De ontwikkeling van zijn nieuwe jasmijn parfum. Volledig handgemaakt!

04:21 - 02:36
luistertijd 04:21 - leestijd 02:36

foto-spyros-drosopoulos-beautyjournaalNa aanleiding van de release van mijn vierde parfum (Untitled #1 – een jasmijn parfum)  en op veler verzoek ga ik in dit stuk meer in op mijn eigen bedrijf en het maken van mijn parfums. Aan de hand van enkele foto’s vertel ik je graag wat ik tot nu toe heb geproduceerd en hoe ik dit produceer. Zoals op de verpakking van de parfums staat, is alles met de hand gemaakt; van de verpakking tot de vloeistof en het afvullen van de flesjes.

Synthetische en niet-synthetische grondstoffen 

Op de eerste foto (zie hieronder) zien we een literfles jasmijn akkoordconcentraat op de weegschaal met enkele materialen ernaast waar deze uit bestaat. Ik gebruik zowel natuurlijke als natuuridentieke (dus in de natuur voorkomende maar in een fabriek nagemaakt) als synthetische (man-made, in de natuur niet voorkomende) grondstoffen. Voor mij is het onderscheid eigenlijk ook nonsens. Het gaat er om of iets lekker ruikt of niet en dat is uiteindelijk een kwestie van smaak.

1_def

Veel mensen denken dat synthetische grondstoffen meer allergieën veroorzaken maar dat is niet zo; allergenen komen zowel onder natuurlijke grondstoffen voor als onder synthetische. Ook bestaat er het misverstand dat natuurlijke grondstoffen duurder zijn. Bloemen extracten (behalve ylang ylang) zijn over het algemeen duur en ambergrijs natuurlijk, maar er zijn genoeg synthetische grondstoffen waarvan de prijs in de duizenden euro’s per kilogram loopt en er zijn weer natuurlijke grondstoffen waarvan zelfs de beste kwaliteit (bijna) geen drol kost, zoals cederhout en lavendelolie.

2_def_bewerkt-1Stap 2: het mengen

De tweede foto (zie hiernaast) is maanden later gemaakt. Hier zie je een grote fles waar het parfum in wordt vermengd. Voor untitled#1 heb ik bijvoorbeeld 6,5 liter parfum gemaakt verdeeld over 100 flessen, testers en samples. Dat is relatief weinig want van de eerste drie parfums maakte ik bijna het dubbele. Dit keer had ik echter minder verpakkingen. Hier later meer over…

Stap 3: het verpakken

Op de derde foto (zie linksonder) zien we de doosjes die inmiddels in elkaar zijn gezet. Omdat de parfums genummerd zijn, is het belangrijk dat het nummer op de verpakking correspondeert met het nummer op het flesje. De productie van 1 fles duurt nu ongeveer 30 minuten en bestaat uit de fles vullen, krimpen, de verpakking in elkaar zetten en de fles verpakken. Dat heeft consequenties voor de business. De verpakking is dusdanig bewerkelijk: het is arbeidsintensief om te produceren maar ook weer té ingewikkeld op zich om zelf te maken..

3_def_bewerkt-1Ik heb contact gehad met Pantar (de sociale werkplekken in Amsterdam) om te kijken of zij het assembleren van de doosjes van me over konden nemen maar het bleek een te ingewikkelde klus voor hun. Het is dan ook onvermijdelijk dat het doosje zoals die nu is, gaat veranderen. Nu alle verpakkingen op zijn, ga ik kijken of ik de verpakking kan herontwerpen. Optisch gezien wil ik dat deze ongewijzigd blijft. Mocht dat niet lukken dan ontwerp ik een nieuwe verpakking en gebruik ik het oude ontwerp als een soort van limited edition.

Ook de productie van de flesjes moet anders. Hoe romantisch het ook klinkt om alle flesjes zelf te vullen, te krimpen, stickers te plakken etc., de reden voor mij om parfumeur te worden heeft uiteindelijk niks met lopende band werk te maken. Veel van mijn tijd gaat daar nu echter wel naartoe. Dit was zeker leerzaam en ik ben blij dat ik zo begonnen ben want ik kan nu wel zeggen dat ik alle (productie)stadia doorlopen heb en overal verstand van heb. Maar uiteindelijk wil ik geuren ontwikkelen voor mijn eigen merk of voor anderen die daar om vragen. Work in progress dus, en dat is wel een goede reden om het vak in te stappen!

ps: wist je dat Spyros een bespoke parfum heeft gemaakt voor Victoria Koblenko, i.s.m. Tanja Deurloo? Een leerachtige geur met veel mooie bloemen!

 

Lees ook