Over bleekcrèmeschandalen, double eyelid tape en vloeibaar collageen

06:52 - 04:07
luistertijd 06:52 - leestijd 04:07

Door mijn werk als stewardess kwam ik bijna twintig jaar geleden voor het eerst in contact met de Japanse cultuur. Het was totaal anders dan alles wat ik tot dan toe gezien had en een fascinatie was dan ook snel geboren.

Hetgeen ik zo uitzonderlijk vind, is dat je hier een perfecte mix vindt van oude tradities en een totaal nieuwe vooruitstrevende generatie die globaal gezien absoluut trend bepalend is.
Hoe komt dat eigenlijk zo?

Westerse invloeden

Onder het bewind van keizer Meiji (1868-1912) opende Japan, tot dan toe een volledig geïsoleerd eiland, zijn deuren voor de Westerse cultuur en invloeden. Ondanks dat Japanners een enorme hang hebben naar tradities en veel moeite doen deze in stand te houden, zijn ze op een aandoenlijke manier geïntrigeerd door onze Westerse cultuur.

Dit is deels een verklaring voor de obsessie met een witte (gezichts) huid. De jonge chicks kijken enorm op naar Westerse modellen en actrices en willen hier ook op lijken. De fascinatie met een witte huid kun je gerust een nationaal complex noemen. De moderne Japanse zie je dan ook zelden zonder parasol, zonnebril of hoedje. Nergens ter wereld kun je zoveel maffe hoedjes krijgen als in Japan.

Vanuit traditioneel oogpunt uit bekeken, associëren Japanners vanuit het Shinto geloof, wit met reinheid. Geisha’s maakten vroeger hun huid al wit met behulp van een rijstpapje.

Enorm Kanebo schandaal

Met de wens naar een blankere huid, stijgt natuurlijk de vraag naar blekende crèmes. Dit geldt voor elk Aziatisch land dus ook voor Japan. Binnen een paar jaar tijd is de wereldwijde markt van bleekproducten gegroeid naar een jaaromzet van 15 miljard euro. Het gaat hier niet alleen om crèmes maar ook om pillen en injecties.

Marktleider is het Brits-Nederlandse Unilever. Je kunt dan ook geen drogist of 7/11 shop binnen stappen of je struikelt werkelijk over de displays met blekende crèmes en bijbehorende billboards met lichtgevend witte Japanse dames die volgens onze norm niet zouden misstaan in een zombie film.

Kanebo heeft onlangs een bloedserieus schandaal gehad (ja, daar hebben wij hier niets over gehoord, maar de impact was zo groot dat ook in kleinere landen als Nederland de lokale activiteiten weer teruggebracht werden naar regionale hoofdkantoren, red.)  met blekende crèmes die permanente schade aan de pigmentatie van het gelaat bleek te veroorzaken. De gedupeerde dames zijn thans gevlekte zombies en de prognose is dat dit onherstelbaar is.

Tezamen met de trend om, vaak schadelijke, zonnebrand producten, massaal links te laten liggen ten faveure van hoedjes en, geloof het of niet, lange handschoenen, verwacht Kanebo dan ook de omzet met 10 miljard yen, zo’n slordige 77 miljoen euro te zien dalen. One day you’re hot, next day you’re not, in Japan.

Trend in modern Japan

Met het Westerse schoonheidsideaal in het achterhoofd is het zogenaamde double eyelid tape een hit die niet snel zal verdwijnen. Dit fenomeen is al eerder hier op BeautyJournaal beschreven maar Japanners willen erg graag een ‘bewegend ooglid’ zoals Westerse vrouwen. Ze zijn echter in het bezit van een monolid (vind ik persoonlijk prachtig maar hey, wie ben ik?) en proberen een dubbel ooglid te creëren met gebruik van een minuscuul huidkleurig stickertje dat direct tegen de wimperrand aangebracht dient te worden.

Daarbij hoort uiteraard een kittig setje valse wimpers. De doorsnee Japanse is van nature niet gezegend met lange wimpers dus worden er nergens te wereld zoveel valse wimpers verkocht als in Japan. Ook laten ze vaak hun wimpers haar voor haar verlengen in een salon.

Succes van de BB en CC creams

Verder is een flawless skin in elke cultuur een wens maar in Japan zo mogelijk nog meer. De destijds in Korea ontwikkelde BB en CC cream worden dan ook al jaren kwistig opgesmeerd.

Tijdens een bezoekje aan de Shiseido stand in een warenhuis in Tokyo werd mijn huid teint opgemeten met een vernuftig apparaatje. De sales lady die veel weg had van een geisha dame en die ik daarom gebiologeerd of ongegeneerd, als je het zo noemen wil, aan bleef staren, hield het apparaatje bij mijn kaaklijn, drukte op een knop en viste binnen 30 seconden de juiste teint uit een lade. Geen geklieder met allerlei kleuren (te roze, te geel, kunstlicht) in een winkel maar gewoon in 1x goed. Loved it!

Japanners houden over het algemeen van naturel tinten, neigend naar klassiek. Een donkere nagel of geprononceerde lipkleur wordt snel geassocieerd met alternatief, artistiek en Gothic. Niets mis mee maar niet zo algemeen geaccepteerd voor het grote publiek als bij ons. In hun streven naar glanzend steil haar is argan olie op dit moment de must-have voor de moderne Japanse chick. Ze gebruiken het voor huid én haar.

Drogist in Japan

Als je de drogist in Tokyo binnen loopt, kom je absoluut ogen te kort. De keuze is reuze en soms zelfs een beetje overweldigend. Dit komt ook omdat er veel producten te koop zijn die voor mij nieuw zijn.

Ik kreeg bijvoorbeeld van mijn geisha-vriendin van Shiseido, een sinaasappeldrankje met collageen. Ook collageencapsules koop je gewoon bij de drogist. Je bent de blije bezitter van een fles Shiseido shampoo of conditioner voor het luttele bedrag van €3. Onnodig te vermelden dat ik daar altijd behoorlijk hebberig van word. Shiseido heeft hier meerdere lijnen in verschillende prijsklassen.

Kapitaalkrachtig

Als je een Japanner wilt vinden die een veertig-urige werkweek heeft, wens ik je veel succes.
Japanners zijn een werkvolk dat vele overuren draait. Ze hebben slechts twee weken vakantie per jaar maar ze vinden het respectloos naar hun baas toe om die volle twee weken te benutten dus nemen in de praktijk maar een paar dagen per jaar vrij.

Onnodig te vermelden dat ze dus een hoog BNP hebben en heel wat Yen binnen slepen. Behalve de zo geliefde Louis Vuitton en Gucci tassen, wordt een groot gedeelte van het verdiende geld aan cosmetica besteed.

Japanners zijn belangrijk voor de cosmetica markt en we zien vaak dat hun wensen trendbepalend zijn. Kortom, een volkje om in de gaten te houden. Ik heb ze al jaren geleden in mijn hart gesloten en kom er nog heel vaak. Mocht ik een maffe trend bespeuren, dan zal ik hier uiteraard meteen verslag van doen hier op BeautyJournaal…

Lees ook