‘Onze cliënten staan nu ook open voor preventieve behandeling’

05:56 - 03:34
luistertijd 05:56 - leestijd 03:34

We hebben de afgelopen maanden al regelmatig geschreven over de bijzondere huidscanapparatuur ‘de Observ’. Wij kennen op dit moment geen mooiere en hoogwaardigere apparatuur waarbij gedetailleerde foto’s van de huid gemaakt kunnen worden.

Zien = gemotiveerd worden

Roodheid, pigment, droogte, rimpels, talg….het wordt zo prachtig en zo secuur in de huidlagen geregistreerd, dat je er zelfs van overtuigd raakt dat je niet alleen een probleem moet laten behandelen, maar dat ook preventie zin heeft. Zien = geloven.

Van rimpelbehandelingen naar kleurbehandelingen

De 43-jarige huidtherapeute Marieke Verweij runt samen met businesspartner Raquelle van Doorn Huid & Laser Utrecht. Huidverbetering en ontharing zijn de speerpunten van haar kliniek, waarvoor onder andere lasertherapie en (chemische) peelings wordt ingezet.

Marieke Verweij

Sinds eind oktober 2018 werkt Marieke met de Observ, vertelt ze. ‘We groeien hard met onze huidverbeteringsbehandelingen, sinds we onze focus hebben verlegd naar behandeling van ‘kleur’ problemen in de huid. Denk hierbij aan roodheid, pigment, een doffe huid, en dat in de verschillende huidlagen.’

Haarfijne registratie in de huidlagen

‘We kunnen deze behandelingen veel beter uitvoeren nu we de Observ in huis hebben. Juist omdat de Observ kleur en huidlagen zo haarfijn registreert met haar foto’s.

Een egale teint geeft een jongere uitstraling

‘De trend is dat we onze huid zo egaal mogelijk van kleur willen houden. Die rimpel doet er echt minder toe naarmate we wat ouder worden. Hoe egaler de kleur van je huid is, hoe frisser en jonger je oogt. Dat heb ik ook met mijn eigen uitstraling en huidverouderingsverschijnselen gemerkt.’

Voor- en nafoto’s over elkaar leggen

De Observ maakt niet alleen haarscherpe foto’s van de huidlagen, maar is ook in staat om het gehele gezicht te fotograferen. Hierdoor kan je voor- en na foto’s over elkaar heen leggen en de verschillen zien. Het resultaat van behandeling dus. ‘Het is zo gedetailleerd,’ vertelt Marieke, ‘je kan per cm2 de huid in detail bekijken, echt prachtig.’

Marieke benadrukt dat dit ook voor haar cliënten erg belangrijk is. ‘Als mens kijk je ook naar het totaal plaatje, en niet naar alleen de details van het gezicht.’

Specifieker werken dankzij de Observ 

Ook schoonheidsspecialiste Saartje Hoeks (38) van Bresaa uit Valkenswaard is enthousiast over het werken met de Observ. ‘Iedere nieuwe cliënt krijgt bij ons een scan, en na 4 tot 6 maanden maken we er weer een.’

Saartje Hoeks

De klant ziet en snapt het zelf ook 

‘We zijn dankzij de Observ veel specifieker gaan werken. Onze cliënten snappen nu ook waarom ze preventief voor bepaalde behandelingen en producten moeten kiezen. Cliënten zien zelf letterlijk en direct wat er in hun huid gebeurt. Zowel de problemen die zich al gemanifesteerd hebben als de issues die nog sluimeren.’

‘Wat niet weet, wat niet deert is voorbij

Saartje vervolgt: ‘Voorheen was het ‘wat niet weet wat niet deert’, maar omdat je nu als het ware vooruit kunt kijken naar wat kan gaan komen, geeft je cliënt je meer ruimte voor een concrete behandelaanpak.’

Ook Saartje roemt de kwaliteit van de fotografie: ‘Het hele gezicht wordt ook op ware grootte gefotografeerd.’

Gemotiveerd voor behandeling

Zowel Marieke als Saartje merken dat ze behandelingen beter gemotiveerd krijgen bij hun cliënten. Marieke: ‘Natuurlijk ziet mijn getrainde oog alles, en wordt het bevestigd door de Observ, maar mijn cliënt heeft niet de kennis die ik heb, en kan het nu zelf aanschouwen.’

Ondersteuning in het opbouwen van ervaring

‘Ook voor jongere huidtherapeuten vind ik het ideaal,’ zegt Marieke. ‘Ze worden beter ondersteund in het overbrengen van hun kennis, en ze worden ondersteund in het opbouwen van hun praktijkervaring dankzij deze apparatuur. Het is een extra ervaringstool.’

Snappen waarom de behandeling thuis ook nodig is

Saartje kan zich het werken zonder Observ niet eens meer voorstellen. Het helpt bij de groei van haar bedrijf. ‘Ook de verkoop van producten voor thuisgebruik wordt makkelijker. Cliënten zien wat het doet als ze de ondersteunende producten voor thuis ook inzetten.’

Een totaalplan

‘Bovendien helpt de Observ om echt een lange termijn behandelplan uit te zetten,’ vervolgt Saartje. ‘Zodra je bijvoorbeeld nijpende roodheidsproblemen oplost, komt er ruimte om naar andere issues te kijken die eerder minder opvielen of ondergeschikt waren, zoals pigmentvlekjes. Zo kun je heel gericht stap voor stap werken aan een mooiere huid en egalere teint.’

Minder overtuigingskracht nodig

Moet een cliënt elektronische beeldvorming snappen dan? Marieke: ‘Met een goede uitleg van de electronische beelden kunnen we laten zien wat er in de huid aan de hand is.

Het verhoogt de stimulans tot behandeling en de overtuiging van de werking van een behandeling. Het kost per definitie dus minder overtuigingskracht, omdat je het nu samen kan doen.’

Dit artikel maakt onderdeel uit van het Brands we Love programma van BeautyJournaal.

Lees ook