Het bewustzijn over chemie en huidbiologie moet groeien

05:36 - 03:21
luistertijd 05:36 - leestijd 03:21

NCV (Nederlandse Cosmetica Vereniging) heeft haar rapport met het jaarverslag 2023 uitgebracht en constateert een mooie groei. Deze komt wel voor een deel op het conto van jonge mensen, die steeds meer kopen. Dupes zijn hot, en waakzaamheid is geboden met kinderen die crème voor volwassenen kopen en waarbij ouders niet ingrijpen omdat ze wellicht zelf ook de kennis ontberen.

Volgens gegevens van NielsenIQ en GfK Netherlands bedroegen de totale uitgaven voor persoonlijke verzorgingsproducten in Nederlandse winkels ruim € 3 miljard, met een gemiddelde besteding van ongeveer € 167 per persoon per jaar. De deelmarkten decoratieve cosmetica (11,4%), huidverzorging (10,9%) en geuren (10%) realiseerden een substantiële volumegroei.

Consumententrends & Mijncosmetica.nl

Sociale media speelden een grotere rol dan ooit tevoren in het beïnvloeden van aankoopbeslissingen. Precies om die reden startte de NCV dit jaar het initiatief Mijncosmetica.nl, een platform dat de consument op wetenschappelijke wijze kan informeren.

Het NCV jaarverslag onderstreept  het  belang van een goed geïnformeerde consument. De opkomst van deze meer geïnformeerde consument heeft geleid tot een grotere vraag naar producten die aansluiten bij specifieke voorkeuren zoals duurzaamheid, dermacosmetica en producten met specifieke werkzame ingrediënten.

Een opmerkelijke trend die de NCV zag was die van affordable luxury en “dupes” (betaalbare alternatieven voor premium producten). Consumenten geven de voorkeur aan kleine uitgaven, producten die hen een gevoel van dagelijkse luxe bieden, zonder een groot prijskaartje.

Ook binnen het segment van 50-plussers zijn er opmerkelijke verschillen waar te nemen. Hier hechten kopers evenveel waarde aan luxe en welzijn, resulterend in een toenemende gemiddelde uitgave aan persoonlijke verzorging. Ook de markt voor mannencosmetica vertoonde ook een positieve ontwikkeling, voornamelijk gedreven door de categorie geuren.

Het belang van cosmetica

Het consumentengedrag onderging aanzienlijke veranderingen in de laatste jaren, gedreven door factoren zoals COVID-19, economische onzekerheid, prijsstijgingen en de opkomst van een koopkrachtige jongere generatie. Desondanks blijft de waarde van cosmetica onbetwist. Cosmetica is niet alleen essentieel voor persoonlijke verzorging en hygiëne, maar biedt ook dat kostbare moment van luxe waar consumenten allemaal naar verlangen. Dat gevoel van verwennen, juist in de eigen badkamer, stelt je in staat even te ontsnappen aan de alledaagse zorgen. Dit wordt weerspiegeld in de cijfers wat de waarde van mijncosmetica.nl weer verder verhoogt.

Wat brengt 2024?

De trend van ‘affordable luxury’ zal naar verwachting voortduren. Consumenten geven de voorkeur namelijk aan dagelijkse luxe ervaringen boven grote uit gaven. Duurzaamheid blijft ook een belangrijk aandachtspunt, zowel voor consumenten als bedrijven, terwijl de groeiende invloed van sociale media en microtrends de marktdynamiek blijft beïnvloeden. Mijncosmetica.nl volgt deze trends op de voet, zodat het kaf van het koren gescheiden kan worden, en consumenten hun aankopen op waarheid kunnen baseren.

Wat vind ik?

Die dupes, ja, dat vind ik wel grappig en ik ben blij dat er zoveel consumenten zijn die zelf dat onderzoekswerk doen;-) Het is goed om te weten dat er altijd goedkopere varianten zijn van luxe producten, en sinds de komst van dupe-fluencers hoef je zelf dus ook minder onderzoek te doen.

Ik lees her en der verhalen dat mensen boos zijn dat er dupes bestaan, maar dupes zijn werkelijk van alle tijden. Zo lang ik als journalist werk (meer dan 25 jaar) maak ik het mee dat er kopieen gemaakt worden van producten door anderen. In de mode (de grote modeketens bestaan bij de gratie van dupes) en in de cosmetica. Het wordt nu alleen veel zichtbaarder door het volume van Internet en men communiceert er openlijk over. Althans, consumenten, want ondernemers gaan echt niet vertellen dat ze kopieen hebben gemaakt van merken als Zo Skin Health (voorheen Obagi) of van QMS – om maar twee merken te noemen die in de salonwereld populair zijn, of hun momentum hebben gehad.

Kinderen die los gaan op cosmetica vind ik wel heel heftig. In de basis al omdat geleerd moet worden dat een huid geen stuk leer is waar je alles maar op kan smeren. Het is een levend orgaan dat zichzelf heel goed kan bedruipen, zolang er geen (huid)ziekte in het spel is.

Ik zou graag zien dat er ook in de biologie les meer aandacht komt voor de huid en in relatie tot alles wat je erop smeert.

Cosmetica is chemie en dat is op zich een ingewikkeld gegeven. Je kan ook niet verwachten dat iedereen daar in duikt: wat zit er in, en wat is oke voor mijn huid. Het is goed dat er daarom websites zijn waar je de achtergronden kan vinden, en ook dat er journalisten en influencers zijn die meer achtergronden geven, educatief dus.

Het is net als met voedsel: wat stop je eigenlijk in je mond? Ook daarover wordt de bewustwording groter gelukkig. Er is heus huidverzorging voor kinderen te koop, hele milde olie of creme. Laat kinderen daarmee oefenen voor de webcam. In de winkels hebben verkopers er echt een educatieve taak bijgekregen die ze serieus moeten gaan nemen. Dat betekent dat er in de scholing van cosmeticaverkoop ook het een en ander moet gaan gebeuren.

Lees ook