Fijn haar Haar Krullenbos Stylen Stylingtools Wassen

Er is geen ontkomen meer aan de haaraanvullende shampoo

Vol vol vol vol haarAls je niet beter weet, zou je denken dat het allemaal onzin is. Haar is dood materiaal hebben we ooit uit de boeken van cosmetics cop Paula Begoun geleerd en meer dan pappen en nathouden kun je niet. Maar op het gebied van pappen en nathouden is best wel wat te doen, zo ervaren we steeds vaker.

Er wordt de laatste tijd een gestage stroom van nieuwe haarverzorgende producten over ons uitgespoeld – die wij er dan ook trouw inwassen en weer uitspoelen (…). We volgen de gebruiksaanwijzing en geloven de claims: dat alle hiaten die in de daklaag van onze haren zitten, weer netjes opgevuld kunnen worden met mineralen, aminozuren en wat dies zij meer, waardoor er weer een waterdicht, glanzend en glad geheel ontstaat. Een puik dakje boven ons hoofd.

Philip B Russian AmberHeel recent leerden we tijdens een chaotisch drie uur durend onderhoud met de shampooman uit Hollywood, die zichzelf Philip B. noemt en waarvan we nog altijd de achternaam niet weten maar wel geleerd hebben dat verven de grootste misdaad is voor je haar. Alle essentiële stoffen waaruit je haar is opgebouwd worden door het openstellen van de haarschubben om maar zoveel mogelijk pigment binnen te laten, eruit geslingerd om ook nooit weer terug te keren. Nu ja…in nieuwe haren dan, maar…naarmate je ouder wordt, is de kwaliteit van dat nieuwe haar ook niet meer wat het ooit geweest is. Shampooman heeft daar de ultieme oplossing voor, zo wilde hij ons doen geloven: zijn bijna 170 euro kostende shampoogel met amber olie erin en een speciaal keratineaanvullend masker op basis van een Iraanse gom die tragacanth gum wordt genoemd – volgens de inci lijst. Uitgebreid heeft hij op Monique gedemonstreerd hoe je gorgious glamourous Hollywood haar kon krijgen (en Monique was vol verwachting omdat ze zijn andere shampoo’s nog uit een grijs verleden kent en ook de lyrische verhalen van de eigenaresse van Skins cosmeticawinkel in Laren nooit vergeten is). Het resultaat was verrassend. Het was door flink trekken aan het haar in natte toestand een centimeter langer geworden, danste zoals voorspeld  in droge toestand ook vrolijk rond het hoofd, maar – en dat was niet voorspeld – het leek dunner dan ooit! Wellicht een fijne methode voor het haar van etnisch gemixte vrouwen in Hollywood, maar op melk-boeren-honden-haar is het een dooddoener – althans op dat van Monique.

Om de goede man toch ter wille te zijn, heeft ze thuis nog eens zijn rituelen herhaald maar zonder opzienbarend (gezien het prijskaartje) resultaat, nu ja, wel veel glans en naarmate ze toch wat vaker de producten gebruikte, leek het haar iets dikker aan te voelen (wat Philip ook plechtig beloofde), maar het geklieder met potten met deksels onder de douche en daarna een masker dat je moet inmasseren, met de föhn hard moet laten worden en dan weer uit moet spoelen, was ook dat geen succes tijdens een reguliere douchesessie. Wellicht biedt het uitkomst voor de kapsalon, want ook dat was onderdeel van zijn toer door Nederland: kappers interesseren voor zijn merk. We gunnen het hem en de distributeur natuurlijk van harte.

Meer fantastische verhalen vielen ons ten deel tijdens de Miljonair Fair waar het (inmiddels) Nederlandse haarmerk Fuente ons (eveneens) een peperduur setje aanbod (meer dan 200 euro) met shampoo en conditioner waarin niet alleen fijne, geloofwaardige truffel zit, maar zelfs sterrenstof, ofwel mineralen uit meteoriet, die notabene zouden zijn vrijgekomen bij het inslaan van de brokstokken in onze oceanen. Hoe je dan vervolgens die mineralen terugvindt en verzamelt is ons natuurlijk een raadsel. Monique nam nog maar eens een flinke slok champagne om dit spannende verhaal te verwerken. De eigenaar van Fuente straalde toen hij vertelde dat hij niet alleen de duurste maar ook echt een onvergetelijke, onevenaarbare shampooset wilde maken. Kortom: knallen onder de miljonairs van deze wereld (en goede marges natuurlijk gegarandeerd,  leert de economische wetmatigheid ons). Manlief van Monique krabte zich thuis meteen achter de oren om zoveel hocuspocus-taal over de herkomst van de inhoud en zag Fuenteonmiddelijk met zijn mannelijke inzichten dat hier weinig van kan kloppen (het oogsten van sterrenstof uit de zee).

Soms denk je toch werkelijk dat je je als vrouw alles kunt aan laten praten….zelfs meteorietmineralen! Uiteindelijk doel is wel duidelijk: haar dat nog nooit zo geglanst en gestraald heeft, dat volume heeft en sterk aanvoelt. Nuja, waar de mineralen ook vandaan komen, een beetje proberen aan te vullen is dus wel zinvol. Maar uit welk beurs tap je om erin te kunnen investeren? We gaan Fuente zeker nog eens vragen naar een wetenschappelijke onderbouwing. Er werd iets gemompeld over tests aan de Universiteit van Leuven (Belgie) en dat de mineralen vooral een interessante drager waren in de producten voor de andere stoffen. Maar omdat het zo lekker bekt naar de pers had men qua communicatie besloten om er toch meer nadruk op te leggen dat wellicht noodzakelijk was. Ook op de moodboards in de stand kwam geen sterretje voor (nu ja, wel wat wannabees gespot natuurlijk, hongerig als ze waren op jacht naar alles wat duur is), alleen maar overheerlijke tuffelfoto’s. Het allerergste komt nog: we hebben de producten nog steeds niet uitgeprobeerd! Shame on us! Maar onze expert, visagiste Lydia le Loux wel en met het schaamrood op de kaken vertelde ze dat de producten toch wel heel erg lekker zijn. We vertrouwen natuurlijk blindelings op haar expertise, dat staat buiten kijf.

ELVIVE Total Repair SHAMPOOJe kunt het ook dichter bij huis zoeken, bij golden oldies als Wella, L’Oréal en we vergeten er vast nog een paar (sorry!). Voor bedragen tussen de 3 en 8 euro koop je nu van Elvive een Total Repair Serie bij de drogist met dezelfde opbouwende, versterkende claims. Nee, er zit geen sterrenstof in en ook geen exotisch Arabisch gom, maar wel keratine voor meer veerkracht, ceramide om de zachtheid te herstellen en de haarschubben weer dicht te kitten zodat ook de glans herstelt.

Iets duurder, want alleen te koop bij de kapper (hmm..interessante stelling poneren we hier ‘duurder’ versus ‘kapper’) is de Wella Lifetex serie Age restore met veerkracht herstellende componenten die zich ongeveer in hetzelfde spectrum als hierboven bevinden.  Met een extraatje: in de Wella serie zit ook een spray waarmee je als toetje het haar nog een extra aansterkende stimulans kan geven voor het stylen.

Oh ja, dat moeten we nog wel even kwijt: van al die geweldige verzachtende, herstructurerende shampoo’s wordt je haar streelzacht, maar wie daarna wil gaan stylen met volume en dergelijke zal dat genot toch eerst weer ongedaan moeten maken. De beste styling voltrekt zich in haar dat een beetje ruw aanvoelt – dat geeft het beste resultaat. Wel jammer, want dan komen toch de stugmakende volumegels, haarsprays en zoutwatertjes (voor een beach look) weer tevoorschijn. En de toupeerkam – zonder een beetje touperen kun je dit voorjaar dat volume bovenop je dakje wel vergeten hoor – als je gemiddeld slap Hollands haar hebt:-)

Dit allemaal geschreven te hebben, realiseren we ons weer eens, dat het soms echt niet uitmaakt wat je gebruikt, want een goede kapper met een perfecte föhntechniek weet zelfs nog van een ravage een ultra stylish coupe te maken – als je maar kunt föhnen, want hoe dan ook zijn glans en volume dan gegarandeerd – ondanks alle topbeloften van merken en alle goede tips die we ook zelf proberen op te volgen. Wie eenmaal twee linker handen heeft, lijkt er wat haarstyling betreft bij zichzelf, wel nooit meer van af te komen! (We bedoelen onszelf, maar dat snapte je natuurlijk al ), zucht….wellicht is uiteindelijk investeren in een goede kapper (met aan-huis of aan-kantoor service graag, vanwege tijdgebrek) nog de beste remedie. En een beetje gezond blijven leven, hoorden we onlangs ook weer. Met g-o-e-d-e voeding. Oh gut, wat een dooddoener.

Lees ook:

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

Reageren