In Japan gaan tieners op workshop voor nailart en facials

02:19 - 01:23
luistertijd 02:19 - leestijd 01:23

Jong geleerd, oud gedaan, is de tiener workshop de toekomst?

Volgens marktonderzoeker Canadean investeert cosmeticabedrijf Shiseido in jonge meisjes en hun natuurlijke affiniteit met cosmetica. Denk hierbij aan kinderen tussen de 9 en 15 jaar. In Japan werden deze zomer de eerste tiener schoonheidssalons geopend. Hier kunnen de meiden workshops in nailart en huidverzorging krijgen.

Tienersalons in Japan

Dit is volgens Canadean niet de eerste keer dat Shiseido zich op deze jonge consumenten richt. Op haar website staan al verschillende tutorials gericht op kinderen. Volgens Catherine O’Connor, senior analist bij Canadean, laat Shiseido’s zet zien dat de vergrijzing in de wereld er voor zorgt dat veel merken hun focus verschuiven naar de behoeften van senioren of juist naar jongeren omdat dit mogelijkheden biedt.

Tieners zorgen voor 10% marktaandeel

Shiseido’s initiatief richt zich op een groeiende markt van kinderen die al op jonge leeftijd interesse hebben in beautyproducten. Kinderen van 9 jaar en jonger zijn volgens Canadean verantwoordelijk voor 9,5% van de consumptie van make-up en huidverzorging wereldwijd. 10-15 jarigen zijn goed voor 7,1% van de consumptie. Deze twee leeftijdsgroepen zijn samen goed voor zo’n 13,8 billion dollar wereldwijd in 2013. Dit zou volgens Canadean in 2018 zelfs stijgen naar 18,1 billion dollar.

Trend: maatwerk producten die je zelf mixt n matcht

Om ouders te stimuleren producten voor hun kinderen te kopen, moeten merken speciaal voor kinderen ontwikkelde marketingstrategieën ontwikkelen. “In onze enquete gaven ouders aan dat een product dat leeftijdsgeschikt is de doorslag zou geven bij het kopen van producten voor hun kinderen. Daarnaast gaven ouders aan dat hun kinderen de voorkeur geven aan producten die gepersonaliseerd zijn”, vertelt Catherine O’Connor.

Voorzichtig met dominante beauty beeld propaganda

Toch zullen merken voorzichtig moeten zijn met de manier waarop ze kinderen benaderen. “Cosmetische producten voor kinderen moeten gekoppeld worden aan onderwerpen als plezier maken, voor jezelf zorgen en hun individualiteit laten zien. Marketeers moeten heel voorzichtig zijn met het naar buiten brengen van reclame-uitingen. Kinderen moeten er geen zelfbeeld issues van krijgen en de merken moeten de kinderen niet het gevoel geven dat fysieke schoonheid hun doel moet zijn”, licht Catherine O’Connor toe.

Bron GCI Magazine

Lees ook