1 op de 6 klinieken verzwijgt veiligheid botox en fillers en gebruikt misleidende marketing over risico's, blijkt uit nieuw onderzoek onder 158 centra.

06:32 - 03:55
luistertijd 06:32 - leestijd 03:55

Hoe eerlijk zijn cosmetische klinieken eigenlijk over botox en fillers? Vertellen ze je de risico’s echt, of vooral de mooie kanten? En hoe vaak gebruiken ze woorden of beelden die je gerust moeten stellen, maar niet het hele verhaal vertellen? Deze vragen stonden centraal in een onderzoek van wiemooiwilzijn, uitgevoerd door Sietske Atsma, naar de communicatie cosmetische klinieken botox fillers op Nederlandse websites.

Het onderzoek laat zien dat veel klinieken veiligheid benadrukken, risico’s soms weglaten en marketing inzetten om klanten sneller over de streep te trekken.

Onderzoek naar communicatie cosmetische klinieken botox fillers

Er zijn 158 Nederlandse klinieken onderzocht, van kleine praktijken tot grote ketens. Alle onderzochte artsen doen botox- en/of fillerbehandelingen. Het ging om informatie op hun websites, zoals behandelingspagina’s, prijzen, aanbiedingen, teamoverzichten en veelgestelde vragen. Note: er zijn naar schatting 254 klinieken in Nederland die zich op botox en fillers richten (bron Kliniekervaringen).

Hoe vaak veiligheid botox en fillers wordt genoemd


        •       56% noemt fillers expliciet veilig.
        •       50% noemt botox expliciet veilig.

Vaak met woorden als “uiterst veilig” en “veiligheid gegarandeerd”. Maar botulinetoxine is een sterke zenuwgifstof en fillers kunnen ernstige complicaties veroorzaken, zoals het verstoppen van een bloedvat. In de VS staat er zelfs een officiële veiligheidswaarschuwing (een black box warning) op botoxproducten.

Marketingtaal: ‘natuurlijk’ en ‘lichaamseigen’

Botox wordt soms omschreven als “natuurlijk eiwit” of “uit de natuur verkregen”, fillers als “lichaamseigen”. In werkelijkheid zijn hyaluronzuurfillers niet lichaamseigen: ze worden in een fabriek gemaakt en bevatten ook andere stoffen, zoals verdovingsmiddel. Toch wekken zulke woorden de indruk dat het vanzelf veilig is.

Risico’s en bijwerkingen blijven vaak onbenoemd


        •       14% van de klinieken noemt géén enkel risico bij fillers.
        •       17% doet dat ook niet bij botox.
        •       13% noemt meer dan drie risico’s bij fillers.
        •       27% noemt meer dan drie risico’s bij botox.
        •       Slechts 4 klinieken benoemen het risico op het verstoppen van een bloedvat bij fillers.

Soms worden risico’s afgezwakt met woorden als “zeer zeldzaam” of “geen nadelige gevolgen op lange termijn”.

veiligheid fillers botox

BIG-nummer en verplichte waarschuwing

Uit het onderzoek blijkt ook dat 71% van de klinieken het BIG-nummer van de arts(en) vermeldt. Dit is echt heel erg verplicht, want aan de hand van deze registratie kun je zien dat je met een medisch geschoolde art te maken hebt en via dat nummer kun je ook de credentials checken.

Verder is het zo dat de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (CCBA) voorschrijft dat reclame eerlijk en duidelijk moet zijn, de risico’s moeten worden benoemd, evenals dat BIG nummer, en er mag geen verkoop-tijdsdruk worden gecreëerd. Bij reclame uiting moet de verplichte waarschuwing “Kijk uit, jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een goede arts.” staan. Uit het onderzoek onder die 158 websites blijkt dat die waarschuwing bij maar 23% van de websites getoond wordt.

Aanbiedingen voor botox en fillers

Heel veel klinieken hebben aanbiedingen. Bij de 158 onderzochte klinieken doet 26% dat, en 10% koppelt daar ook een tijdsdruk aan: dat de aanbieding een maanddeal is of een seizoenskorting. Andere acties die voorkomen zijn combinatiekortingen, bring a friend-actie, spaarsystemen en memberships.

Deze acties verlagen de drempel om sneller of vaker een behandeling te nemen, terwijl dat volgens de CCBA niet de bedoeling is.

Beeldmateriaal is niet altijd eerlijk – vaak mooier dan de waarheid

Foto’s horen eerlijk te laten zien wat een behandeling kan doen. Toch werden AI-gezichten en gephotoshopte voor-en-na-beelden gevonden. In één geval waren zelfs twee verschillende mensen te zien.

Resultaatclaims: realistisch of overdreven?

Ruim 80% van de onderzochte klinieken belooft een goed resultaat. Claims als rimpelvermindering (botox) en volumeherstel (fillers) zijn nog te onderbouwen. Maar teksten als “nooit te jong voor botox”, “in één oogwenk een verleidelijke look” en “vergelijkbaar met een facelift” zijn duidelijk overdreven of zelfs pertinent onwaar.

Echt erg wordt het als klinieken zichzelf “als beste getest door de Consumentenbond” noemen terwijl de Consumentenbond helemaal GEEN cosmetische behandelingen of klinieken test. Zulke uitspraken zijn ronduit misleidend.

Opvallende citaten uit het onderzoek

Creativiteit kent geen grenzen, wat dacht je van uitspraken als “Neotenie is een meer wetenschappelijke term voor babyachtige trekken. Het hebben van een neoteen gezicht wordt gezien als aantrekkelijk voor vrouwen.” Of: “Vanaf uw 18e mag u behandeld worden met botox. Daarna bent u nooit meer te jong voor een botoxbehandeling.” “Een filler is uiteindelijk niet meer dan hyaluronzuur. Hyaluronzuur komt van nature al voor in je lichaam.” Met zet er gemakshalve maar even niet bij dat het hyaluronzuur in het spuitje biotechnologisch is nagemaakt en gecrosslinked is met chemische stoffen voor houdbaarheid.⸻

Waarom eerlijke communicatie zo belangrijk is

De communicatie vanuit cosmetische klinieken voor botox en fillers bepaalt hoe jij denkt over veiligheid, effect en risico’s. Als risico’s klein worden gemaakt, woorden verkeerde associaties oproepen en foto’s niet eerlijk zijn, is het moeilijk om een goed besluit te nemen. Eerlijk en volledig informeren is daarom geen luxe, maar een absolute basisvoorwaarde. Ik vind het persoonlijk een arts onwaardig om marketingtechnieken te gebruiken die risico’s verkleinen en misleidende termen communiceren om de productverkoop te stimuleren.

PS; binnenkort krijg je van mij een artikel over zogenaamde VEGAN botox, stay tuned!

Lees ook