Zo gaat het in Amerika

04:29 - 02:41
luistertijd 04:29 - leestijd 02:41

Tegenwoordig doen we veel meer met ons mobieltje dan alleen maar bellen, sms’en en het weer checken. Nee, ook op beautygebied gaat er een wereld voor ons open door het enorme aanbod aan beauty-apps. Bijna elk cosmetisch bedrijf, van Aveda tot aan Yves Saint Laurent, bracht de afgelopen tijd wel een (gratis) app op de markt. Apps die je, via een chatsysteem, in contact brengen met huidverzorgingsspecialisten, hairstylisten, zelfs doktoren, en ook nog eens voor je op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde spa’s. Wie heeft Google nog nodig?

Digitale assistent

Zo’n app is natuurlijk handig; het geeft je advies en achtergrondinformatie over een product. En daarnaast kan het erg vermakelijk zijn. Zo helpt de L’Oréal Paris Color Genius gebruikers de juiste make-up uit te zoeken bij je outfit door een foto van jezelf te laten maken. De app doet z’n werk. De InStyle Hairstyle  Try-On is er juist voor diegenen die nieuwsgierig zijn naar hoe een Heidi Klum of Jennifer Aniston kapsel bij ze staan.

Waarom deze beauty apps waar je je eigen foto gebruikt zo populair zijn? De New York Times meldt: “De afstand tussen consument en het merk wordt met apps kleiner. Iemand kiest eerder iets van een model dat op hun lijkt.” Uiteraard zijn alle apps zo commercieel als het maar kan; die van Sephora houdt precies bij welke producten je als consument hebt bekeken, adviseert en geeft klanten kortingscode en product samples om bijvoorbeeld nieuwe nagellakken uit te testen. De MyUV Alert van Coppertone is er juist om de gebruiker zonbeschermingstips op locatie te geven door de UVA en UVB informatie bij te houden, uiteraard met het aanprijzen van de eigen Coppetone producten. Slim.

Expertadvies

Niet alleen beautymerken doen het goed in de digitale wereld, ook op het gebied van huidverzorging kan de consument kiezen uit vele apps. Het bedrijf MyChelle Dermaceuticals biedt app-gebruikers (aantal downloads tot nu toe: 3500) een gratis consult van 30 minuten met een expert via Skype, iChat of FaceTime. Hulp nodig bij huidproblemen? De gratis te downloaden SpotCheck app is er ook zo eentje waar je een foto uploadt (kosten: 4,99 dollar!) van je gezicht waarop Dr. Bobby Buka antwoordt binnen 24 uur. Zit er een addertje onder het gras? Het bedrijf liet aan de New York Times weten dat 70 procent van alle geuploade foto’s (a 4,99 dollar dus!) een tweede check nodig hadden. Altijd nog beter dan een doktersbezoek volgens het bedrijf; in Amerika is de gemiddelde wachttijd voor een afspraak bij de dermatoloog 38 dagen.

Dat er ook veel onzin wordt verkocht, laat de AcneApp van Dr. Greg Pearson wel weten. Hij meende via zijn app dat je acne te lijf kunt gaan door je huid met een blauw of rood licht te behandelen. De New York times meldt: “De app werd door de Federal Trade Commission (FTC) verwijderd uit de iTunes bibliotheek  omdat er geen wetenschappelijk bewijs was. De app was toen al meer dan 11.600 keer gedownload.” Acne Pwner, een soortgelijke app, werd ook niet veel later verwijderd. De twee bedrijven waren de allereerste die door de FTC op het matje werden geroepen.

De gratis te downloaden My Own App van het skincarebedrijf Own pakt het iets speelser aan. De gebruiker uploadt een foto van zichzelf waarbij de app via een gezichtsherkenningstechnologie 50 punten in je gezicht scant op huidveroudering als fijne lijntjes, diepe rimpels, pigment en ouderdomsvlekken. Je foto wordt vervolgens vergeleken met mensen van je eigen leeftijd. Binnen twee minuten laat de app je weten hoe het gesteld is met je huid inclusief een aantal productsuggesties die je direct met de app kunt kopen. Gelukkig kun je het ook iets luchtiger aanpakken met apps als Beauty Booth waar je rimpels, donkere kringen en acne kan ‘wegpoetsen’ op je foto of Makeup Touch waar je je gezicht kunt aankleden met een zonnebril, diamanten en zelfs konijnenoren.

Lees ook:

Lees ook