Facial 1 euro, knippen 3 euro

04:12 - 02:31
luistertijd 04:12 - leestijd 02:31

Gisteren stond er een prachtige reportage in De Volkskrant over de oprichting van beautysalons in Frankrijk voor kansarme vrouwen door Lucia Iraci.

In deze salons kunnen vrouwen voor 1 tot 3 euro hun haar laten doen en een facial krijgen. En als er meer ondersteuning nodig is, dan krijgen ze dat ook. Denk aan psychologische hulp, sollicitatiebegeleiding, gratis kleding. Het gaat om vrouwen, vrijwel altijd alleenstaand en met kinderen, die op of onder de armoede grens leven.

Er zijn nu twee salons, ze heten Chez Josephine. Een in de armste buurt van Parijs, de Goutte d’Or, en een in het midden van Frankrijk, in Tours. Ze zijn opgericht door Lucia Iraci, een Siciliaanse van oorsprong, die al regelmatig in haar luxe salon bij Saint-Germain-des-Pres, vrouwen kostenloos een behandeling gaf. Ze deed dat op maandagochtend, als de zaak gesloten was.

Dat dit aanslaat, ligt in de  verwachting. Er is nu zelfs een wachttijd van twee maanden voor een facial. Het feit dat het niet helemaal gratis is, maar een kleine bijdrage wordt gevraagd, doet de vrouwen goed, zegt een van de coordinatrices in de krant. ‘Als ze er zelf voor betalen, geeft dat een goed gevoel.’

Voor de vrouwen betekent zo’n behandeling een enorme geestelijke oppepper. Ze zijn even weg uit de misere, er is een moment van rust en aandacht voor jezelf. ‘Het is de schoonheid van binnenuit die je aan de oppervlakte wilt brengen. Ze zijn als vlinders. Komen ze niet uit hun cocoon, dan verstikken ze.’ Prachtige uitspraken van een kapper die jarenlang voor de catwalkshows in Parijs werkte, en de glitterwereld moe was.

Het concept draait inmiddels op drie vaste krachten en een tiental vrijwilligers.  Een mooie clou komt aan het eind, als je je net begint af te vragen hoe deze dame het toch allemaal financiert: L’Oreal sponsort haar met producten. Mooi.

Ik weet dat L’Oreal in Nederland ook beautyverwendagen organiseert voor mensen (ook mannen) die het verre van breed hebben. Mijn kantoor zit in een straat waar ook een grote opvang is voor dakloze moeders met kinderen. L’Oreal gaat ook hier eens per jaar naartoe met een team om de bewoners een beautyboost te geven.

L’Oreal heeft internationaal ook een community opgezet Women of Worth waarin vrouwen in de schijnwerpers worden gezet die zich inzetten voor hun omgeving: voor het milieu, voor minderbedeelden, voor misbruikte kinderen, etc. Jaarlijks kan er ingeschreven worden voor de award die hieraan verbonden is. De winnaar ontvangt tienduizend dollar voor het goede doel waarvoor zij zich inzet. Je leest er hier meer over. Dit is overigens wel een louter Amerikaans intiatief en alleen toegankelijk voor Amerikaanse ingezetenen en goede doelen. De Nederlandse general manager van L’Oreal, Antoine Borde, vertelde me begin 2012 nog dat dit project wereldwijd zou worden uitgezet. Ik heb hier verder nog niets over teruggevonden.

In emerging markets wordt wel het beroemde credo ‘Because you’re worth it’ grootschalig ingezet om vrouwen te ‘empoweren’ met beauty. Overigens is deze kreet inmiddels veranderd is ‘Because I’m worth it’. L’ Oreal’s hoogste baas wereldwijd, Cyril Chapuy, zei november vorig jaar nog bij de viering van de veertigste verjaardag van het credo dat beautyproducten enorm goed werken om vrouwen meer zelfvertrouwen te geven, en dat men zeker niet voornemens is deze geweldige pay-off in te ruilen voor iets anders: “The fact of saying beauty is all about self-esteem and not superficial is still very modern today.” And if you can still convince women that a $10 box of hair dye is key to gaining more self-esteem, why switch catchphrases now?”

Lees ook