Monique liet even haar ogen doen

04:30 - 02:42
luistertijd 04:30 - leestijd 02:42

Het is een feestje om op zaterdagmiddag in een winkel van Skins Cosmetics te zijn. Een positieve energie vibreert, glaasjes muntwater, prosecco, thee en koffie gaan rond, vergezeld van koekjes en zoutjes. Verkoopsters gaan diep in gesprek met klanten om echt een goed advies te kunnen geven en waar nodig wordt er extra gesmeerd en gemake-upt. Visagisten lopen rond, trekken laden open, maken kwasten schoon. Consumenten staan te wachten voor een make-upsessie. Ik sta erbij en kijk ernaar. Ik vind het zo leuk om in zo’n winkel rond te lopen. Ik heb al vaker gezegd, ook tegen Philip van Skins, ik moet eens een tijd uncover in de winkel gaan werken – direct met vrouwen (en mannen), in plaats van in de derde lijn te staan en alleen te schrijven.

Vanmiddag was Laura Mercier’s topmake-upartist Jeffrey Tasker over uit Amerika. Je kon een make-upje bij hem boeken. Elk half uur een nieuwe klant, toen ik om 1 uur kwam, had hij er al vier gedaan. En tussendoor mocht ik toch ook even plaatsnemen. Ik was benieuwd naar zijn techniek om een make-up er zo geairbrushed mogelijk uit te laten zien, maar ook een oogopslag zo vol en toch zo subtiel mogelijk over te laten komen. Het airbrush gevoel is vooral een kwestie van ongelofelijk veel blenden – met de juiste kleuren, waardoor alles mooi in elkaar overloopt. Op mijn ogen kreeg ik eerst een waterproof eye basic om roodheid te camoufleren en oogschaduw lang houdbaar te maken, vervolgens werkte hij met kleuren als pink crystal, een nudekleur met een waanzinnig mooie, veelkleurige schittering, een black violet potlood waarmee kleur op het ooglid bracht en dat smudgde hij uit met een sable tint. Hiervoor gebruikte hij kwasten als de smudge brush en de eyecrease.

Speciale aandacht kreeg de eyeliner, de bekende Laura Mercier techniek wel te verstaan. Een eyeliner die van onderaf in de wimperinplant van het bovenooglid wordt gedept met een flatliner pencil en de plum riche eyeliner. Normaal breng je een eyeliner van bovenaf lang de wimperrand aan. Het effect is dan ook dat de eyeliner echt op het ooglid ligt en een harder effect geeft. Van onderaf wordt de liner in de oogopslag geintegreerd en krijg je een vol, maar zeker geen hard effect. Hierdoor heb je ook niet overdreven veel mascara nodig om de opslag te vervolmaken. Je moet dit wel met een vloeibare liner doen.

Ik vond het prachtig. Uiteindelijk heeft van bovenaf ook nog wat aangevuld omdat een oog die lijn al had (om het verschil te laten zien).

Terwijl ik daar zat en al die bedrijvigheid van consumenten, visagisten, het klikken van laden en doosjes om mij heen hoorde, waande ik me in een operatiekamer, maar dan niet een waar gesneden wordt, maar waar vrouwen in- en opgekleurd worden. Ja, gekke referentie natuurlijk, maar ik sta zeer regelmatig in operatiekamers te filmen en ken de geluiden en de bewegingen inmiddels zeer goed, haha.

Bekijk hier een film hoe zo’n eyeliner gezet wordt:

Na mijn korte sessie heb ik nog bij een drie tal vrouwen staan kijken die ’s avonds naar een strandfeest gingen en nu Jeffrey er was mooi van de geledenheid gebruik konden maken om alvast goed in de make-up te gaan. Erg leuk: drie generaties vrouwen waren het. Ik had helaas geen camera bij me, maar die paar uurtjes bij Skins waren een welkome afwisseling in mijn schrijvende beautybestaan. Het rumeur, de hectiek, de toewijding van de verko(o)p(st)ers. Nee, dat tref je niet bij een gemiddelde parfumerie of Bijenkorf counter. Zo persoonlijk. Al je zintuigen worden verwend.

Volgende keer toch even een doosje Crystal Pink scoren – erg mooi.

Bekijk hier ook nog eens een film met visagist Amanda Rijff en de Laura Mercier look bij Chequita:


Lees ook:

Lees ook