Couperose Gevoelige huid Gezicht Gezicht Haar Haar Hoofdhuid Lichaam Lichaam Lichaam en zon Pigmentvlekken Rimpels en slapte Zon Zon Special

Zonkracht berichten, hoe lees je die?

Redactie, Monique
Geschreven door Redactie, Monique

Na een kwartier verbrand….

zonkracht 19 juni 2013
Zonkracht, we krijgen er in de zomer elke dag een bericht over. Snap jij wat het inhoud?

Wat betekent dit in de praktijk?

Dit betekent dat je met een huidtype 2, wat de meeste Nederlanders hebben, al na 14 minuten onbeschermd in de zon zult verbranden. Met een huidtype 2 verbrand je al na 9 minuten.Smeren is dus echt heel erg noodzakelijk. Lees hier over de koppeling tussen uv-kracht en je huidtype.

Met een uv-filter verleng je de tijd dat je in de zon kan zijn, zonder te verbranden. Een factor 20 tot 35 is wel aan te raden, alles daarboven zal nauwelijks meer bescherming geven. Met een factor 20 kun je x14 minuten = ca 4 uur buiten zijn, zonder te verbranden (in theorie, en afhankelijk van huidtype en zonkracht).

Lees hier alles over zonbescherming voor je gezicht

 

MAAR! Dan moet je dus wel echt heel dik smeren. Zo’n dikke laag, die er ook echt bovenop ligt en waarover je geen kleding meer moet aandoen of make-up. Want het wordt vies. Pas dan ben je goed beschermd. Dit gaat natuurlijk nooit lukken omdat we allemaal echt veel te dun smeren. Dus ga er maar van uit dat je dan gemiddeld een uur beschermd bent.

Wat doe je daarna? Uit de zon, want doorsmeren helpt niet meer, je zal hoe dan ook gaan verbranden. De limit is verbruikt voor je huid.

Note: er worden zeven theelepels creme aanbevolen voor je hele lichaam. 1x gezicht,  2x beide armen, 1x torso voorkant, 1x torso achterkant, 2x benen.

Lees ook de feiten en achtergronden:

 

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.