Hans doet alles zelf, en gaat niet voor het grote geld

04:10 - 02:29
luistertijd 04:10 - leestijd 02:29

Sinds kort heb ik een held erbij. Na acteurs als Tom Hardy en Christian Bale, sporters als Johan Cruijff en Max Verstappen, muzikanten als Donald Fagen en Prince en schrijvers als Hunter S. Thompson en Tom Wolfe is het dit keer een ‘haar’held. Hij heet Hans Nilsson, een Zweedse editorial en celebrity haarstylist en een van de twee drijvende krachten achter het Scandinavische, luxe haarcosmeticamerk Noir Stockholm.

Waarom hij mijn nieuwe held is, de eerste in het genre haarcosmetica, is een optelsom van verschillende factoren.

Hier komen ze:

Poetry for your hair

Sinds een tijdje gebruik ik van Noir Stockholm de Paste Poetry, volgens Nilsson zelf het meest masculiene product uit de collectie. En ik wil nooit meer wat anders in mijn haar. Het is precies zoals op de verpakking staat: ‘It performs its poetry in silence, without bothering you with the slightest grease or heavy presence.’ Misschien is dat ook de reden dat ik geen roos meer ontwikkel en dat de geur heel subtiel is.

Do It Yourself

Een kleine tien dagen geleden was mijn nieuwe held in Nederland om de pers kennis te laten maken met Noir. Ik was daarbij en het viel me op dat Nilsson niet alleen van tevoren het haar van alle voor de presentatie aanwezige modellen had gestileerd, maar dat hij ook aan de lopende band foto’s maakte. Blijkt dat hij alle visuele uitingen rond Noir zelf fotografeert!

De lichtheid van Pinot Noir

Mijn lief heeft een bizarre bos met haar. Maar die bos wordt nog imposanter als ze het haar heeft gewassen met de Grand Opening Volume Shampoo van Noir en het wordt helemaal lachen als ze daarna de bijbehorende conditioner heeft gebruikt. Maar ook hier valt de lichtheid van het product op. Niets is te zwaar. Een van de ingrediënten is Pinot Noir. Toen ik nog dronk was dat mijn favoriete wijn.

Geen gekochte formule, maar mede-gebrouwen

Natuurlijk sprak ik Nilsson na de presentatie. Nadat ik hem had verteld over mijn positieve bevindingen met zijn producten, reageerde hij oprecht dankbaar. ‘Dit is zo fijn om te horen,’ zei hij. ‘En het doet me vooral zo goed omdat ik er extreem veel energie in heb gestopt. Veel stilisten die met een haarlijn komen laten alles over aan de chemicus. Het enige dat ze bepalen is misschien het geurtje. Maar ik ben bij elk product persoonlijk betrokken geweest en heb met mijn wensenlijst in mijn hoofd steeds verteld hoe ik het hebben wilde.’

Held: niet groeien om het groeien

Hij vertelde me ook dat hij niet meer producten op de markt wilde brengen dan nodig is. ‘Eigenlijk is de huidige range voldoende. Misschien dat er eens in de zoveel tijd iets nieuws bij komt, maar ik geloof niet in groeien om het groeien. Waarom met producten komen waarvan je het effect al kan ondervangen met wat je in huis hebt?’ ‘Bovendien,’ voegde ik eraan toe, ‘is de kans groot dat als je de keuze groter maakt, er mensen zullen zijn die in verwarring dan maar niets kiezen.’ Daar was hij het volkomen mee eens. En dat vond ik leuk.

Ego gestreeld: persoonlijke boodschap

Na de presentatie en het korte onderhoud met Nilsson kreeg ik het met de Swedish Beauty Cosmetics Award bekroonde styling product Editor’s Choice mee. Toen ik het buiten uit het tasje haalde, las ik op de verpakking onder mijn naam: ’this journalist tells the most beautiful stories. once he interviewed Prince. but with his dark blonde locks, he looks like a charming prince himself.’

De imposante haardos van mijn lief….na Noir

Daar kon ik het mee doen. Wat een held. Noir Stockholm wordt in Nederland vertegenwoordigd door Best Haircare BV

Lees ook