Lang was de wereld simpel in te delen: in Nederland was je blank, de meerderheid van de bevolking was blank, en dan was er binnen de blanke groep onderscheid te maken naar heel wit tot het type dat aardappelbruin wordt in de zomer.
Vroeger was alles ‘ wit’
Ook in de make-upwinkel was het overzichtelijk. Je had lichte tinten, onderverdeeld naar gele en roze kleurondertonen. De afgelopen twintig jaar is de huidtint van de gemiddelde Nederlander in rap tempo gevarieerder geworden. En hoe gevarieerd werd dit weekend prachtig geillustreerd met paginagrote foto’s van Nederlanders in vele huidkleuren, gelinkt aan herkenbare Pantone-tinten, bij een smakelijk artikel van schrijver Robert Vuijsje.
Bij L’ Oreal in Parijs
Deze week was ik te gast op een L’ Oreal compound even buiten de lichtstad waar onderzoekscentra staan voor vrijwel alle productgroepen in cosmetica, incluis parfum. We kregen informatie over een nieuwe lijn van Revitalift met lekker veel hyaluronzuur. Het leukste moment is voor mij altijd een bezoekje aan het lab, en aan de meetapparatuur. Waarom? Omdat daar de claimonderbouwing begint – nodig om jou te kunnen verleiden een product te kopen.
fotobron: de Volkskrant 2 mei 201563 kleuren nude: werkelijk en gepercipieerd
Zo keken we een naar spacey ei, de Chromosphere, een koepel waarin foto’s worden genomen van gezichten die onderwerp van test zijn voor bijvoorbeeld skincare, of nog beter make-up: foundation! Er ligt een colorchart met maar liefst 63 kleuren van huidtinten in de wereld. Maar dat zijn ze by far niet allemaal, zo werd ons verteld. Er zijn vele, vele variaties, en L’ Oreal onderzoekt het allemaal, om alle vrouwen in de wereld van de mooiste teintverbeterende producten te kunnen voorzien. Note: er is ook een wezenlijk verschil tussen de echte huidskleur en de ‘perceived’ huidskleur: dus zoals je hem zelf ziet. En ook dat wordt allemaal geevalueerd.
Eindelijk…..
Het is openbaring, en vaak denk ik: eindelijk, eindelijk. Vele jaren hoorde ik als journalist de verhalen van vrouwen met een andere huidkleur dat ze in de witte Westerse wereld geen goede foundationtinten konden vinden.
Ze waren aangewezen op toko’s, met al dan niet kwalitatieve producten. Dien ten gevolge gebruikten ook hele volksstammen aan vrouwen geen foundation!
Ethnic beauty is zoveel leuker
De industrie zag de noodzaak er ook niet van in, immers: de industrie deed vooral zaken in de eigen witte wereld, de gekleude vrouw was in aantal een te kleine groep om er geld aan te kunnen verdienen. Maar, sinds multinationals hun horizons in de jaren negentig gingen verbreden, en naar nieuwe markten togen om nog meer centjes te kunnen verdienen (we noemden dan in vaktermen ‘globalisering’ ) begon men voor het eerst oog te krijgen voor andere culturele beautygewoonten, huid-en haarkleuren.
En nu staan de sluizen open, er is opeens flink geld te verdienen aan ‘ etnic beauty’ en het mes snijdt aan twee kanten: ook wij in het Westen nu overspoeld worden met producten waarvan we aanvankelijk denken: wat moeten we ermee? Anti-pigmentproducten, olien voor je haar, en voor je huid? Maar het is verfrissend en leuk, om een wisselwerking tussen culturen en riten te krijgen.
Ga weg met dat ouderwetse schap
En eindelijk, komen er steeds meer producten voor de enorme variatie aan huidtinten bij vrouwen. Toch is er nog een bastion te nemen: op de winkelvloer. Foundations in 30 kleuren, ze zijn nog steeds niet te koop bij ons, hoewel tegenwoordig wel tot ongeveer een ebbenhout (bij MAC, Bobbi Brown, Lancome e.d) en er komen steeds meer pigmentproducten die zich als het ware aanpassen aan je huidtint. Vooral een extra glow geven zonder dat je grijs of geel uitslaat (o.a. Estee Lauder).
Zet ons lekker aan een foundation infuus
De kennis en inzichten bij de multinationals is zo groot, er is al zoveel mogelijk. Gooi dat ouderwetse schapgedoe om. Zet testertanks neer in alle beschikbare kleuren van de wereld, zodat je ter plekke kan kijken wat matcht en is je kleur gevonden, dan geef je hem door aan de verkoopster of je vult je gegevens op een scherm in en je betaald digitaal. Jouw perfecte foundation wordt gewoon thuisbezorgd.
Ideale opportunity voor huismerken, lijkt me zo.
Note: ik heb hier nog leuke inside feiten over skincare rituelen wereldwijd.
Geniet van je huid, Monique
Ps: we zijn een lezersonderzoek gestart om BeautyJournaal future-proof te houden. Wil je het alsjeblieft invullen?