Met de beroemde focus op het gezond maken en houden van je microbioom!

05:51 - 03:30
luistertijd 05:51 - leestijd 03:30

Skin District, is een fris beautywinkelconcept in de hippe Gierstraat in Haarlem. Ik leg de nadruk op concept, want dat is precies wat Marlous en Paul van Meeuwen voor ogen hebben: een wereld vol clean beautymerken. Met Esse Skincare als de onvolprezen Queen in dit segment.

Marlous en Paul van Meeuwen

Volg je hart….

De schone, holistische insteek staat centraal in dit inmiddels vier jaar oude concept, en dat is niet zomaar ontstaan voor Marlous. Van origine juridisch geschoold (ze volgde een notariële studie), en een uitstap naar de modellen- en modewereld, liet ze zich tijdens een frivole brainstorm met vriendinnen op een Oudejaarsnacht overhalen om haar hart te gaan volgen: schoonheidsspecialiste worden. Heerlijke facials geven met mooie, veilige producten. Ontspanning geven.

Persoonlijke motivatie

Het was in een tijd dat haar eigen gezondheid haar ook parten speelde en haar huid het te verduren kreeg.  Ze besloot tot een totale lifestyle verandering – naar gezond leven en stressreductie.

Inspiratie

Na haar schoonheidsspecialiste opleiding werkte ze bij een ander beroemd beautyconcept: C.Cosmetics in Amsterdam. Daar maakte ze kennis met het holisme in beauty, met organic merken, met respect voor de natuurlijke biotoop die je huid nu eenmaal is.

De verleiding van de glans

Marlous: ‘Ik vond het opvallend hoe weinig aandacht er toen nog was voor schone, natuurlijke huidverzorging. Bij aankoop laten vrouwen zich makkelijk verleiden door glimmende verpakkingen en de verleidelijke marketingslogans van grote merken in plaats van dat wij echt kijken naar wat goed voor ons en onze huid is.’

Mooie taakverdeling

Is Marlous het creatieve brein achter Skin District en geeft zij de gezichtsbehandelingen, haar partner Paul is de operationeel manager. Achter de schermen is hij verantwoordelijk voor de webshop, inkoop, de financiën & zakelijke samenwerkingen. Ook is hij de gastheer in de winkel. ‘Eigenlijk moet je het zo zien,’ zegt Paul, ‘Marlous bedenkt de ideëen en ik ontwikkel ze verder uit. Wist je dat Marlous ook grotendeels zelf de website en de webshop gemaakt heeft? Zij verdient echt de credits.’ 

Esse Probiotic Skincare

Esse Skincare is het dragende merk van Skin District, met de beroemde focus op het gezond maken en houden van je microbioom. Is de huidflora eenmaal in balans, dan zullen huidproblemen ook minder opspelen. En daar vallen ook rimpeltjes onder! Daarnaast worden er nog 18 merken gevoerd. Zorgvuldig door Marlous en Paul gescreend op duurzaamheid in de gehele keten: van productie, verpakking tot huideffect.

Fan

Marlous is zelf groot fan van Esse Skincare – en ook Paul gebruikt ze: met name de toner en de moisturizer. ‘Noem mij maar de graadmeter van het bedrijf, als het op skincare aankomt’, vertelt Marlous me tijdens een lekkere kop koffie in de winkel.

Een huid in balans

‘Mijn huid was altijd droog en hij is nu volledig in balans. Ik vind dat mijn huid ook straalt. Dat is een effect dat ik ook bij mijn klanten terugzie. Ik kan echt heel dankbare reacties krijgen als vrouwen na heel lang rommelen met hun huid, weer een mooie rustige huid hebben gekregen. Esse is daartoe in staat. Natuurlijk geef ik er ook voedingstips bij en suppletieadvies. Er werkt bij ons een orthomoleculair specialist die geraadpleegd kan worden.

Alles met aandacht

Aandacht is voor Marlous belangrijk. ‘We doen hier ook geen quick fix facials. Ik wil dat mijn klanten niet alleen met een schone en opgefriste huid de deur uitgaan, maar dat ze ook volledig ontspannen zijn.

Je thuis voelen

‘Ook de inrichting hebben we daar heel specifiek op afgestemd. Je komt binnen in een soort huiskamer. Je wordt meteen op je gemak gesteld. Ook in de behandelkamer besteed ik hier aandacht aan met fijne geuren en muziek, een verwarmde bank. Het gaat om quality time. Na afloop kun je ook nog even lekker aan de grote tafel in de winkel zitten met koffietje of thee, uitgeserveerd door Paul.

Grootse plannen

Conceptueel denken is ook voor Paul niet nieuw. Jarenlang werkte hij in visual merchandising en had klanten over de hele wereld, incluis beroemde architecten. Thuis zijn er nog vier kinderen, maar die drukken zeker de ondernemende pret niet van het stel. Grootse plannen hebben ze.

Clean beauty

Paul vertelt enthousiast: ‘We zijn echt een conceptstore en dat is ook wat we verder gaan uitrollen. We hadden al leuke pop up events in de winkel met ontwerpers van sierraden en parfums. Creatieve, vrouwelijke ondernemers met een duurzaam doel. Ze dromen van een franchiseconcept voor Skin District: clean beauty conceptstores. Aan de energie en creatieve inspiratie van Marlous en Paul zal het zeker niet liggen. En als economisch tij de beautybranche welgezind blijft, gaan we hier zeker meer over horen. Een mooie huid én mooie producten, wie houdt er niet van….

Lees ook:

beautyjournaal shop

Lees ook