Alpha-H Brands we love Corine schrijft Gezicht Gezondheid Glycolzuur Lichaam Lichaam en zon Pigmentvlekken Rimpels en slapte Werkstof dossiers Zakenpraat Zon

Corine schrijft: Over Alpha-H, huidkanker en zonprotectie Down Under

redactie, Corine
Geschreven door redactie, Corine

Een opmerkelijk gesprek in een Australische schoonheidssalon

Corine schrijft: Over Alpha-H, huidkanker en zonbescherming Down Under

Dit voorjaar was ik twee weken in Australië. Hoofddoel van mijn reis was een bezoek aan de Formule 1 in Melbourne, maar als beauty redacteur kon ik het natuurlijk niet nalaten om na afloop van de toch wel enerverende autorace (met helaas een ietwat teleurstellend resultaat voor ‘onze’ Max…) een bezoek te brengen aan een lokale skin clinic, zoals de Aussies een schoonheidssalon zo mooi noemen. En omdat Australië wat mij betreft onlosmakelijk verbonden is met een van de Brands We Love van BeautyJournaal, werd dit uiteraard een skin clinic van Alpha-H.

OM Skin Clinic in Port Melbourne

Na enig online research en de hulp van zowel het Nederlandse als het Australische Alpha-H team kon ik terecht bij OM Skin Clinic in Port Melbourne. Een pittoreske buitenwijk van Melbourne, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan en de inwoners zonder uitzondering goedlachs en vriendelijk zijn.

Zo ook eigenaresse Mia Lungano, de dochter van Italiaanse emigranten die in Australië hun geluk hebben beproefd. En met succes, want niet alleen de ouders van Mia hebben inmiddels een goedlopend bedrijf, ook Mia haar skin clinic is de afgelopen jaren regelmatig in de prijzen gevallen.

Mia Lungano.

Huidverbetering, maar helaas ook huidkanker

Tijdens een heerlijke facial van Alpha-H spreek ik met Mia over haar kijk op huidverbetering en waarom het merk Alpha-H zo goed bij haar salon past. En natuurlijk passeert het onderwerp huidkanker de revue. Australië heeft immers al jaar en dag het hoogste percentage aan dodelijke gevallen van huidkanker. Hoe gaan de Australiërs hier zelf mee om en welke rol speelt de schoonheidsspecialiste daarbij? Liggend in de behandelstoel ontstaat het volgende gesprek…

Vertel eens… waarom je keuze voor Alpha-H?

Mia: Alpha-H past heel goed bij de demografie van Melbourne, bij de huidbehoeften van de bevolking hier. Melbourne ligt aan de kust en heeft gemiddeld genomen veel zonuren. Dat betekent dat de inwoners van Melbourne veel tijd in de zon doorbrengen, met een droge, dikkere huid en pigmentproblemen tot gevolg. Dergelijke huiden hebben behoefte aan peelende werkstoffen, maar ook aan voeding. En Alpha-H biedt een mooie mix van beide. Alpha-H has captured the right blend for us Aussies. En doordat Alpha-H producten biedt met uiteenlopende texturen is er voor ieder wel wat wils.

Hoe zou je de gemiddelde Alpha-H klant willen omschrijven? Als de typische Australische zonaanbidder?

Mia: Voor een deel wel. Ik krijg in de skin clinic veel vijftig plussers die tijdens hun jeugd niets anders deden dan op het strand liggen en daar nu de nadelige effecten van ervaren, in de vorm van een te snel verouderende huid met zonschade. En dat kan je ze nog niet eens kwalijk nemen, want vier tot vijf decennia geleden wisten we lang nog niet zoveel over de schadelijke effecten van de zon als nu.

Gelukkig is deze kennis nu wel beschikbaar en bovendien ook overal te raadplegen, zodat ik steeds meer yuppen in de skin clinic krijg die juist op zoek zijn naar preventie en goede producten om mooi oud te worden. Doordat Alpha-H net zo krachtig is als andere cosmeceuticals, maar in veel gevallen gunstiger is geprijsd, doen de producten van Alpha-H het erg goed bij de wat jongere doelgroep die net begint op de arbeidsmarkt.

Beide doelgroepen hebben overigens wel gemeen dat ze kritisch zijn. Behandelingen en producten moeten resultaat bieden, zeker in een markt die verzadigd is met merken en producten. Alpha-H biedt dat resultaat. Vooral de producten uit de Liquid Gold lijn wandelen bijna als vanzelf de zaak uit.

Shop Alpha-H online

 

Over behandelingen gesproken… welke Alpha-H behandelingen zijn populair Down Under?

Mia: Vooral de peeling met fruitenzymen doet het goed bij OM Skin Clinic. Deze verwijdert de dode huidcellen van de door de zon verhoornde huid en werkt bovendien verhelderend op pigment- en zonvlekjes.

Het voordeel van deze peeling is dat je hem heel goed kunt combineren met andere producten (‘add ons’), zoals Liquid Gold of het kersenmasker dat boordevol Vitamine C zit. Deze vitamine is een krachtige antioxidant, waar vooral de zonbeschadigde huid veel baat bij heeft in de strijd tegen vrije radicalen.

Overigens is Liquid Gold wel mijn persoonlijke favoriet om toe te voegen aan een salonbehandeling. Door de uitgebalanceerde verhouding van glycolzuur en verzachtende ingrediënten, zoals zijde proteïnen en licorice, is het product mild genoeg voor iedereen en biedt het tegelijkertijd schitterende resultaten. You get a lovely small bite, which tells you that it’s really doing something.

Wat ook een pluspunt is, is dat je de behandelingen van Alpha-H het hele jaar door kunt uitvoeren en de producten met glycolzuur zomer en winter kunt gebruiken, ook bij de zonkracht die we Down Under kennen. Uiteraard wel in combinatie met een goede zonbescherming.

In het pittoreske Port Melbourne mag mijn favoriete Alpha-H zonbescherming niet ontbreken…

Ik testte al eerder zonbescherming van Alpha-H; je leest mijn review hier.

Je hebt nu al een paar keer gesproken over zonschade. De extreme variant daarvan is natuurlijk huidkanker. In Nederland horen we regelmatig dat dit een veel voorkomende aandoening is in Australië. Klopt dat?

Mia: Helaas wel en dan spreek ik ook nog eens uit eigen ervaring (Mia wijst ondertussen naar een grote pleister op haar schouder, waar recent een kwaadaardig plekje is verwijderd). Veel Australiërs zijn ondanks dat nog steeds laks en denken: “Ik zou me eigenlijk moeten insmeren, maar dat kost zoveel tijd,” of “Ik houd niet van dat vettige en witte waasje dat een zonbeschermingsproduct achterlaat.” Gelukkig zien we meer en meer een kentering, mede dankzij de voorlichting van de Anti Cancer Council. Maar ook van bijvoorbeeld Alpha-H. Het merk biedt niet alleen hoogwaardige zonbeschermingsproducten, het besteedt ook aandacht aan het belang van SPF door educatie en campagnes.

Over educatie gesproken: Mia geeft me de tip om ook altijd je voetzolen in te smeren met SPF. Vrijwel niemand doet dit, maar bij zonnebaden op je buik vangen je voetzolen de volle lading zon.

Welke rol speel jij als huidexpert daarbij?

Mia: Ik zeg vaak dat schoonheidsspecialisten meer huid zien dan de gemiddelde dermatoloog. Naar de dermatoloog ga je altijd met een gerichte klacht en dan laat je slechts een klein deel van je lichaam zien. Schoonheidsspecialistes zien een veel groter huidoppervlak en kunnen ook veranderingen door de tijd heen in de gaten houden. I even think that is our duty. We got the tools, we are always looking close. Het is onze plicht om te zorgen voor de huid van klanten, in de breedste zin van het woord. Overigens is het daarbij van cruciaal belang te weten wat je wel en wat je niet kunt behandelen. Voor huidkanker geldt: vooral signaleren, nooit zelf behandelen.

Welke ontwikkelingen zie je om je heen? Op het gebied van huidkanker, maar ook breder.

Zoals ik hierboven al aangaf, vind ik de verkrijgbaarheid van uitstekende zonbescherming, bij Alpha-H en bij andere merken, een positieve ontwikkeling. Ook de texturen worden steeds prettiger en daardoor het gebruiksgemak en de bereidheid van mensen om een SPF te gebruiken. Minder positief vind ik het feit dat meer en meer skin care merken bij winkels als Sephora verkrijgbaar zijn. Klanten hoppen dan van merk naar merk, veelal gedreven door aanbiedingen en niet zozeer door wat hun huid nodig heeft. En doordat bij een warenhuis het advies nooit zo deskundig is als bij een skin clinic kan je ze dat eigenlijk niet eens kwalijk nemen.

Hoe ga je dat tegen? Hoe zorg je ervoor dat je klanten bij jou blijven en trouw blijven aan Alpha-H?

Mia: Ik investeer in een duurzame relatie met mijn klanten door samen met ze op reis te gaan. Op huidreis wel te verstaan. Als specialist ben ik de reisleider door de seizoenen heen, die weet wat de huid van mijn klanten nodig heeft. Door dik en dun, in goede en slechte tijden. En natuurlijk door de jaren heen, want ouder worden we allemaal. Mooi ouder worden, daar kan ik bij helpen. Samen met de behandelingen en producten van Alpha-H.

Shop Alpha-H online

 

 

Over deze schrijver

redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.