• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
  • Video’s
  • Podcast
  • Shop

BeautyJournaal » Groene Special » Claims » Is duurzaam plantaardig of recyclebaar?

Archief artikel

Archief artikel

  • Claims, Cosmeticaclaims, Gezicht, Groene Special, Haar, Lichaam, Make-up, Marketingtrends, Monique schrijft, Natuurlijk 100%, Zakenpraat

Archief: Is duurzaam plantaardig of recyclebaar?

  • 4 april 2010

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Actinica Lotion zonbescherming na huidkanker

Actinica Lotion is een bijzonder product met een zeer hoge uv-bescherming en is er speciaal voor huiden die gevoelig zijn voor huidkanker en lichtdermatose.
BEKIJK

Over duurzaamheid bijvoorbeeld: is duurzame cosmetica per definitie plantaardig of mag het ook nog synthetisch zijn, als het maar biologisch afbreekbaar is? Op het Organic Monitor congres van maart 2010 in New York hield het de gemoederen flink bezig.

Het groene Engelse platform Organic Monitor hield dit jaar haar Sustainable Cosmetics Summit in New York. Het onderwerp was duurzaamheid en dan met name: hoe gaat de industrie dit interpreteren? Wordt het groen in de zin van letterlijk bladgroen of wordt het groen in de zin van technologisch groen ofwel biologische afbreekbaar?

Het congres werd geopend door de kleurrijke spreker en founder van zowel Intelligent Nutrients als eerder Aveda, Horst Rechelbacher, die de aanwezigen vooral op het hart drukte om een einde te maken aan het gebruik van synthetische stoffen in cosmetica. Horst is een fervent aanhanger van het plantaardige. Voor zijn I.N. lijn gebruikt hij zelfs alleen nog eetbare stoffen. Want wat je kunt eten, is ook veilig voor de huid, zo stelt hij.

Dr Liliana George van de Estee Lauder Companies onderstreepte daarentegen weer dat een ‘groen’ product niet per definitie natuurlijk, of biologisch plantaardig hoeft te zijn. Ze benadrukte het belang van recyclebaarheid omdat consumenten ook dat, naast milieuvervuiling en verantwoorde verpakkingen, belangrijk vinden als ze een product als duurzaam willen kunnen beoordelen.

Fair trade kwam ook aanbod, om lokale gemeenschappen te helpen en de bescherming van de biodiversiteit op onze planeet.

 Jeff Binder, van de Noord-Amerikaanse retailer Saffron Rouge, presenteerde de resultaten van eigen consumentenonderzoek waaruit bleek dat claims over duurzaamheid beter gemaakt kunnen worden door speciale certificeringspartijen (denk aan keurmerk instanties als wij in Europa bijv. kennen:  BIDH, Eco-Cert, NaTrue, e.a.) dan door de merken zelf: het komt geloofwaardiger over. Uit zijn onderzoek zou blijken dat 72% van de ondervraagden natuurlijke- en biologische claims die door de merken zelf opgevoerd worden als niet geloofwaardig worden beschouwd.

En over geloofwaardigheid gesproken: bedrijven die hun eigen grondstoffen produceren en ook hun eigen eindproducten, worden door consumenten als het meest authentiek beschouwd.

Ook de kwestie van ‘greenwashing’  kwam aan bod. Psycholoog  John Marshall Roberts typeert het fenomeen als ‘a result of corporate cynicism that serves to create negative energy in consumers’. Met greenwashing wordt bedoeld dat merken een graantje mee willen pikken van de groene golf en dan zelfs iet gaan claimen over groen en duurzaam maar dat helemaal niet kunnen onderbouwen, dus niet waar kunnen maken. Ze insinueren vooral iets. Ethische marketing wordt vooral belangrijk in het groene segment, zo lijkt de stemming te zijn.

Terwijl we dit stuk zo zitten te vertalen, dat gepubliceerd werd op cosmeticsdesign.com, vragen we af waarom een aantal van de genoemde aspecten ook niet voor de tradionele industrie kunnen gaan gelden. Waarom komen er geen keurmerken die uberhaupt garanderen dat een product werkzaam is bijvoorbeeld? Die een einde maakt aan de onnoemelijke hoeveelheden insinuaties die worden geuit over de productiviteit van een cosmeticum op de huid. En waarom kan ethische marketing ook niet uberhaupt in het traditionele segment ruling gaan worden. Waarom zou dat alleen aan het groene/duurzame segment gekoppeld moeten worden?

De hele industrie moet over gaan op duurzaamheid, en dat hoeft echt niet per definitie plantaardig en biologisch te zijn, maar wel duurzaam: biologisch afbreekbaar, veilig voor mens en milieu, zinvol beperkt verpakt en energiebesparend geproduceerd en fair trade uitonderhandeld.

Laten we van duurzaamheid niet de zoveelste USP gaan maken. Ofwel: laat de industrie het gewoon gaan doen, voorkom teveel -alleen maar- praten erover. The time is now.

Lees ook:

  • Wie is Horst Rechelbacher?
  • Film: wat houdt duurzaam produceren precies in?
  • Is slow beauty het antwoord op duurzaamheid?
  • Wat is cosmetica zonder haar luxe verpakking?
  • Het duurzaamheidsbeleid van L’Oréal

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

1 minuut met dokter Frodo: kraaienpootjes? Neem geen Botox, luister maar…

Het is een knap staaltje chirurgisch werk

Mei
dr. Frank Niessen, plastisch chirurg

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg

Siliconenolie eruit en een liplift? Wow! Dokter Frank Niessen toont het...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hoi Kitty, wat voor bodyscan bedoel je, en wat is bij jou de relatie tussen… En dan heb je rode liezen. Eczeem, bacterie of schimmel? Redactie, Monique
  • Mijn ervaring is dat cortisonenzalf het probleem niet oplost. Voordat je he… En dan heb je rode liezen. Eczeem, bacterie of schimmel? Kitty
  • Hoi Johanna, daar gaan we het met Inge ook over hebben: kan je couperose ve… Massage expert Inge Deceuninck vertelt: verslapt massage niet juist de huid? Redactie, Monique
  • Lange tijd heb ik ook gedacht, dat bindweefselmassages het voor mijn oudere… Massage expert Inge Deceuninck vertelt: verslapt massage niet juist de huid? Johanna
  • klopt, meestal was het tussen de 16-20 uur. het belangrijkste is dat de set… Monique’s review: mijn volgende 7 maanden met Invisalign, deel 2 Redactie, Monique
  • hoi juno, ik snap je vraag niet helemaal. wil je weten hoe veilig injectabl… Siliconenolie eruit en een liplift? Wow! Dokter Frank Niessen toont het… Redactie, Monique
  • Voor trends ben ik niet gevoelig en ik vind dit ook absoluut niet mooi. Heb… Siliconenolie eruit en een liplift? Wow! Dokter Frank Niessen toont het… Juno
  • Nee, ik gebruik het serum ook niet. Ik heb in de UK een ander merk gekocht:… Monique test Hairlust Grow Perfect haircare Marianne H.
  • Hoi Monique! Vraagje,ik ga in juni starten.Nu denk ik dus hoe doe je dit o… Monique’s review: mijn volgende 7 maanden met Invisalign, deel 2 Annemarie
  • Ha Marianne, wat goed om te horen dat jij ook zo'n fan bent van Hairlust. I… Monique test Hairlust Grow Perfect haircare Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen