De consument wordt steeds kritischer...

05:26 - 03:15
luistertijd 05:26 - leestijd 03:15

Anti-aging: dé trends en uitdagingen van dit moment

Omega 3 en cafeïne om het haar te beschermen tegen veroudering? Natuurlijke oliën in gezichtsverzorging tegen huidveroudering? Wat zijn de trends op gebied van anti-aging? En wat zijn de uitdagingen voor fabrikanten en merken? In dit artikel zetten we de consumententrends op gebied van anti-aging voor je op een rij.

Rimpels worden niet langer beschouwd als het enige teken van veroudering

Ouderdomsvlekken, hyperpigmentatie, een droge huid, een onregelmatige teint, donkere kringen onder de ogen en zelfs haarbeschadiging zijn nu voorbeelden van verouderingsproblemen bij consumenten.

We zien ook dat consumenten weer meer en meer aankopen doen, dus het is geen verrassing dat merken, fabrikanten en leveranciers over de hele wereld de consumententrends nauwlettend volgen.

De constante vraag naar nieuwe schoonheidsproducten leidt tot interessante innovaties op het gebied van anti-zonnebrandmiddelen, natuurlijke producten, multifunctionele ingrediënten en anti-aging haarverzorgingsproducten.

Anti-zonnebrandmiddelen

In de afgelopen tijd hebben enkele van de meest interessante innovaties op het gebied van productformulering plaatsgevonden in het segment van anti-zonnebrandmiddelen.

Voor een bevolking die zich in toenemende mate bezighoudt met huidkanker en tekenen van veroudering wil voorkomen, wordt zonbescherming gemakkelijker toegevoegd aan allerlei soorten producten. Van sprays tot lotions, van make-up tot serums.

De afgelopen paar jaar hebben productontwikkelaars veel tijd besteed aan het verminderen van de kleverigheid en het wit worden van producten, om tegelijkertijd een hoogstaand zonnebrandproduct te maken dat langdurige bescherming geeft.

Hiertoe zijn verschillende soorten siliconen ontwikkeld om de SPF van een product te verhogen, terwijl de textuur en het gewicht zijn verbeterd. Ook waterbestendigheid is natuurlijk nog steeds een punt van aandacht.

Natuurlijke producten

Op het gebied van anti-aging en schoonheid is het verlangen van de consument naar meer natuurlijke ingrediënten één van de snelst groeiende trend over de hele wereld.

Hierdoor worden productontwikkelaars uitgedaagd om nieuwe ingrediënten en formuleringen te vinden die natuurlijk zijn en dezelfde resultaten opleveren, zoals consumenten die van synthetische producten verwachten.

Lees ook ons artikel over natuurlijke producten, biotechnologisch en green chemistry, waarin we je wegwijs maken in al deze marketingkreten.

Natuurlijke oliën zoals argan, marula, kokosnoot en amandel zijn van oudsher populaire ingrediënten voor haarverzorging, maar tegenwoordig worden deze oliën ook vaker gezien als een veelzijdige optie voor huidverzorgingsproducten. Productontwikkelaars innoveren wereldwijd met plantaardige oliën en boters, zoals zonnebloem en shea. Actieve ingrediënten, zoals maïs of bieten, worden tevens gebruikt om melkzuur te ontwikkelen voor toepassing in producten.

De industrie heeft grote vooruitgang geboekt op het gebied van natuurlijke producten, maar er is nog veel meer te doen. De kosten van natuurlijke ingrediënten overtreffen vaak die van de synthetische tegenhangers, waardoor er nog meer uitdagingen ontstaan ​​voor de merken en productontwikkelaars.

Multifunctioneel

Drukke, budget-gedreven consumenten vragen om slimmere producten die meer dan één voordeel bieden. Volgens onderzoeksbureau Mintel wekken producten die zowel hydraterende bestanddelen als antioxidanten bevatten, de grootste belangstelling van consumenten.

Als gevolg hiervan is er in de branche meer focus op het maken van producten die ten minste twee functies vervullen. De snelle groei in de populariteit van BB- en CC-crèmes, die zowel huidverzorging als cosmetische voordelen bieden, is hiervan een voorbeeld. Het gebruik van BB-crèmes is naar verluidt sinds 2012 met 5% toegenomen.

Dit geeft aan hoe de industrie steeds beter inspeelt op de vraag van de consument en meerdere functionaliteiten heeft samengebracht in één product. Het in balans brengen van ingrediënten is van cruciaal belang voor het creëren van multifunctionele producten.

Het product mag niet te kleverig zijn, niet te vet en moet daarnaast ook fris en poederachtig zijn. De toevoeging van olie-in-water of water-in-olie emulgatoren kan ook helpen om een ​​stabieler multifunctioneel product te creëren.

Anti-aging in haarverzorging

Een van de nieuwste trends in anti-aging is haarverzorging. Net zoals de huid ouder wordt met de tijd, wordt het haar ook vatbaarder voor breuk, wat resulteert in ruwer, doffer en minder volumineus haar. Om dit aan te pakken en te voldoen aan de groeiende vraag van de consument, creëert de industrie nieuwe producten die zijn ontworpen om haar te beschermen tegen schade door vrije radicalen en andere elementen die het haar kunnen verzwakken naarmate het ouder wordt.

Anti-aging formuleringen worden toegevoegd aan producten, variërend van shampoos en conditioners tot volumizers en serums om aan deze groeiende vraag te voldoen. Veel gebruikte ingrediënten voor anti-aging haarverzorging zijn onder meer niacinamide, omega 3, cafeïne, panthenol en essentiële vetzuren.

Ontwikkelaars worden uitgedaagd

Zoals met alle nieuwe beauty- en persoonlijke verzorgingsproducten worden ontwikkelaars van haarverzorging uitgedaagd om altijd de esthetische aantrekkingskracht te behouden die consumenten verwachten van een product: de verpakking, het gevoel, de textuur, de geur en de kleur, terwijl tegelijkertijd functionele ingrediënten worden toegevoegd die beschermen tegen UV-straling, overmatige hitte en schade door vrije radicalen.

Het naadloos integreren van deze voordelen in bestaande haarverzorgingsproducten zal chemische formuleerders en ontwikkelaars van schoonheidsproducten blijven uitdagen.

Bron Cosmetics & Toiletries.

 

Lees ook