Haarverzorging is een van de zwaarst getroffen beautycategorieën in deze economische crisis.

07:57 - 04:46
luistertijd 07:57 - leestijd 04:46

Haarverzorging is een van de zwaarst getroffen beautycategorieën in deze economische crisis. De consument vindt de prijs belangrijker dan de formule. We mogen gerust zeggen, dat het zelfs een vechtmarkt is geworden, zo weten we ook van Unilever in Nederland (o.a. Dove en Andrelon). Maar er zijn internationaal tekenen dat dit aan het veranderen is. Het is vooral te danken aan nieuwe innovaties met grote beloften…….

Groei potentie in opkomende markten

Volgens Euromonitor International groeide de haarverzorgingmarkt in 2009 met 3,3% tot 62.1 miljard dollar. De VS en Engeland werden het hardst getroffen. Veel consumenten kozen voor goedkopere merken waardoor de omzet van private label haarverzorging steeg ten koste van duurdere A-merken. Sommige consumenten kozen zelfs voor een drastische aanpak en schrapten haarverzorgingsproducten helemaal’’, zo vertelt Carrie Lennard (Industry Analyst Beauty and Personal Care bij Euromonitor). “Conditioners en stylingproducten blijken bijzonder gevoelig om geschrapt te worden.” BeautyJournaal meldde dit ook al eerder.

Door de groei in de opkomende regio’s zoals India, werden voor de grote internationale spelers de slechte resultaten van de ontwikkelde markten gecompenseerd. Denk aan grote producenten als L’Oréal, Procter & Gamble, Unilever, et cetera. Volgens Lennard betekent de toename van het aantal winkelketens in die verre groeimarkten dat steeds meer consumenten toegang hebben tot een breed assortiment aan producten. Dit heeft ervoor gezorgd dat de verkoop van stylingproducten en conditioners steeds meer toeneemt. Een goed voorbeeld is dus India. Groei in inkomen heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen haarproducten kopen voor individueel gebruik in plaats van voor de gehele familie. “Omdat deze markten nog in de kinderschoenen staan zijn er enorme kansen om te groeien,” zegt Lennard.

Haar veroudering

Antiveroudering is een term die nu ook in de context met ‘haar’ wordt gebruikt. Want haar is net zo vatbaar voor veroudering als de huid, wordt gesteld. Doordat lang haar een trend is onder jonge vrouwen, ervaren steeds meer vrouwen steeds eerder haar verouderingsverschijnselen. Haar wat schouderlang is, is ongeveer 2 jaar oud. Als vrouwen hun haar blootstellen aan chemische behandelingen (kleuren, highlighten), aan hitte van stylingapparaten, aan UV licht, en aan chloor en zout water dan kan het haar tekenen van veroudering vertonen die normaal geassocieerd worden met een ouder persoon. Haar wat is verouderd is droog, heeft weinig volume en is dof. Terwijl jonger haar veel zachter en gladder is en veel meer glanst.

Trichologist Philip Kingsley uit Groot-Brittannië heeft ontdekt dat al het haar (op elke leeftijd) onderworpen is aan veroudering. Maar een ouder persoon heeft een grotere kans om verouderd haar te hebben. ‘Want als we ouder worden dan produceren de haarzakjes dunner haar wat het haar per definitie al zwakker maakt. Dunner haar heeft minder volume dan dik haar. Daarnaast zorgen chemische behandelingen (kleuren, permanent etc.) voor nog droger en beschadigder haar.’ Wil je meer weten over haarveroudering, en wat de feiten op dat gebied zijn? Lees dan dit eerder gepubliceerde artikel op BeautyJournaal.

Wat doen de merken?

Procter & Gamble claimt met de Pantène Pro-V Time Renewal shampoo maximaal 2 jaar aan haarschade te kunnen herstellen binnen een maand. Ofwel: wat in twee jaar is opgebouwd, kan binnen een maand hersteld worden en weer worden teruggebracht naar de conditie die het twee jaar eerder had. Het is een multi-vitamine formule die het haar hydrateert en het bevat intensieve verzorgende ingrediënten die worden afgezet op de haren als het product wordt afgespoeld.

Pantène Pro-V Time Renewal Shine & Fortifying Tonic claimt de klok te kunnen terug draaien met betrekking tot kleuren, föhnen en stijlen. Dit alles in een niet kleverige formule die ontwikkeld is om vocht te binden in je haar.

Salonmerk Kérastase komt met een antiverouderings haarlijn genaamd ‘age premium’. Deze lijn claimt het haar en de hoofdhuid te versterken. De technologie die hiervoor is gebruikt wordt door Kérastase ‘Systeme Pro-Supplenium + Hyaluronic acid’ genoemd. De lijn bevat een aantal ingrediënten die geassocieerd worden met antiveroudering. Ceramide wordt gebruikt om de haar schubbenlaag te herstellen. Vitamine F extract geeft energie aan de wortel en versterkt de haar vezels. Hyaluronzuur hydrateert de hoofdhuid en zorgt dat de huid weer in balans komt. Daarnaast bevat het product een calciumextract en een UV filter. Er is ook een zeer sterke antioxidant aan toegevoegd uit granaatappel. Dit type antioxidant is een grote bron van polyfenolen. Lees ook de review over het masker uit deze lijn van ons testpanellid Gerti.

Natuurlijke formules

Internationaal valt ook het Britse huidverzorgingsmerk Liz Earle Naturally Active  op. Het is nu uitgebreid met haarverzorgingproducten. De oprichtster Liz Earle claimt nu de perfecte natuurlijke shampoo te hebben gecreëerd. Als wasactieve stof zit er geen SLES of SLS in, maar een derivaat uit kokos. De drie conditioners in de lijn bevatten 95% natuurlijke stoffen waaronder Kenyan yangu oil voor hydratatie. Extract uit appel en sinaasappel moet het haar glans geven, en  ‘blue seakale’ beschermt de haarkleur.

Als premiummerk bekend staand, heeft Aveda ook een nieuwe formule: Pure Abundance Hair Portion. Het product transformeert van een poeder in een lichte lotion. Acacia gum en Kaoline klei zijn verdikkingsmiddelen. Er wordt geclaimd dat deze middelen de diameter van het haar verbreden met 17%. Pullalan en organische honing zorgen voor 100% natuurlijke stevigheid terwijl silica verkregen uit zand helpt om olie te absorberen.

Aveda Control Force natuurlijke haarspray claimt het zelfde vermogen te hebben als een chemische haarspray. Het beloofd de gehele dag het haar in model te houden en is vochtbestendig. De ingrediënten die worden gebruikt zijn: organische lijnzaad, marshmallow root, aloë vera, en gehydroliseerde tarweproteïne. Propanediol (verkregen uit maïs) is een natuurlijke vervanger voor propylene glycol wat zorgt voor flexibiliteit. Oryzanol verkregen uit rijst is een natuurlijke UV filter.

Alberto Culver van Tresemmé claimt als eerste een natuurlijke haarlijn te hebben gelanceerd voor de massmarket (niet in Nederland te koop). Tresemmé Naturals maakt gebruik van USDA gecertificeerde biologisch geteelde ingrediënten en is geformuleerd zonder parabenen. De producten bevatten een kleine hoeveelheid sulfaten en zijn siliconen vrij. De lijn is gericht op jonge modebewuste vrouwen die in hun dagelijks leven ook natuurlijke producten gebruiken maar niet bereid zijn in te leveren op productprestaties.

….hot & happening in Nederland

Maar laten we ook innovaties niet vergeten die wel op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. Genoemd werden al Pantène en Aveda en Kerastase, maar ook Dove Repair Therapy is een belangrijke nieuwe speler in supermarkt en drogisterij. De formules bevatten een krachtig hydraterende stof, wat Dove het Micro Moisture serum noemt: een combinatie van verschillende soorten polymeren en glycerine (hydraterend bestanddeel). 

Dove past nu in veel productlijnen overigens het hydratatieconcept aan. Dove douchecreme’s van Dove VisibleCare bevatten NutriumMoisture, een combinatie van huideigen lipiden en van nature in de huid voorkomende hydraterende bestanddelen (dit gaat straks in alle Dove douchecreme’s aanwezig zijn als vervanger van de 1/4 hydraterende crème, zo laat men ons weten). In de huidverzorgingslijn Visible Effects is een unieke molecuulcombinatie tot stand gebracht met glycerol, glycerine en urea als bevochtigers. Dove Men+Care bevat micromoisture, een unieke technologie waarbij petroleum Jelly (een hydraterend bestanddeel) is verwerkt in een douchegel.

Lees ook:

 

Lees ook