• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Waarom hebben cosmeticamerken nog een eigen winkel?

  • Marketingtrends, Zakenpraat

Waarom hebben cosmeticamerken nog een eigen winkel?

  • 14 augustus 2017
  • Reageren
like
Homepage Eigen Winkel of Niet?

geschreven door 

redactie, Corine

Begin je in deze online wereld nog wel een 'offline' winkel?

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Dior Backstage Glow Face Palette

Deze Rose Gold highlighter is favoriet bij Corine. Ze brengt het aan met watje voor een supermooi gesatineerd effect op haar wangen. Het resultaat is een subtiele, frisse glow.
BEKIJK

Waarom hebben cosmeticamerken nog een eigen winkel?

Het is voor cosmeticamerken een gangbare vraag… moet ik mijn eigen winkel openen? Of leg ik mijn producten in de schappen van een parfumerie? Begin ik een shop-in-shop in een warenhuis of juist een webshop? Zeker nu we zoveel merken zien die zeer succesvol zijn met hun eigen winkels. Jo Malone, MAC en Kiko zijn daarvan slechts enkele voorbeelden. Eerder schreven we al over het enorme succes van het snelgroeiende Rituals, nog zo’n mooi voorbeeld van een eigen winkel. Lees het artikel hier nogmaals.

Lees ook

ua-trends
ua-trends
Gezicht Gezondheid Lichaam Marketingtrends Natuurlijk 100% Seksualiteit Zakenpraat

Beautytrends 2021! Deze 5 zien we het komende jaar vaker

Het antwoord op deze vraag is helaas niet eenvoudig, aldus Benjamin Rankin, expert op het gebied van Omni Channel Customer Experience. Hij houdt zich bezig met klantbeleving via verschillende verkoopkanalen, online en offline.

Eigen winkel: kosten en klantbeleving

Wanneer je een eigen winkel hebt, heb je ook veel kosten, zoals huur, personeel, gas, water en licht… Het voordeel van een eigen winkel is natuurlijk dat je de klantbeleving en het onderhouden van je klantrelatie geheel in eigen handen hebt. Wanneer je je producten bijvoorbeeld in de schappen van een parfumerie legt, dan is het deze parfumerie die de klantbeleving en klantrelatie beïnvloedt en onderhoudt. De voornaamste key factors in het besluit of het openen van je eigen winkel zal lonen zijn: de potentie van je merk om klanten aan te trekken, distributie, locatie en het feit of je al dan niet een unieke klantbeleving kunt bieden in je winkel. Denk vanuit de klant: Waarom zou mijn klant mijn winkel willen bezoeken? In plaats van het product via een ander afzetkanaal aan te schaffen?

Online shoppen

Een webshop is heel geschikt voor klanten die kiezen voor gemak en een scherpe prijs en die hun aankoop niet a-la-minute nodig hebben, rekening houdend met verzendtijd. Bij cosmetica werkt dat heel goed voor bijvoorbeeld het aanschaffen van een flacon parfum als geschenk voor een ander, het kopen van een potje dagcrème wanneer de oude bijna leeg is, of relatief goedkope make-up om ‘gewoon eens uit te proberen’. Online shoppen is minder handig voor het aanschaffen van een nieuw parfum (tenzij de klant het parfum al elders in een winkel heeft geroken), een nieuw verzorgingsproduct dat de klant nog niet eerder heeft geprobeerd, of voor het aanschaffen van de wat duurdere make-up. Tenzij natuurlijk – net als bij parfum – de klant de make-up in real life als eens heeft uitgetest.

Lees ook

ua-beautyaward
ua-beautyaward
De cijfers Gezicht Haar Lichaam Make-up Marketingtrends Zakenpraat

Dutch Beauty Award 2020: deze cosmetica producten zijn de winnaars!

Multi-brand

Multi-brand is het verkoopmodel waarbij meerdere merken in de schappen liggen en de klantbeleving voornamelijk wordt bepaald door de winkel. Voorbeelden zijn Douglas, ICI Paris en Sephora. Klanten die dergelijke winkels binnenstappen, zijn vaak op zoek naar objectief en onafhankelijk advies van een verkoopmedewerker of beauty consulent, die geen specifiek merk vertegenwoordigt. In de meeste gevallen is het bij dit model mogelijk om middels een klantenkaart korting te krijgen of punten te sparen (om te ‘compenseren’ voor de duurdere aanschafprijs dan bij online shoppen het geval is) en kan de klant eenvoudig ook even buurten bij een ander merk voor vergelijkend warenonderzoek.

Shop-in-shop

Bij dit verkoopmodel laat de klant zich vooral leiden door het merk. Denk maar aan de beauty counters van de Bijenkorf in Amsterdam. De klant kiest daar meestal eerst voor een specifiek merk, stapt op de betreffende counter af en laat zich daar adviseren door een medewerker van het merk. Daarmee is het advies van de medewerker minder objectief dan bij de parfumerie het geval is. Keerzijde is wel dat medewerkers van een specifiek merk over het algemeen hun eigen producten beter kennen, in tegenstelling tot medewerkers van de parfumerie die alle producten moeten kennen. Bij dit model heb je als merk meer invloed op de klantbeleving, doordat je je eigen counter kunt inrichten en eigen personeel kunt opleiden. Ook bij dit model wordt veelvuldig gebruik gemaakt van loyaliteitsprogramma’s of bijvoorbeeld het weggeven van geschenken, om de duurdere aanschafprijs goed te maken.

Brand store

Wanneer klanten naar bijvoorbeeld de MAC winkel gaan, dan verwachten zij een klantbeleving die de beleving van de parfumerie of het warenhuis overtreft. Producten zijn nog mooier tentoongesteld, medewerkers zijn nog deskundiger. Wanneer de beleving vergelijkbaar is, gaan klanten alsnog naar de parfumerie of het warenhuis, omdat ze daar korting, geschenken of punten kunnen bemachtigen. Iets wat bij een brand store meestal niet het geval is.

Lees ook

ua-menopauze
ua-menopauze
Beschadigd of droog haar Cosmeticaclaims Dermatologie Dermatologie Droge huid Fijn haar Gevoelige huid Gezicht Gezondheid Haar Lichaam Marketingtrends Rimpels en slapte Zakenpraat

De menopauze is sexy!? Met handige producttips voor diverse ongemakken

En als je dan toch besluit om je eigen winkel te openen…

 Dan zijn de volgende vier factoren van cruciaal belang:

  1. Beleving voorop! Zorg ervoor dat de winkelervaring, de geboden service, de uitstalling van je producten en de expertise en vriendelijkheid van je medewerkers alles overtreft. Met andere woorden: bied de klant een beleving die hij of zij niet krijgt bij de andere bovengenoemde verkoopkanalen.
  2. Locatie, locatie, locatie! Ga uitsluitend voor de allerbeste locaties, waarvan je weet dat je potentiele klanten er regelmatig voorbij komen. Stel jezelf de vraag: heeft de gemiddelde voorbijganger interesse in mijn product? Zo nee, dan is het niet de juiste locatie voor jouw winkel.
  3. Ben je in staat nieuwe klanten te werven? Stel jezelf de vraag: heb ik voldoende media-budget? Hoe staat het met de naamsbekendheid van mijn merk? Heeft mijn merk echt iets te bieden wat andere merken niet hebben? Bottom line: hoe krijg ik klanten in mijn winkel?
  4. Kannibalisatie?! Stel… je hebt 33.000 eigen winkels wereldwijd. Dan komen klanten waarschijnlijk niet op jouw merk af omdat het zo uniek is. Je moet jezelf dan afvragen of je met ‘slechts’ 2.000 winkels niet dezelfde omzet zou draaien, omdat je een uniekere klantbeleving creëert. Of in andere woorden: kannibaliseer je met teveel winkels soms je eigen afzetkanaal?

Bron

Ook interessant in de discussie tussen online en offline:

  • Grijpt Amazon.com de macht in de online beauty retail?
  • Wehkamp gaat de online beauty markt naar zich toetrekken
  • Online videoconsults welkome aanvulling in de plastische chirurgie
like

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
ua-trends
ua-trends
Gezicht Gezondheid Lichaam Marketingtrends Natuurlijk 100% Seksualiteit Zakenpraat

Beautytrends 2021! Deze 5 zien we het komende jaar vaker

ua-beautyaward
ua-beautyaward
De cijfers Gezicht Haar Lichaam Make-up Marketingtrends Zakenpraat

Dutch Beauty Award 2020: deze cosmetica producten zijn de winnaars!

ua-menopauze
ua-menopauze
Beschadigd of droog haar Cosmeticaclaims Dermatologie Dermatologie Droge huid Fijn haar Gevoelige huid Gezicht Gezondheid Haar Lichaam Marketingtrends Rimpels en slapte Zakenpraat

De menopauze is sexy!? Met handige producttips voor diverse ongemakken

UA-DURECREMES
UA-DURECREMES
Marketingtrends Zakenpraat

Uit de media: Zijn dure crèmes echt beter?

Schermafbeelding 2020-03-30 om 20.56.19
Schermafbeelding 2020-03-30 om 20.56.19
Cosmeticaclaims Gezicht Lichaam Make-up Marketingtrends Monique schrijft Natuurlijk 100% Zakenpraat

Skincare trends 2020, met deze 7 moet je rekening houden

ua-beautyproduct
ua-beautyproduct
Cosmeticaclaims De cijfers Marketingtrends

Dit zijn de winnaars van de Professional Beauty Product of the Year 2019

Reageren X

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Zalig! Bekijk de video van mijn behandeling!

Januari
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Video! Monique krijgt een fantastische facial van Sjoerd Vis met Maria Galland Paris

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Goed dat er aandacht blijft voor plastics in cosmetica in het belang van de… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Jacomijn Oerlemans
  • Beste Lien, de adresgegevens staan onderaan in het artikel, je kunt er op d… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Redactie, Monique
  • Hallo, ik ben op zoek naar een huisanalysetoestel en kwam terecht op observ… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Lien
  • Beste Laura, Bedankt voor je reactie en natuurlijk je keuze voor de Derm… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Annabelle
  • Oei Laura, hoe kan dat? We gaan het ook eens navragen bij Dermalogica.… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Redactie, Monique
  • Ik heb de flacon in november vorig jaar gekocht en heb er maar 3 maanden me… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Laura
  • Ik wist dit niet. Gelukkig nu wel. Ik heb geen Corona en gelukkig ook niet … Corona besmetting door make-up te delen? Noortje
  • Oh Noortje, wat zal je dat nu Ook missen? Ik kan ook niet wachten om weer … Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Redactie, monique
  • Ik heb geen relatie meer. Maar ik laat me maandelijks masseren. Het klopt d… Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Noortje
  • Maria galland prachtig merk. Om van mijn acne af te komen, heb ik heel vee… Video! Monique krijgt een fantastische facial van Sjoerd Vis met Maria Galland Paris Johanna

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen