Innovatie komt nu van meetapparatuur

02:57 - 01:46
luistertijd 02:57 - leestijd 01:46

shop

Iconic Elements Sensitive Cream voor de gevoelige huid

Iconic Elements Sensitive Cream voor de gevoelige huid

Samengesteld door huidarts Francis Wu voor de meest gevoelige huid. Met 100% milde, natuurlijke stoffen.

Dit is een interessante vraag die gesteld wordt op de vakwebsite Cosmetics Design door industrie expert Imogen Matthews, zoals ze wordt aangekondigd. Imogen beweerd dat er de laatste tijd maar heel weinig innovatie te zien is in cosmetica en haalt daarbij het vruchteloze voorbeeld van de BB cream aan. Een product dat zeker lekker communiceert in de media maar op formuleringsniveau verre van innovatief is. Ze vergelijkt het met de gemiddelde gekleurde dagcreme plus een uv-filtertje. Ik geef haar geen ongelijk, ik sta daar helemaal achter. Zie daartoe ook de diverse artikelen die ik erover schreef, alsmede mijn mening in de regionale dagbladen hierover onlangs.

Wat ze vervolgens wel innovatief vindt, is een zet van het T-shirtmerk Superdry, dat passend bij de kleuren van de T-shirts ook nagellakjes uitbrengt. Ze noemt dit out of the box denken, en ook hier ben ik het met haar eens. Het is een leuke kwinkslag om eens iets anders te doen met cosmetica. Maar om dit nu innovatief te noemen? Welnee, ik ken vele voorbeelden van cosmetica die matchen met andere voorwerpen: van lakjes passend bij een autolak van een automerk, van nagelfolies die prachtig overeenkomen met dessins in ontwerpen van modedesigners (Minx), van lakken die bezet zijn met juwelen – ook een leuke samenwerking.

En ik ken nog een ander prachtig voorbeeld, waarvan ik kennis nam in Abu Dhabi waar ik onlangs verbleef voor een internationaal trendcongres van Procter & Gamble, en dat gaat over apparatuur. Gloednieuwe, kostbare en zeer verfijnde apparatuur waarmee voor het eerst in de geschiedenis haarfijn gemeten kan worden wat cosmetica op en in de huid doet – op celniveau. En dan praten we niet over geisoleerde stoffen uit een formule, een de werking van een complete formule, dus van het totale product op de huid. En dan gaat er een wereld voor je open, als journalist, als wetenschapper, als producent van skincare. Je ziet hoe goed toch al lang bestaande stoffen hun werking kunnen doen, je slaakt een zucht verlichting, omdat je niet weer een zg innovatief, zoveelste wereldwonder hoeft uit te vinden. Je kunt gewoon je complete perscommunicatie op de schop nemen en een gloednieuw verhaal vertellen, prachtig onderbouwd met wetenschappelijk bewijs. Dankzij nieuwe apparatuur, dat wonderlijke namen als bijvoorbeeld de Sea Horse draagt.

Dus, innovatie op haar gat? Welnee, je moet inderdaad eens goed je oren te luister leggen. Matthews deed dat bij mode, ik bleef gewoon binnen mijn eigen umfeld, omdat er dicht bij huis meer gebeurt dan je voor mogelijk houdt. Dat moet Matthews ook maar eens doen:-)

Binnenkort meer verslaggeving over mijn trip naar Abu Dhabi met Procter & Gamble.

Lees ook