Marketing is zeker de laatste 20 jaar een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij parfums en zeker de sex gerelateerde advertenties, want “sex sells”, toch? Parfum is juist zo geschikt om te verbinden met sensualiteit en sex, omdat het gaat over aantrekkingskracht, verleiding en zintuiglijkheid. Het is daarom een geloofwaardige en verleidelijke combinatie. Calvin Klein […]

04:43 - 02:49
luistertijd 04:43 - leestijd 02:49

Etalage sex-sellsMarketing is zeker de laatste 20 jaar een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij parfums en zeker de sex gerelateerde advertenties, want “sex sells”, toch? Parfum is juist zo geschikt om te verbinden met sensualiteit en sex, omdat het gaat over aantrekkingskracht, verleiding en zintuiglijkheid. Het is daarom een geloofwaardige en verleidelijke combinatie.

Calvin Klein 2002Calvin Klein

Calvin Klein heeft in de jaren ’80 de marketing wereld een enorme stoot adrenaline gegeven met zijn lifestyle-marketing. In zijn kleding, parfums en reclames speelt seksualiteit en lichamelijkheid een grote rol. De eerste uniseks-geur van Klein, CKOne, werd gepresenteerd als ‘A fragrance for a man or a woman’. Klein was de eerste ontwerper die van een uniseks-geur een groot commercieel succes wist te maken. Juist omdat het zo overduidelijk werd gezegd en verbeeld. [Monique: zie twee advertenties van CKOne]

Voor alle geuren die Calvin Klein op de markt brengt, is seksualiteit het sleutelwoord dat duidelijk overgebracht wordt in alle advertenties en tv commercials.

Met de introductie van Secret Obsession in 2008, een variant van Obsession, is de verwijzing van seksualiteit in de commercial nog explicieter. Een zwart-wit commercial, een bloot vrouwenlichaam van actrice Eva Mendes, liggend en bewegend in een bed met alleen een laken. Een suggestie wordt gewekt, meer niet. In onze optiek niet pornografisch of vulgair, toch werd de commercial in het meer preutse Amerika van de tv gehaald. Het zou te provocerend zijn, oordeel zelf.

tom ford sex sellsTom Ford

De jaren tussen 2000-2004 waren de piekjaren voor parfum en sex. Fashion was bezig met zijn trend porno chic en glam-trash. De porno chic trend zet door in de parfumadvertenties waar Tom Ford één van de trendsetters is, na Yves Saint Laurent’s Opium nu al een paar jaar zijn eigen parfumlijn Tom Ford. “Luxury sex sells luxury”. [Monique, advertentie foto Opium op liggend naakt]

De advertentie van de eerste mannengeur van Tom Ford heeft Terry Richardson gefotografeerd. Een getalenteerd provocateur en zeer gewild bij alle modehuizen. Het is over de top, expliciet en heeft iets pornografisch. [Monique: foto’s van advertentie met 2 blote borsten met parfumfles ertussen en/of met fles op kruishoogte].

givenchy L'interditGivenchy

Sex is altijd al een onderwerp in de parfumindustrie geweest. In 1980 heeft fashion-fotograaf Guy Bourdin (1921-1991) voor het Franse Vogue een advertentie voor de geur L’Interdit van Givenchy gemaakt met een eigen interpretatie. Subtiel en provocerend tegelijk. De geur wil verboden plekken suggereren als Eva in het hof van Eden. Modehuis Givenchy creëerde in 1957 het parfum L’Interdit (letterlijk: het verbodene). De eerste paar maanden werd de geur alleen door één vrouw gedragen, Audrey Hepburn, een filmster uit de jaren ’50 en tevens muze van Givenchy. Toen Givenchy opperde het parfum voor de rest van de wereld openbaar te maken zei Hepburn: “But you can’t; it’s forbidden, it’s my perfume.”

Axe (something completely different ;-))

Op de massmarket speelt het merk Axe al jaren de kaart van de verleiding en de expliciete verwijzingen naar sex. Een deodorant voor mannen maar inspelend op de behoeftes (ahum) van de dames en meiden.  Bijvoorbeeld“Girls get bored easily” Axe Twist: citrus en limoen / ceder en sandelhout. Een twist om de dames te verleiden?

Bosque_man_lowHumiecki & Graef

Het originele merk Humiecki & Graef lanceerde dit voorjaar Bosque: een uniseks eau-de-parfum, waarbij de parfumeur Christophe Laudamiel wederom een emotie heeft weten te vertalen in een fascinerende geur: het gevoel van tevredenheid en totale bevrediging (ja, ook letterlijk) ‘The inimitable feeling of being at one with the moment’. Een sensuele reis met narcis, buffalo gras en een musk accoord, vetiver, grapefruit en saffraan.    [H&G foto van bevredigde man; foto van bevredigde vrouw]

“Sex sells”? Bij parfum dus in bovengenoemde gevallen zeker wel, geur draagt tenslotte voor een groot deel bij hoe aantrekkelijk en verleidelijk je je voelt en hoe je door en ander wordt ervaren.

Het is overigens een misverstand om te denken dat ‘sex’ altijd verkoopt. Het moet natuurlijk wel passen bij het product. Een reclame van bijvoorbeeld een internet-aanbieder die veel erotiek gebruikt, zal niet speciaal beter verkopen. In eerste instantie zullen mensen het wel opmerken en er over praten maar uiteindelijk weet niemand meer om welk product het ging, het beeld blijft over.

Geniet van de verleiding! Geniet van parfum!

Lees ook