shop Paula’s Choice Skin Perfecting 25% AHA + 2% BHA Exfoliant Peeling Deze milde, afspoelbare peeling geeft je huid een frisse glow en gladde textuur. Ook voor de gevoelige huid. Bekijken Het Nederlandse make-up merk Make-up Studio is al jaren geliefd bij visagisten. Binnenkort opent het merk haar eerste brandstore, waar niet alleen de gehele […]

05:52 - 03:31
luistertijd 05:52 - leestijd 03:31

Het Nederlandse make-up merk Make-up Studio is al jaren geliefd bij visagisten. Binnenkort opent het merk haar eerste brandstore, waar niet alleen de gehele collectie te vinden is, maar ook adviseurs, haarstylisten en zelfs een fotostudio aanwezig is. “Het wordt een snoepwinkel voor vrouwen”, vertelt directeur Rienk Koopman.

Make-up Studio kan bogen op een lange en eerbiedwaardige geschiedenis. Het verhaal begon ruim 25 jaar geleden, toen Wil van ’t Hek in Amsterdam z’n winkel Back Stage opende. Een winkel waar visagisten – toen nog grimeurs genoemd – terecht konden voor professionele make-up producten. Hoewel er destijds natuurlijk ook al een hoop op de markt was, vroegen de klanten van Van ’t Hek regelmatig naar producten die eenvoudigweg niet bestonden. Matte oogschaduw, destijds erg populair bij fotoshoots, of oogschaduw die ook nat was op te brengen, was nauwelijks verkrijgbaar.

Losse steentjes

Van ’t Hek zocht naar een oplossing om aan de wensen van zijn klanten tegemoet te komen en vond die in Italië. “In Italië vind je tal van fabrieken die kwalitatief hoogwaardige make-up producten ontwikkelen en produceren voor tal van merken”, legt Rienk Koopman, de huidige directeur van moederbedrijf Special Cosmetics en schoonzoon van Van ’t Hek, uit. “M’n schoonvader liet daar zestig kleuren oogschaduw maken die hij als losse steentjes verkocht bij Back Stage. Hij liet er paletjes bijmaken, waarin klanten de steentjes konden laten vastzetten en zo hun eigen collectie samen konden stellen. Dat gebeurde toen nog gewoon met een lijmpistool maar het was de voorloper van het huidige kliksysteem. Die oogschaduw was het begin van Make-up Studio.”

Wensen vertalen

Make-up Studio is ontstaan uit de vraag naar goede producten van visagisten. Dat is een strategie die het merk nog steeds volgt. “We blijven luisteren naar de wensen van onze klanten. Professionele visagisten, maar ook de schoonheidsspecialisten en kappers die de producten van Make-up Studio verkopen”, zegt Koopman. “En we luisteren ook naar de wensen van de vrouwen die hier in het bedrijf werken. Die terugkoppeling is belangrijk voor ons. We willen producten maken waar behoefte aan is, producten die de mensen willen gebruiken. We werken met veel verschillende fabrikanten en dat is een groot voordeel. De ene fabrikant is heel goed in bijvoorbeeld oogschaduw, de andere maakt top lippenstiften. Zo kunnen we altijd, bij elk product, de best denkbare kwaliteit leveren.“

Hollands exportproduct

Inmiddels wordt Make-up Studio in meer dan veertig landen verkocht, vooral in het professionele circuit. “We begonnen in de landen om Nederland heen”, vertelt Koopman. “Langzaam is die cirkel uitgebreid en sinds zeven jaar zitten we bijvoorbeeld ook in het Midden Oosten. In het voormalige Oostblok zijn we net begonnen. In zowel het Midden Oosten als het voormalige Oostblok wordt heel veel geld, tijd en aandacht aan make-up besteedt. In het Midden Oosten is ons merk populair omdat het ook in de hoge temperaturen die daar heersen goed blijft zitten.”

In Nederland wordt nu binnenkort de eerste brandstore geopend. Niet dat het ook echt de eerste in, want in het Oostblok en in Dubai zijn de importeurs ons al voor geweest. We hebben daar te weinig grip op gehad, ook qua uitstraling en management’, vertelt Koopman. ‘De Nederlandse brandstore zal het voorbeeld worden. Een half jaar geleden is Kitty Kwakman mede-eigenaar van ons bedrijf geworden. Zij heeft een retail achtergrond en samen met haar zijn we aan de slag gegaan om ons eigen winkelconcept op te zetten.”

“Een eigen winkel is een vak apart. Je moet het meteen goed doen, je moet weten waar je aan begint”, vervolgt Koopman. “En we wilden dat pas doen als we er helemaal klaar voor waren. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook nooit in warenhuizen gestaan. We waren daar nog niet aan toe. Nu wel.”

Snoepwinkel met Marc Lubach

Deze eerste winkel wordt een proef. Op honderd vierkante meter wil Make-up Studio een totaalconcept neerzetten. “Het wordt een snoepwinkel voor vrouwen”, vertelt Koopman enthousiast. “Een plek waar ze zich helemaal thuis voelen. Een winkel waar ze alles kunnen vinden wat ze op make-up gebied nodig hebben, maar waar ze ook zinnig advies kunnen krijgen. Visagist Marc Lubach zal vier, steeds wisselende looks creëren die als grote visuals in de winkel komen te hangen. Er komt een computer die de klanten adviseert welke producten en kleuren het beste bij hen passen. Je kunt opgemaakt worden door een visagist terwijl dit gefilmd wordt. Dat filmpje kun je later terugkijken, via een stickje dat je meekrijgt of via een code die je per e-mail ontvangt, zodat je thuis op je gemak kunt zien hoe zo’n professional jouw opmaakt. Haarstylisten zorgen voor een totaalplaatje en we hebben zelfs een kleine studio waar gefotografeerd kan worden. Als de winkel een succes wordt zijn we zeker van plan om meerdere winkels in de diverse grote steden te openen.”

Naast make-up zal Make-up Studio ook huidverzorgingsproducten in de winkel aanbieden en een kleine collectie bad- en bodyproducten. Het wordt een winkel voor vrouwen, strak, hip, maar ook warm en levendig. Mannen kunnen er terecht voor een cadeautje voor vrouw, vriendin of minnares maar zullen er verder weinig te zoeken hebben.  Make-up Studio zal binnenkort de lokatie bekend maken. Dan zal ook duidelijk worden wanneer de winkel geopend wordt.

Lees ook