• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Monique schrijft » Monique over de trends, uitdagingen en drijfveren in eco cosmetics

  • Cosmeticaclaims, De cijfers, Marketingtrends, Monique schrijft, Natuurlijk 100%, Psychologie, Zakenpraat

Monique over de trends, uitdagingen en drijfveren in eco cosmetics

  • 25 januari 2019
  • Reageren
Enlight444

geschreven door 

Redactie, Monique

De supermarkt, de verduurzaming, de keurmerken

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Pascaud minerale foundation in poeder

Pascaud make-upproducten bestaan uit 100% zuivere pure mineralen van farmaceutische kwaliteit. De foundationpoeder is in maar liefst 7 tinten verkrijgbaar.
BEKIJK

Eco cosmetics is een groeimarkt die in Europa de laatste tien jaar verviervoudigd is

Er is momenteel een revival van cosmetica van plantaardige origine, we noemen het in de volksmond ook steeds vaker biologische cosmetica, of eco-cosmetica.

Nu hoeft het niet per se van biologische oorsprong te zijn, ook dat is weer een niche binnen het plantaardige segment, en ecologisch verwijst naar natuurlijk, maar er wordt vaak mee geïnsinueerd dat het een keurmerk heeft, terwijl ook dit niet zo hoeft te zijn. Sterker nog, er zijn tegenwoordig zoveel keurmerken dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

  • Lees hier nog eens de achtergronden over het achterhoedegevecht rond keurmerken.
  • Lees hier waarom Dr. Eckstein geen keurmerken communiceert

Wat betekent wat?

Natural cosmetics, ze bevatten de natuurlijke ingrediënten, de plantenextracten, en ze bevatten geen of zo min mogelijk synthetische chemicaliën, zoals parabenen, ftalaten, schuimmiddelen als sls en sles, aluminium zouten, kortom stoffen die allemaal geassocieerd worden met al dan niet terechte gezondheidsrisico’s.

Organic cosmetics, ze bevatten gecertificeerde ingrediënten en anders zeker plantaardige stoffen uit biologische landbouw.

Lees ook

Loading...
Enlight474
Enlight474
Cosmetisch medisch Gezicht Lichaam

Monique’s review: mijn volgende 7 maanden met Invisalign, deel 2

De meest recente kreet is clean cosmetics, ook hiermee bedoelen velen de plantaardige cosmetica, persoonlijk vind ik clean veelomvattender: het moet schoon zijn, of het nu natuurlijk of een mix met synthetisch is.

  • Lees hier Monique’s betoog over schone technologie vs organic
  • Lees hier de visie van chemica Terri Vinson

Nieuw op de groene speelweide: duurzaamheid

Maar of het je nu eco, bio, clean, whatever plant based noemt, er tekent zich op de groene speelweide nog een andere ontwikkeling af: duurzaamheid! En dat betekent dat dit groene segment ook zal moeten gaan aantonen ze naast een zuivere plantaardige basis ook alles uit duurzame productie laat ontstaan, in het gehele logistieke proces, van grondstof tot eindproduct.

  • Ik schreef er in 2010 al over: betekent duurzaamheid plantaardig of recyclebaar?

Bijna 10 miljard dollar waard

Op basis van cijfers die onderzoeksbureau Ecovia Intelligence aan de wereld levert, is deze groene markt nu zo’n 9.6 miljard dollar waard. Er is een groei met 5 tot 6% per jaar.

90% wordt verkocht in de Westerse wereld

Europa en Noord-Amerika zijn hierin leidend en nemen 90% van de omzet voor hun rekening. De Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italie en Engeland zijn de grootste afzetmarkten.

Cijfers van de Europese markt

De Europese markt alleen is 4.1 miljard dollar waard. Tien jaar geleden was de EU markt nog maar goed voor 1%, het is dus met een factor 4 gestegen. Het totale marktaandeel is 4.5%. Zo’n 60% komt voor rekening van de gecertificeerde producten, het keurmerk is dus leading. Hoewel de mainstream retail steeds belangrijker wordt als verkoopkanaal, blijft het kanaal van de biologische winkels het grootst.

Cijfers van de Noord-Amerikaanse markt

De Noord-Amerikaanse markt is 4.9 miljard dollar waard, het marktaandeel daar is 7%, binnen het haarverzorgingssegment is het groeiende naar 10%. In tegenstelling tot Europa neemt het gecertificeerde segment maar 11% in. Certificeren is daar nog niet zo’n must als in Europa om je te onderscheiden. Ook in Noord-Amerika zijn de natural foodshops nog de grootste aanbieders.

Wat drijft deze markt?

1. De angst voor synthetische chemicaliën bij consumenten.
2. Ethische overwegingen, zoals de zorg om het milieu en eerlijke handel.
3. Betere distributiemogelijkheden nu ook mainstream retailers groene cosmetica voeren
4. Media support

Lees ook

Loading...
monique invisalign
monique invisalign
Cosmetisch medisch

Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign

Wat is de grootste uitdaging?

1. Greenwashing. Teveel conventionele merken en private labels springen op de rijdende trein en maken groene claims terwijl hun formuleringen daar niet aan voldoen. Soms zit er maar 1 stof van plantaardig biologische oorsprong in en dan wordt er al geïnsinueerd een organic product te zijn.

Hoe is dit te voorkomen? Tien jaar geleden waren er nog 5 keurmerken die houvast boden, nu zijn er meer dan 30. Hoe moet je hier op anticiperen, met dubbele keurmerken gaan werken of maar helemaal geen keurmerken meer? Sinds een jaar is er ook een ISO standaard gekomen voor het natuurlijke segment, maar deze standaard wordt door het bio-segment niet serieus genomen. Het is een te hybride standaard met veel ruimte voor interpretatie dan wel toelating van niet zuiver plantaardig materiaal.

Wat zijn de trends?

1. Groene eco-bio-plantaardige cosmetica is mainstream geworden. Ook massmarket retailers verkopen het steeds vaker.

2. Een clean label: vrij van alle schadelijke stoffen, fairtrade, verkoop in conceptstores

3. Segmentatie. Jaren geleden had je Weleda en dr Hauschka, met one size fits all. Ze verkochten voor  en aan alle consumentengroepen. Nieuwe merken zoeken ook specifieke consumentengroepen: mannen, sporters, baby’s. Vooral de verpakking telt dan, en minder de productformulering.

4. Private label: succesvol in Europa, met name Alverda in Duitsland. In Zwitserland heeft de Coop een eigen merk, Lidl heeft een eigen merk, H&M ook…Douglas inmiddels…De groene speelweide is de natuurwinkels in Europa voorbij.

Pikant detail is dat Whole Foods in Amerika aandeel verloor aan de mainstream supermarkten die ook organic voeding en cosmetica etc. gingen verkopen. Whole Foods was altijd de kraamkamer voor nieuwe merken maar dat bracht uiteindelijk niet voldoende mensen naar de winkels, daar heb je toch echt nog altijd grote merken voor nodig als publiekstrekkers. Whole Foods is inmiddels is overgenomen door Amazon.

Wat brengt de toekomst?

1. Ingrediënten moeten niet meer alleen plant based zijn, maar ook duurzaam.
2. Algen gaan steeds belangrijker worden (weer trouwens…in de jaren ’90 bij opkomst van de spa-trend was het ook booming). Algen zijn makkelijk duurzaam te verbouwen.
3. Er komen nieuwe technieken om extracten uit planten te halen en op te werken. Ook dit is nodig om de processen te verduurzamen.
4. Bijproducten uit de voedingsindustrie gaan hun weg vinden naar cosmetica. Olijfolie, honing en kokos zien we al maar onder druk van een toenemende bevolkingsgroei op deze planeet kunnen we deze bronnen niet meer zomaar aanboren voor cosmetica omdat ze nodig zijn voor voeding. Denk daarom ook aan afvalstoffen uit koffiebonen en wijnproductie.
5. Ook afzonderlijke stoffen die in cosmetica gebruikt worden kunnen een keurmerk gaan krijgen, en wel voor duurzaamheid. Probleem is dan wel dat als je vier van die stoffen hebt, je dus ook zoveel logo’s op de doosjes krijgt? In de voedingsindustrie bestaan er wereldwijd inmiddels al 200 labels. Steeds meer producten worden op basis van die labels vermarkt. De labels worden beschouwd als badges of honor, hoe meer labels je kunt tonen, hoe trotser je bent op je product. Een marketinggig dus.

Hou op met het verspreiden van angstboodschappen!

Lees ook

Loading...
ua-CTZN
ua-CTZN
Make-up Zakenpraat

CTZN zussen Aleena, Allezah en Naseeha Khan steunen met de nieuwe Code Red lipstick menstruatie emancipatie in India!

Tot slot moet er toch nog een kanttekening geplaatst worden over de angst als drijfveer om een product wel of juist niet te kopen. De angst kan zo ver gaan dat mensen echt denken dat je een product koopt waarin de inmiddels beroemde no-go stoffen zitten, dat je kanker krijgt. Is dat de manier? Beauty, en cosmetica, is aspirationeel, het is iets fijns. Uitgaan van het negatieve is een prettig startpunt.

  • Lees mijn pleidooi voor veilige cosmetica en tegen de hypocrisie

App in de winkel die je mindset geruststelt

Het wordt tijd om app-faciliteiten in winkels te introduceren waarop je de inci lijsten kan zien, de duurzaamheidsranking, etc: de gezondheids-, milieu- en sociale factoren, zeg maar.

Wees ook thuis duurzaam, en dat doe je zo!

En het blijft belangrijk consumenten erop te attenderen hoe zij zelf ook duurzamer met hun beautyregimes kunnen omgaan. L’Oréal wees er al eens op dat lang en heet douchen een veel groter CO2 spoor nalaat dan de verduurzaming van grondstoffen en hun verwerking kan realiseren.

  • In 2011 schreef ik al over de verduurzamingsdoelstellingen van L’ Oreal

Colgate vertoonde tijdens de Super Bowl in 2016 een commercial met een boodschap om te besparen op water tijdens tandenpoetsen. Axe had een boodschap als ‘share a shower’. In Duitsland bestaat het kekke merk ‘ Stop the water while using me’ – hoe geestig is dat!

Schone merken en verduurzaamde consumptie, dat is wat we nodig hebben, en wat mij betreft niet alleen op de groene speelweide, maar in de totale cosmetica industrie!

  • Lees hier meer nieuws uit het Natuurlijke segment, op BeautyJournaal
  • Lees hier meer artikelen van Monique in haar rubriek Monique Schrijft

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
Enlight474
Enlight474
Cosmetisch medisch Gezicht Lichaam

Monique’s review: mijn volgende 7 maanden met Invisalign, deel 2

monique invisalign
monique invisalign
Cosmetisch medisch

Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign

ua-CTZN
ua-CTZN
Make-up Zakenpraat

CTZN zussen Aleena, Allezah en Naseeha Khan steunen met de nieuwe Code Red lipstick menstruatie emancipatie in India!

ua-skinrgy
ua-skinrgy
Lichaam

Uitgeblust? Monique deed de bijzondere Health Check bij Skinrgy in Amsterdam

bacteriën in cosmetica
bacteriën in cosmetica
Make-up Zakenpraat

Poepbacteriën in make-up! Nieuw onderzoek toont aan….

Beautyjournaal_haartrends
Beautyjournaal_haartrends
Haar

Haarverzorgingstrend. Monique schrijft: Het gaat steeds meer over liefde en zachtheid…

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Ook nu weer foutieve informatie in dit artikel. LPG, MLD en andere behandel… Lipoedeem: cosmetisch arts Adriana Peirera vertelt openhartig over altijd pijn hebben aan haar benen Else Vlieland
  • Kan dit artikel alstublieft worden aangepast?! Teveel onjuiste informati… Vijf mythen over lipoedeem ontkracht! Deel 3: lipoedeem is een progressieve ziekte Jacqueline
  • Nou dat is gelukt. Het is nu weer gewoon stil. Dank je wel.… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Dank Noortje, we weten het. Er ging iets fout met de video vertoningen, er … Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Redactie, Monique
  • Voor dat ik kan lezen hoor ik allerlei geluiden. Soms één van die van Mon… Editor picks! Favoriete nieuwkomers van Monique deze maand! Noortje
  • Hi ladies, Ik ben gecertificeerd Oncologie Hand Verzorger #191315 gereg… Preventie! Zo behandelt de nagelstyliste nagels bij kanker behandelingen Tracy Anne Shelverton
  • Wat een mooi resultaat! Gewoon prachtig.… 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! albert
  • Wat een mooi, eerlijk verslag, zo weet je toch wat beter wat je te wachten … 3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid! Anna
  • Beste Albert, Dank voor jouw open- en eerlijkheid over wat je vindt van … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! Samantha Jordaans
  • Ik vind het wel erg duur. Ik kan me moeilijk voorstellen waarom dit zoveel … Waarom moet Skinuals je eerste keuze zijn bij haaruitval en dunner wordend haar? We vertellen het! albert

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen