Samen met Maud Kleuskens ontwikkelde ze een nieuwe business community

06:46 - 04:04
luistertijd 06:46 - leestijd 04:04

Onlangs sprak ik Marie-Jose Schut, voormalig eigenaar van de twee beautyinstituten MJ Amsterdam. Ze heeft een carriereswitch gemaakt. Van clienten mooier maken, geeft ze nu ondernemers steun in de rug om hun salons succesvoller te maken, met BeautyOn. Ze kan het, ze deed het. Met MJ Amsterdam draaide ze 1 miljoen omzet per jaar. Tot Corona voorbij kwam….

Veerkracht

Ware ondernemers hebben veerkracht en oh, wat heeft deze vrouw dat. Ik weet nog dat ik in 2014 in de jury zat de de Beauty Award voor schoonheidspecialisten. Ze was genomineerd. Wat een verhaal had ze, een visie op ondernemerschap, op het runnen van een beautyinstituut. Niet klein, nee, Marie-Jose dacht groot. Ze was een manager. In 2015 won ze de award, welverdiend.

Ambassadeurs

Ze bouwde haar bedrijf uit naar twee vestigingen waar maar liefst 25 schoonheidsspecialisten, huidtherapeuten, wenkbrauw- en nagelspecialisten werkzaam waren. Het was haar kracht om de medewerkers in hun eigen discipline ambassadeur van hun vak te maken.

Ondernemen in de breedte

Maar het was ook haar kracht om volume te creëren in aanbod en behandeltijden, om laagdrempelige behandelingen aan te bieden, goed te automatiseren, een app te hebben, en mensen uit verschillende culturen, en anderstaligen aan te nemen, zodat de culturele meltingpot die Amsterdam rijk is makkelijker bediend kon worden. ‘Er werden vijf talen in onze teams gesproken, wat dacht je hoe klanten zich dan gezien voelen…..’

Noodgedwongen

En nu zag ik een online post van haar (op LinkedIn) waarin ze schreef dat ze recent gestopt was met haar bedrijf en inmiddels een nieuw concept in de steigers heeft staan. Vrijwillig was het niet, vertelt ze me aan de telefoon. ‘Ik had geen keuze. Voordat Corona ons overviel groeiden we werkelijk elk jaar met dubbele cijfers. Het kon niet op. Twee bedrijven, 400 honderd behandelingen per week, meer dan een miljoen omzet per jaar.

‘Maar de kosten waren ook hoog. Dat werd precair toen de pandemie uitbrak. In mijn persoonlijke leven zat het ook tegen en ik had geen BV-constructie waarmee je failliet kon gaan. Heel even zag het er naar uit dat ik een derde vestiging kon openen samen met een investeerder en zo de kosten kon gaan spreiden, maar het idee ging van tafel.

‘Er zat niets anders op dan mijn bedrijf uiteindelijk te verkopen. Zo geschiedde. Het mooie is dat de managers van beide vestigingen, Ceintuurbaan en IJburg – in Amsterdam, de bedrijven gekocht hebben.’

Even een time-out

Iedereen gelukkig, zou je zo zeggen. Nee, het is waar. Als Marie-Jose nu terugkijkt, is ze zo trots op haar teams. Maar eerst was Marie-Jose moe. Ze was uitgepraat. Ze was ineens niet meer haar bedrijf. Ze ging fanatiek ‘Padellen’ en besloot daarna een even op reis te gaan om bij te komen. Met haar nieuwe levenspartner.

Omdat het toch wel als een lopend vuurtje rond ging – mede door haar openhartige posts op met name LinkedIn, begon ze telefoontjes te krijgen van collega-ondernemers in zwaar weer. Of ze advies had….

Ervaringskundig

‘Zou ik gaan coachen? Er zijn er al zoveel, in de trant van in 6 stappen naar 100K, hoe verander je je mindset….maar ondernemen is veel meer. Inkoop, verkoop, personeelsbeleid, hospitalitymanagement, vaktechniek. Je moet veel ballen in de lucht houden.

Vrouwen in hun kracht

‘Uiteindelijk begon ik na te denken over de mogelijkheid om schoonheidsspecialisten, nagel- en wenkbrauwspecialisten diensten aan te bieden waarmee ze makkelijk volgende stappen kunnen maken. Ik hou van het schoonheidsvak, en ik vind het prachtig om ondernemende vrouwen in hun kracht te helpen komen, en te blijven. Dat is gebleven, die passie.

Samen met Maud Kleuskens

BeautyOn werd geboren,de officiële start was 11 februari 2024. Een concept dat niet alleen uit de koker van Marie-Jose komt, ze schakelde de doorgewinterde start-up en HR-specialist Maud Kleuskens in, die ze ook al jaren kent. ‘Ik onderneem nu liever samen, ook dat heb ik wel geleerd van de afgelopen jaren. Delen en reflecteren is belangrijk. Ik word daar gelukkiger van. Ik ben van nature mega-gefocust, roei bij wijze van spreken door ruiten heen om mijn doelen te halen.’

Ondernemers ‘aan’zetten

BeautyOn (‘we zetten beautyondernemers ‘aan’) wordt gecommuniceerd als dé gamechanger voor beauty ondernemers die hun salon willen laten floreren zonder het plezier uit het oog te verliezen. Het is de grote wens van Marie-Jose en Maud om het uit te laten groeien tot een community die je toegang geeft tot exclusieve content, persoonlijke coaching en waardevolle resources voor groei. Merkonafhankelijk.

Pick & choose

‘We beginnen laagdrempelig met het aanbod van een beauty-scan, een instrument waarmee je snel en inzichtelijk je bedrijfsprofiel kan doorlichten inclusief persoonlijk gesprek en plan van aanpak. Omdat we een community willen zijn, gaan we ook het lerend vermogen van onze leden extra prikkelen. We bieden online learnings en webinars aan, downloadformats om je bedrijfsvoering te vereenvoudigen, we geven de ruimte om met elkaar in contact te komen. We vragen een fee per maand voor deelname en je spaart voor gratis coachingminuten, gekoppeld aan de duur van je lidmaatschap.

Van kostprijs tot personeelshandboek

Marie-Jose benadrukt nog eens dat ze ook heel praktisch willen zijn binnen BeautyOn. ‘Niet iedereen is toe of heeft behoefte aan de vraag ‘wie ben ik’ en ‘waar sta ik voor’. Soms wil je juist heel praktische hulp voor het berekenen van een kostprijs, of hoe je je online agenda inricht, hoe je opleidingsplannen met stagiaires maakt, een handboek voor je personeel, et cetera. Die grote, diepe vragen komen vanzelf, of soms niet. We pakken ze beet, ook tijdens events die we gaan organiseren, maar we willen ook heel praktisch zijn.

Succes is geen keuze

‘Door de verhalen over ondernemerschap op social media denken steeds meer mensen dat het heel makkelijk te doen is, maar echt, het is hard werken. We zijn geneigd te denken dat succes hebben een keuze is, we hebben haast, alles moet uit het leven gehaald worden. Iedereen wil het beste van zichzelf laten zien. Daardoor neemt ook de behoefte aan begeleiding toe, om het goed te willen doen. We gaan ze helpen.’

Ga voor meer informatie naar de website van BeautyOn

Lees ook