Je lipstick gekoppeld aan het Internet of Things?
Het gerucht gaat dat L’Oréal momenteel werkt aan een marketingstrategie, waarbij make-up producten worden voorzien van een microchip die in staat is te communiceren met een app op je smart phone. Op die manier kan informatie over het gebruik van de producten (bijvoorbeeld waar, wanneer en hoe vaak) worden verzameld en online uitgewisseld. Deze ontwikkeling waarbij alledaagse voorwerpen zijn verbonden met het internet en gegevens kunnen uitwisselen, wordt ook wel het Internet of Things genoemd.
Meer informatie over het Internet of Things vind je op Wikipedia.
Volgens een rapport van mediabureau Silicon Angle heeft Christophe Emery, Hoofd Digitaal en Media voor Australië en Nieuw-Zeeland bij L’Oréal Paris, onlangs tijdens de Dreamforce Conferentie aangegeven dat het bedrijf bezig is met het ontwikkelen van een dergelijke strategie.
Smart cosmetics
Het verbinden van producten met het Internet of Things kan resulteren in meer gerichte advertenties voor consumenten, voornamelijk gebaseerd op de inhoud van hun make-up tasje, het feit dat een bepaald product bijna op raakt en hoe vaak een product op dagbasis wordt gebruikt. Naast een smart phone heb je dan dus ook smart cosmetics. Smart cosmetics kunnen bovendien een belangrijke rol spelen bij marktonderzoek door cosmetica bedrijven en stellen bedrijven in staat om producten nog beter af te stemmen op de wensen en behoeften van de consument.