Clarins wil niet de beste van de wereld zijn, maar de beste voor de planeet. Transparantie is het nieuwe luxe.

06:59 - 04:11
luistertijd 06:59 - leestijd 04:11

Het Clarins TRUST-platform is het symbool geworden van de nieuwe koers van het Franse beautymerk. Tijdens een boeiende presentatie van de topmensen van Clarins werd mij duidelijk hoe groot de ambities werkelijk zijn: van radicale transparantie tot regeneratieve landbouw, van B Corp-certificering tot betekenisvolle schoonheid. Ik vertel je er alles over.

Clarins is al zeventig jaar een vertrouwd gezicht in de wereld van huidverzorging. Maar het Franse familiebedrijf breidt de maatschappelijke missie nog verder uit. Nog meer duurzaamheid, transparantie en aandacht voor herstel van natuurlijke bronnen.

Een nieuw hoofdstuk: B Corp

De B Corp-certificering is hot! Het is een van de strengste duurzaamheidstoetsen ter wereld voor bedrijven. Wereldwijd haalt slechts 1,9% van de multinationals deze status.

Voor Clarins was het een drie jaar durend proces, waarbij 25.000 antwoorden verzameld en onderbouwd moesten worden vanuit alle internationale vestigingen. “Alsof je met al je dochters op hetzelfde moment dezelfde marathon moet lopen, over obstakels heen, en tegelijk moet finishen,” vertelt Guillaume Lescourèges, Chief Sustainability Officer, met een grote glimlach tijdens de internationale presentatie voor de pers.

Goed zijn vóór de wereld

Virginie Courtin

Op de vraag waarom deze stap genomen is, vult Virginie Courtin, Managing Director van Clarins, bondig aan met een treffende oneliner: “We willen niet de beste onderneming ván de wereld zijn, maar de beste onderneming vóór de wereld.”

Van minder slecht naar meer goed: Domaines Clarins

Clarins heeft zijn duurzaamheidsbeleid verlegd van ‘schade beperken’ naar ‘herstel brengen’. Ik vind het een fantastische strategie. Hierover werd tijdens de presentatie ook een hele mooie uitleg gegeven. Clarins bezit de Domaines Clarins, natuurlijke onderzoeks- en teeltlocaties.

Virginie Courtin legt uit: “We verbouwen daar planten met regeneratieve landbouwtechnieken, waarbij bodemherstel en biodiversiteit centraal staan. Het is onze droom om ook zelf boer te worden. Zo garanderen we dat wat we gebruiken niet alleen goed is voor de huid, maar ook voor de aarde.”

Teler en producent

Sandrine Millaisy, hoofd actief ingrediëntenonderzoek, vult aan dat Clarins met deze projecten ook een ROC-certificering behaalde. Dit staat voor Regenerative Organic Certified. “Het is een primeur in de beautywereld. We willen de bodem achterlaten in betere staat dan we hem aantroffen. Met onze twee landbouw-Domaines worden we steeds meer ook zelf teler en producent.”

Landerijen als leermodel

Domaines Clarins

Natuurlijk zijn deze landerijen niet voldoende om te voorzien in alle grondstoffen. Clarins koopt wereldwijd nog steeds planten in, maar het is wel de doelstelling om in 2030 minstens één derde van de gebruikte planten zelf te verbouwen volgens regeneratieve principes. De Domaines zijn een leermodel: een nieuwe manier van telen en hiermee mee ook de gehele beautyindustrie te inspireren.

De menselijke ethiek en gelijkwaardigheid

Niet alleen de aarde, ook mensen staan centraal. Clarins garandeert wereldwijd een leefbaar loon én vraagt dat ook van haar leveranciers. Alle medewerkers wordt jaarlijks getraind in diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI), via persoonlijke opleidingsplannen, een online leerplatform en een ethisch handvest.

“Mensen zijn ons ‘geheime’ ingrediënt,” aldus Chief People Officer Anne Essling. “We vinden het heel belangrijk om te inspireren, kansen te geven, nieuwe talenten te ontdekken in jezelf, in een veilige, gelijkwaardige bedrijfscultuur.”

Transparantie voor nog meer vertrouwen

Voor consumenten is vooral het Clarins T.R.U.S.T.-platform een gamechanger. Deze digitale tool, gebaseerd op blockchaintechnologie, maakt de volledige reis van een product inzichtelijk: van het spreekwoordelijke veld tot huid.

Door simpelweg een QR-code te scannen óf een batchcode in te voeren op de website, zie je waar de planten zijn geteeld, hoe het extract is verwerkt, waar de formule is getest en hoe het product is verpakt. “We maken ons eigen controlesysteem beschikbaar voor iedereen,” zegt Olivier Courtin-Clarins. “Echte transparantie is de sleutel tot vertrouwen.”

Wanneer synthetisch nog een optie is, en waarom

Transparantie staat centraal bij Clarins. Ongeveer 19% van de gebruikte ingrediënten is synthetisch. Een bewuste keuze die gemaakt wordt wanneer er (nog) geen natuurlijk alternatief bestaat. Deze ingrediënten worden gekozen vanwege hun bewezen veiligheid, werkzaamheid en huidverdraagzaamheid.

Een kritische bondgenoot: Arizona Muse

Arizona Muse

Opvallend is de samenwerking met model en klimaatactivist Arizona Muse, die zich al tien jaar verdiept in de ecologische voetafdruk van mode en cosmetica. “Ik stel vragen die de meeste consumenten nog niet stellen,” zegt Muse. “Waar komen je crèmes vandaan? Hoe vaak zijn ze verpakt? Wie heeft ze gemaakt?”

Als eerste Global CSR Advocate van Clarins heeft ze een vrije rol. “Ik mag hen uitdagen,” vertelt ze trots. “Dat is de kracht van deze samenwerking.”

Geen greenwashing, maar beloftes die staan

Clarins belooft alleen wat het waar kan maken. Geen vage voornemens, maar harde doelen: tegen 2030 moet dus één derde van alle planten uit de eigen regeneratieve velden komen. Een kwart van de omzet moet komen uit navulbare verpakkingen, en de CO2-uitstoot moet tegen 2030 met 30% dalen. “We communiceren alleen over wat we al hebben gedaan,” zegt Arizona Muse. “Dat is het verschil tussen duurzaamheid en greenwashing.”

Mooi goede doelen detail: jaarlijks worden er drie miljoen schoolmaaltijden gefinancierd in samenwerking met Mary’s Meals. Wow!

Schoonheid krijgt ecologische betekenis

Clarins toont hoe een luxemerk zichzelf kan herpositioneren zonder zijn ziel te verliezen. Niet door in te boeten op schoonheid of sensoriek, maar door betekenis toe te voegen. Of zoals Virginie Courtin het zo mooi zegt: “We willen schoonheid doorgeven. Aan vrouwen. En aan de planeet.”

Tot slot, mijn persoonlijke noot

Monique Lindeboom, founder van BeautyJournaal

Tijdens het schrijven moest ik terugdenken aan Johann Wiechers — de briljante, inmiddels overleden cosmetisch chemicus die zijn tijd ver vooruit was. Hij zei eens in een artikel op BeautyJournaal: “Als je niet communiceert, wek je de indruk dat je iets te verbergen hebt.” Dat ging toen over nanotechnologie, maar zijn woorden hebben voor mij een diepere betekenis.

Lang was de industrie een gesloten bolwerk

Lange tijd was geslotenheid de standaard in de cosmetica-industrie. Niet uit kwade wil, maar omdat het zo werkte: kennis bleef in de laboratoria, vragen werden niet gesteld. Pas met de opkomst van digitaal activisme kwam het kantelpunt. Wat zit er eigenlijk in mijn crème? Wie heeft het gemaakt? En waarom?

Clarins geeft op indrukwekkende wijze gehoor aan die vragen. Het TRUST-platform is geen marketingtool, maar een structurele keuze voor radicale openheid. En in die zin misschien wel het krachtigste beautyproduct dat Clarins ooit heeft gelanceerd.

Lees ook