Geteste producten Parfum Vrouwen

Corine test Tiffany & Co. Eau de Parfum

redactie, Corine
Geschreven door redactie, Corine

Diamonds are a girl’s best friend

Corine test Tiffany & Co. Eau de Parfum

Tiffany & Co., ‘s werelds voornaamste juwelier, staat al jaren synoniem voor ongekende luxe. De in New York door Charles Lewis in 1837 opgerichte (toen nog…) kleine winkel was van meet af aan een succes onder de Amerikaanse high class en staatshoofden. Vanwege de onbetwiste stijl, superieure kwaliteit en de innovatieve maar toch tijdloze ontwerpen.

The King of Diamonds

Charles Lewis zijn passie voor diamanten bracht hem tot de aankoop van een zeldzame en briljante gele diamant van maar liefst 128.54 karaat: de Tiffany Diamond. Deze aanwinst werd al snel gevolgd door de aankoop van bijna een derde van de Franse kroonjuwelen. Gezamenlijk leverden deze aankopen Tiffany de titel ‘The King of Diamonds’ op en hiermee werd een traditie van excellence gevestigd die tot op de dag van vandaag voortduurt. Welke vrouw droomt er niet van een diamanten verlovingsring van Tiffany? Natuurlijk in die felbegeerde en kenmerkende Blue Box van Tiffany.

SHOP HIER ONLINE

Welkom bij het volgende hoofdstuk van Tiffany & Co… parfum

Tiffany & Co. introduceerde onlangs zijn nieuwe signatuurgeur, gecreëerd door meesterparfumeur Daniela Andrier van Givaudan. In het persbericht bij de geur valt te lezen: “In de geest van Tiffany, ontketent de nieuwe, ambachtelijke geur de essentie van het merk in al zijn puurheid. Slechts naakte huid, een geur, een hint van juwelen en één iconische kleur. Dit is een exercitie in eigentijdse parfumerie.”

Van sprankelende diamant naar een sprankelend parfum?

Eerder in mijn review over het nieuwe Bottega Veneta parfum schreef ik al dat ik het altijd wat griezelig vindt wanneer een designer zich plotseling waagt aan parfum. Schoenmaker blijf bij je leest, zou je zeggen. En dat geldt wat mij betreft ook voor een juwelier. Want hoe vang je de essentie van diamant in een geur? Ik ben dan ook erg benieuwd naar deze geur van Tiffany.

SHOP HIER ONLINE

De iris als muze

Tiffany & Co. Eau de Parfum opent met sprankelend frisse topnoten van mandarijnblad. In het hart speelt de irisbloem de hoofdrol. En dat is geen toeval, want de iris is al eeuwenlang een muze voor de juwelier. Tiffany’s band met de iris gaat terug naar de vroegste schetsen in het archief van Tiffany. Het was bovendien een irisbroche bezet met granaten en saffieren waarmee Tiffany in 1900 de Grote Prijs won op de Wereldtentoonstelling van in Parijs.

Net als Tiffany houd ook ik van Iris in een parfum. Iris zorgt voor vrouwelijkheid, het geeft een geur kracht, zonder meteen te zwaar te zijn. Overigens heb je Iris en Iris… soms kan Iris wat aards zijn. De Iris in Tiffany is dat gelukkig niet, dat zou ook niet passen bij diamant. Na de eerste citrus-achtige sprankeling van mandarijn neemt een heerlijk poederige Iris in Tiffany & Co snel zijn plaats in. Kort daarna gevolgd door basisnoten van patchoeli, omgeven door een verzachtende blend van musk. Dit laatste zorgt voor een vleugje sensualiteit.

Wow, zeker tien uur….

Het geeft de vrij klassieke geur iets warms en moderns. Gedurende de dag warmt de geur zich nog verder op aan mijn huid. Zonder te overheersend te zijn, blijft Tiffany lang hangen, zeker een uur of tien. De geur bijwerken is niet nodig. Net als een sieraad breng je Tiffany in de ochtend aan en heb je er de rest van de dag plezier van.

SHOP HIER ONLINE

Naakte huid, een hint van juwelen

Als ik in gedachten terug ga naar de tekst uit het persbericht, dan voelt dit opeens wel treffend… “Naakte huid, een hint van juwelen.” Want wat is er sensueler dan een mooi sieraad op de vrouwenhuid? Een diamanten hangertje dat precies in het kuiltje tussen het sleutelbeen valt? Een ring die om een slanke vinger wordt geschoven… Ja, ik wil! Het is deze beleving die Tiffany in de geur weet te vangen en dat is een knappe prestatie.

Iconische flacon

Naast de Iris tref je bij Tiffany & Co. Eau de Parfum nog een muze aan. De glazen flacon van de geur is namelijk geïnspireerd door de meest iconische geslepen diamanten van het huis, de Tiffany Diamond van 128.54-karaat. Tiffany Blue accentueert de hals van de flacon, terwijl een subtiele hint van deze kleur is meegegeven aan het parfum zelf.

Hoe chic is dit….

Tot slot een mooi detail… Verborgen onder de dop is een metalen plaatje gegraveerd met het Tiffany & Co.-merk. Het doet me denken aan het goudkeurmerk in juwelen. Als een certificaat van echtheid.

The little blue box

En Tiffany zou natuurlijk Tiffany niet zijn als de flacon niet was verpakt in… jawel… de Blue Box. Het doosje dat ieder vrouwenhart een klein sprongetje laat maken. Ik hoef je dan waarschijnlijk ook niet te vertellen dat deze parfumverpakking – bij wijze van uitzondering – niet in de oud papierbak is beland, maar nu pronkt in mijn inloopkast.

SHOP HIER ONLINE

Are diamonds a girl’s best friend?

Absoluut. Waren diamanten al mijn favoriete sieraad, Tiffany & Co. is mijn nieuwe favoriete parfum. Klassiek en vrouwelijk, met een geraffineerde moderne en sensuele twist. De geur is duidelijk aanwezig, op een fijne manier, en daarmee heel geschikt voor iedereen die op zoek is naar een tijdloze signatuurgeur. Net zo tijdloos als diamant zelf.

SHOP HIER ONLINE

Over deze schrijver

redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.

2 reacties

  • Hoe persoonlijk kan het zijn he. Ik ben hem bij Tiffany’s gaan ruiken, op mijn huid gebeurde er helaas niets moois. Des te leuker om te lezen dat er fans zijn;-)

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.