En BeautyJournaal bedient die doelgroep met kwaliteitsproducten!

03:07 - 01:52
luistertijd 03:07 - leestijd 01:52

Groeikansen in beauty vooral online en bij ‘empty nesters’

De Nederlandse Cosmetica Vereniging meldt in haar jaarverslag van 2017 dat de omzetgroei in de retail terugloopt door toegenomen promotiedruk, maar met de online kopen gaat het heel goed!

Leeftijd + kwaliteit = omzet

En, en dat vinden wij bij BeautyJournaal ook super interessant: de kapitaalkrachtig 50-tigers zijn de grootste omzet’pakkers’: zij hebben tijd en interesse en geld om geld te besteden aan hun uiterlijke verzorging. BeautyJournaal zit helemaal goed dus, wat wij bedienen juist deze mooie doelgroep, die voor ons breed beschouwd tussen de 30 en 60 jaar ligt.

  • De totaalmarkt van cosmetica laat in 2017 een groei van 1,5-2% zien, de totale consumptieve bestedingen bedragen ruim 2,6 miljard euro. De groei zit voornamelijk in het online retailen.
  • De zogenoemde ‘health en beautybranche’, waaronder de cosmeticabranche valt, behoort tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk.

10% van de geuren wordt online gekocht

De groei van de online verkoop is in absolute zin sterker dan de groei in de drogisterij en parfumerie, met ongeveer 44 miljoen euro groei. De groei van e-commerce zorgt voor een positieve ontwikkeling in diverse deelmarkten. De aankopen via online maken 4,4% uit van de totaal aankopen cosmetica. Op dit moment wordt al meer dan 10% van de geuren online gekocht, waarbij de selectieve geuren (parfumerie) harder groeien.

Retail gebukt onder ‘1+1’ aankopen

De omzet van cosmetica staat onder druk. De promotiedruk is nog verder toegenomen. Er zijn meer en ‘diepere’ promoties (bijvoorbeeld 1+1) en soms promoties op hele deelmarkten (alle shampoo’s of deodorants), hierdoor is waarde uit de markt gevloeid. In totaal wordt in personal care 39,2% (33,5% in 2016) in promotie verkocht.

Beauty & health horen bij elkaar

Belangrijk thema in het dagelijks leven voor de consument is gezondheid. Cosmetica speelt hierin een belangrijke rol met producten die bijdragen aan hygiëne, verzorging en welzijn. Belangrijkste kopers van persoonlijke verzorgingsproducten zijn ‘empty nesters’ (oudere gezinnen zonder kinderen), zij geven gemiddeld het meest uit aan cosmetica.

50-tigers geven geld uit aan duurdere kwaliteitsproducten

De 50+kopers worden steeds belangrijker. Deze groep heeft meer tijd maar ook meer te besteden, zij kopen regelmatig en relatief dure cosmeticaproducten en zijn loyaal aan merken.  De verwachting is dat het belang ervan van 50+kopers tussen nu en 2030 verder zal groeien.

In het Jaarverslag 2017 van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen gebaseerd op gegevens van Nielsen en GfK. Het verslag is te downloaden via www.ncv-cosmetica.nl.

Bekijk hieronder ook een video gemaakt over de omzetontwikkelingen in de Nederlandse markt, met sleutelfiguren uit de branche:

 

Wil jij voor je bedrijf meer weten over cosmeticatrends? Heb je hulp nodig je communicatiestrategie te bepalen? BeautyJournaal’s uitgever Monique Lindeboom is al 24 jaar journalist en kan als consultant het verschil maken voor je propositie. Mail haar op info@beautyjournaal.nl

Lees ook