Monique
  • Hallo, ik ben op zoek naar een huisanalysetoestel en kwam terecht op observ… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Lien
  • Beste Laura, Bedankt voor je reactie en natuurlijk je keuze voor de Derm… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Annabelle
  • Oei Laura, hoe kan dat? We gaan het ook eens navragen bij Dermalogica.… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Redactie, Monique
  • Ik heb de flacon in november vorig jaar gekocht en heb er maar 3 maanden me… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Laura
  • Ik wist dit niet. Gelukkig nu wel. Ik heb geen Corona en gelukkig ook niet … Corona besmetting door make-up te delen? Noortje
  • Oh Noortje, wat zal je dat nu Ook missen? Ik kan ook niet wachten om weer … Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Redactie, monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen