Van city spa tot cosmetische kliniek en een eigen skincare lijn. Van ROC-opleidingen tot een wereldwijd online skincare adviesplatform

12:28 - 07:29
luistertijd 12:28 - leestijd 07:29

Alsof het gisteren was, ik kan het me nog zo levendig herinneren. Die eerste, zo hippe beautywinkel van SOAP in de Amsterdamse Spuistraat. Het was 2005. Je kon er zo binnen lopen om je wenkbrauwen of je nagels te laten doen, zelfs ’s avonds. Een gloednieuw concept – in Amerika bestond het al langer. Ik keek mijn ogen uit. Het was echt cool. Een city spa….. 

18 jaar later alleen maar actueler 

De zussen Esther Meijer-Litjens en Stephanie Litjens hadden een vooruitziende blik. Bijna 18 jaar later is het concept van SOAP Treatment Store nog helemaal hot & happening. De stoeltjes en bankjes zijn altijd geboekt.  

Links Esther, rechts Stephanie

De beautyspa, de dokter, de crème, de opleidingen en digitaal advies 

En er is meer, een heel ecosysteem zelfs: met Doctors at SOAP (2013), het skincare merk Prescription by SOAP (2020) en natuurlijk SOAP Treatment Store. Elke activiteit versterkt de andere en daar heeft de klant het meeste voordeel bij.

Nu zijn er ook interne traineeships en opleidingen aan het ROC (2023). En later dit jaar wordt een zeer geavanceerd digitaal platform gelanceerd wat de hele wereld kan bedienen. Dankzij kunstmatige intelligentie. Met Prescription. Voor alle huidjes, ván iedereen. 

7 vestigingen 

Amsterdam heeft nu twee vestigingen, maar ze zijn ook te vinden in Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. En overal is de standaard even hoog: de beste service, de beste behandelingen, gegeven door de beste specialisten.  

2005: er waren vooral beautysalons aan huis 

Esther: ‘Weet je dat in 2005 de wereld van beautysalons er in Nederland volstrekt anders uit zag? Het waren merendeel eenmanszaken aan huis. Een enkele schoonheidsspecialiste had een instituut met meerdere behandelkamers en specialisten. Ook waren er chique thermen, met beautyfaciliteiten.’ 

Een mama die elke vrijdag bij de kapper zat 

‘Beauty is mij en Stephanie met de paplepel ingegoten,’ vervolgt ze energiek. ‘We groeiden op in een gezin waar vader werkte en moeder thuis was. Op vrijdag ging ze naar de kapper, en ze zorgde er altijd voor dat haar huid en haar make-up er top uitzag. Onze moeder bezocht de plaatselijke Shiseido salon in het dorp en nam ons al op jonge leeftijd er mee naartoe.’ 

Communicatie-zussen 

Esther als Stephanie studeerden communicatiewetenschap. Bij Stephanie ging daar nog de kunstacademie aan vooraf. Esther ging in de ‘nieuwe economie’ werken zoals dat toentertijd nog heette. Ze was betrokken bij de start up van een online beleggingsbedrijf (Alex) op. Stephanie ging de reclame in en droomde van een baan als creatief directeur.  

Toegankelijk én kosmopolitisch 

‘Ons originele idee is volledig intact gebleven,’ zegt Stephanie trots. ‘We waren er ook van overtuigd dat het 100% zou slagen. We leveren kwaliteit voor een groot publiek met toegankelijke prijzen, in een kosmopolitische sfeer.’ 

Esther, Stephanie én David 

Twee directeuren aan het roer, die ook nog zussen zijn. Gaat dat altijd goed? Esther, lachend: ‘We hebben nog een derde compagnon bij Doctors at Soap, arts David Mosmuller. Altijd vriendelijk, vrolijk en zeer kundig. Heerlijk! Maar inderdaad, onze samenwerking gaat heel goed.  

Cosmetisch arts KNMG David Mosmuller

Stephanie: ‘We bepalen samen de strategie, en Esther doet daarbij ook de financiën, pr en partnerships. Ik hou me bezig met de marketing, dus ook met de uitvoering van de strategieën, en de organisatie van onze teams. Er werken zo’n 20 mensen op kantoor, 125 specialisten bij SOAP Treatment Store en 25 artsen en 8 huidtherapeuten bij Doctors at SOAP.’ 

Hoogsensitief 

Esther: ‘We hebben echt een neus voor nieuwe ontwikkelingen. We beschikken allebei over een bepaalde mate van hoogsensitiviteit. We voelen echt ontwikkelingen aan, uitspraken die mensen doen vangen we moeiteloos op. We houden ook lijstjes bij van vragen en wensen van onze klanten. We wegen ze zorgvuldig af. Medisch pedicure doen wij bijvoorbeeld niet, ondanks de vraag. Het is een andere doelgroep. We zijn ‘cosmetisch’. We behandelen geen schimmelinfecties en zo. De specialistes werken naast elkaar in open ruimten. Een drankje en gezelligheid erbij. Dat is toch anders.

Goed luisteren naar wensen 

Stephanie: ‘De vraag naar intensievere anti-aging behandelingen was er ook. We verwezen daarvoor door naar artsen, en op een gegeven moment denk je: dat moeten we zelf doen. Nee, we hadden in 2005 niet voorzien dat we ook het cosmetisch medische vak zouden opnemen. Maar ook daarin houden we het mooi cosmetisch met onze ‘no trace face’ benadering. Zo bouwen we eigenlijk telkens met nieuwe segmenten aan een heel uniek beauty ecosysteem.’ 

Prescription, slim flexibel geformuleerd 

Esther: ‘Prescription was een welkome aanvulling op onze menukaart. We werkten al met Dr. Schrammek, Obagi, Dermalogica en Neo Strata. Allemaal goede merken. Maar met ons eigen merk kunnen we nog creatiever zijn met producten voor thuisgebruik. We werken met twee zeer goed geformuleerde basiscrèmes op basis van bisabolol en edelweiss die je zelf kan mengen met actives, voor het gewenste resultaat. Denk hierbij aan hyaluronzuur, retinol, verschillende zuren, vitamine C. In diverse percentages.’ 

De High Intensive Facial 

In het verlengde hiervan heeft SOAP nu ook een nieuwe gezichtsbehandeling geïntroduceerd, de High Intensive, waarmee de werkzame stoffen van Prescription nog beter opgenomen kunnen worden. Hierbij wordt dan gebruik gemaakt van enhancements zoals micro-blading, microstroom of bindweefselmassage. Belangrijk daarbij is dat deze behandelingen ook superontspannend zijn. Dit versterkt de werking van het resultaat. Geen beauty zonder wellbeing. 

Meso-botox, uniek in Nederland

Leuk is het ook om de meso-botox behandeling te benoemen, genomineerd voor de Dutch Beauty Award 2023, waarbij de huid minuscule prikjes met botulinetoxine krijgt voor een ontspannen uitziend gezicht. Meso-botox is een combi van botulinetoxine en hyaluronzuur dat met microneedling wordt ingebracht. In Nederland is SOAP de eerste die dit brengt. Stephanie: ‘Het is intern eerst goed uitgezocht en uitgevoerd met een testteam van medewerkers. Hoe leuk is dat!’ 

Esther, de dataspecialist 

De grootste nieuwe uitdaging waaraan Esther persoonlijk vooral werkt, is het categoriseren van de enorme hoeveelheid data die de afgelopen jaren online is opgebouwd voor een slim en doeltreffend articifical intelligence programma. Hiermee zal elke Prescription fan in de wereld bereikt kunnen worden.  

Hoe dat werkt? Esther legt uit: ‘Online kun je je foto’s van je huid uploaden en AI helpt je om tot het juiste advies te komen, helemaal gepersonaliseerd. Het is ideaal als je geen tijd of geld hebt om elke zes weken naar de salon te komen voor een behandeling. Op deze manier kun je je skinroutine bijhouden en indien nodig aanpassen. Met kunstmatige intelligentie, verkregen door al die data, kunnen we daarin voorzien.  

Hoe kunstmatige intelligentie gaat helpen bij je huidverzorging thuis 

‘De camera van moderne mobiele telefoons is zo goed dat je daar echt huidproblemen mee kan detecteren: vochtgehalte, rode plekken, pigmentatie, verslapping, rimpels, acne. Wij hebben al geruime tijd een online quiz die je kan gebruiken om tot het juiste skincare programma te komen en al die data gaat verder verwerkt worden voor een verfijnd, gepersonaliseerd huiddetectie programma. Dit is echt de toekomst. Voor je skinroutine thuis hoef je niet meer naar de salon.’ 

Niet meer naar de salon? ‘Voor een extra behandeling blijf je natuurlijk wel naar de salon gaan. Daar wordt met hogere percentages gewerkt,’ vult Esther aan. ‘Inmiddels werken zo’n 150 salons in Nederland met Prescription.’ 

Op handelsmissie en uitverkoren door Amazon 

Hoe is het idee van werken met kunstmatige intelligentie ontstaan? Esther is afgelopen jaar met een technologische handelsmissie mee geweest in Parijs. Hiervoor word je na selectie uitgenodigd door het Ministerie van Economische Zaken. Selectiecriterium was een spraakmakend bedrijf te zijn dat technologie gebruikt om disruptive te zijn, ofwel innovatief genoeg om nieuwe markten aan te boren.  

Esther: ‘In Parijs zijn we in contact gekomen met Amazon en hun programma Amazon Launch Pad, waarvoor wereldwijd bedrijven met potentie, een uniek verhaal, worden geselecteerd, Je komt dan in het Amazon Prime programma. Je krijgt een accountmanager toegewezen. Je krijgt een brandportal, je krijgt goede posities voor zoekfuncties, je krijgt klanten die reviews schrijven, en je mag kosteloos adverteren. De combinatie van onze tech-aspiraties, onze productlijn met slimme formuleringen van basic care met lab based actives en een onafhankelijk concept, maakte het aantrekkelijk om gekozen te worden.’

Trots op de ROC-opleiding met Prescription 

Een ander geweldig initiatief is de samenwerking met ROC-scholen in Nederland waar met Prescription een particuliere opleidingsmodule is ontwikkeld. Een paradepaardje waaraan vooral Stephanie heeft gewerkt.  

Skin & nail specialist 

Stephanie: ‘Bij het ROC was een sterkte behoefte om te innoveren op het gebied van beautyonderwijs. Wij zijn daar actief op in gegaan. Het is een betaalde opleiding (€ 2500,-) van 20 weken waarin je wordt opgeleid tot skin & nail specialist. Het is erkend door het Ministerie van Onderwijs. Je krijgt dus ook een officieel certificaat op MBO-niveau.  

‘Het is een hybride leersysteem waarbij je zowel thuis studeert en eens per week praktijk- en theorieles krijgt. Er worden dus ook praktijklessen binnen onze instituten gegeven. Ook bij huidtherapeuten en doctoren mogen ze meekijken. 

SOAP levert praktijkdocenten, het ROC de theoriedocenten 

‘Alle facials worden door de studenten met Prescription gedaan,’ vervolgt ze, ‘en ook alleen op basis van ons systeem. We werken telkens met groepen van maximaal 20 studenten. Wij leveren zelf praktijkdocenten, het ROC zorgt voor de theoriedocent.

‘Ja, het leuke is natuurlijk ook meteen dat wij jonge potentials kunnen vinden voor onze bedrijven. Overigens beschikken we ook over een intern traineeship programma, los van deze opleiding. We zijn überhaupt heel actief om talent te vinden. Educatie is bij al onze bedrijven een belangrijke pijler.’ 

De filosofie van de No trace face 

Artsen? Esther: ‘Geen probleem, ze komen bij ons, ze willen erg graag bij ons werken. David Mosmuller leidt alle artsen intern ook verder op, hij is onze businesspartner voor dit medische deel van SOAP Company. Hij waakt ook over onze filosofie van de ‘no trace face’. We hebben liever dat iemand twee keer terugkomt, dan dat er ineens heel veel wordt gebruikt, met alle risico’s van dien.  

‘Wij doen per definitie niet aan overbehandeling. Natuurlijk gebeurt er bij ons ook wel eens iets zoals een filler die niet helemaal goed uitpakt. Dat is niet uit te sluiten, maar gelukkig wel goed op te lossen. Maar extreme features maken, doen wij niet.’ 

Educatie steeds belangrijker 

SOAP Company levert op alle fronten advies: van winkel tot huidtherapeut en arts tot digitaal. Plus fijne behandelingen en producten. Esther: ‘De rek is er voorlopig nog niet uit. Neem Doctors at Soap, dat groeit met 40% per jaar. Met Prescription gaan we straks de wereld over, en het feit dat er zo’n enorme behoefte is aan educatie, overtreft onze stoutste verwachtingen. Hoe fijn is het daar wij daar een rol in mogen spelen…….daar werk jij trouwens ook aan mee Monique, met BeautyJournaal….educatie.’ 

Tot slot: neem eens een kijkje op de website van SOAP foundation, waar aan je je ongeopende cosmeticaproducten die over zijn, kunt doneren voor het goede doel. Zowel door particulieren als bedrijven😉  

Lees ook