Zijn patienten tevreden en werkt de techniek?

05:53 - 03:31
luistertijd 05:53 - leestijd 03:31

In december 2012 is plastisch chirurg Frank Niessen in samenwerking met Esthetisch Centrum Amsterdam, het VU Medisch Centrum en software-ontwikkelaars Cisco en Visions Connected een pilotstudie voor online consulten gestart. Dit is praktisch als je weinig tijd hebt en/of ver weg woont en voor een tussencontrole toch weer een (halve) dag vrij moet nemen om langs te komen.

De opzet was om zo’n controleconsult (wat vaak maar 15 minuten duurt of nog minder) via een beveiligde live video verbinding te organiseren, vergelijkbaar met facetime of skype, waarbij de arts en patiënt elkaar live kunnen zien en spreken.

Inmiddels hebben al diverse patiënten aan deze pilot meegedaan. Wat vinden zij, maar ook de arts ervan? En werkt de techniek? Frank Niessen vertelt ons:

‘We zitten nu op de helft van het aantal deelnemers, maar nog niet alle deelnemers hebben hun controleconsult al gehad. Het aantal deelnemers is tot nu toe wat minder dan wij verwachten aan het begin van het onderzoek. Dit heeft een aantal redenen. Zo zijn niet alle operaties geschikt voor een online controleconsult: een controleconsult na het verwijderen van een moedervlek in het gezicht is bijvoorbeeld vaak overbodig. Ook kunnen patiënten niet meedoen wanneer zij niet in het bezit zijn van een webcam op hun computer. Daarnaast zijn er patiënten die vlakbij de kliniek wonen, waardoor het voor hen minder tijd kost om naar de kliniek te komen dan de software te installeren. Dit terwijl de online consulten juist een uitkomst zijn voor mensen voor wie medische centra minder goed bereikbaar zijn. Als laatste reden denkt een aantal patiënten dat het persoonlijke contact verloren gaat bij een online consult. De manier waarop patiënten en hun arts met elkaar spreken en hoe beiden het consult ervaren hebben, wordt daarom ook juist onderzocht in deze pilotstudie.’

Hoe gaat dat eigenlijk, die software installeren?

Voor deelname moet je in het bezit zijn van een computer of tablet met webcam. In de toekomst moet het ook mogelijk worden om een online consult te houden via je mobiele telefoon, maar op dit moment is de techniek hier nog niet goed genoeg voor. Wanneer je in dit onderzoek een online consult krijgt, word je eerst gebeld door de onderzoeker, en daarna ontvang je ongeveer een week voor het consult een e-mail van Visions Connected waarin uitgelegd wordt hoe er éénmalig software op je computer voor het consult geïnstalleerd kan worden. Deze software wordt bij voorkeur ook nog getest met een medewerker van Visions Connected voor het daadwerkelijke consult.

Werkt de techniek al goed, je moet immers software installeren op je computer..

Het systeem kent nog wel wat kinderziektes, zo lukte het bijvoorbeeld de eerste keer niet om direct contact te krijgen met een patiënt, doordat een firewall de verbinding blokkeerde. Gelukkig staan de medewerkers van Visions Connected, die de software ontwikkeld hebben, altijd stand-by om problemen op te lossen.

Wat gaat er gebeuren als de pilot klaar is?

Wanneer de pilot klaar is, en dit zal mogelijk aan het begin van de zomer (2013) zijn, worden alle gegevens geanalyseerd, en wordt er een artikel geschreven over de pilotstudie. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek wordt bekeken of er vervolgonderzoek nodig is, en of het systeem als zodanig of in een aangepaste versie gebruikt kan gaan worden in de kliniek.

Doel was om het uit te rollen over zoveel mogelijk klinieken in Nederland, wat is de stand van zaken nu?

In eerste instantie wordt de pilotstudie uitgevoerd bij één kliniek, het Esthetisch Centrum Amsterdam (Medisch Centrum Jan van Goyen). Afhankelijk van de resultaten van de pilotstudie gaan we kijken of het online consult systeem geïmplementeerd kan worden bij andere klinieken. Ook wordt aan de hand van de resultaten van de pilotstudie gekeken of er dus aanpassingen in de software nodig zijn.

Twee reacties van deelnemers aan de studie:

‘Het online consult is goed verlopen, vooral handig omdat je er niet de deur voor uit hoeft dus geen reistijd en wachttijd heb voor een consult van ongeveer 10 minuten. en je kan je vragen stellen, dus het is bijna hetzelfde als een gewoon consult. Ik persoonlijk heb dit als goed ervaren.’

‘Zes weken na mijn ooglidcorrectie stond een consult gepland. Ik wilde dit wel online doen: het kost niet zoveel tijd, geen zoeken naar een parkeerplaats, geen parkeergeld, geen wachttijd, etc. Bij de test van de software die ik moest installeren bleek al snel dat deze bij daglicht goed werkte, maar ’s avonds bij lamplicht onvoldoende was. De kwaliteit van het beeld was nogal korrelig. Niet handig als je kleine littekens wilt laten beoordelen. Persoonlijk contact zou voor mij toch beter geweest zijn, ook al kost het meer tijd en geld.’

Plastisch chirurg Frank Niessen besluit, tot slot…

‘Over het algemeen zijn de patiënten die tot nu toe hebben meegedaan zeer tevreden over deze wijze van consulteren. Het persoonlijk contact dat belangrijk is voor het vertrouwen in de arts en zijn/haar behandeling is al opgebouwd voor, tijdens en vlak na de behandeling. Online videoconsulten zijn een welkome aanvulling op de gebruikelijke wijze van werken. Wel is het belangrijk dat de beeldkwaliteit nog verder toeneemt om afwijkingen en littekens beter te kunnen beoordelen.’

 

 

Lees ook