Haute parfumerie in opkomst om de consument terug te winnen – want niche lonkt

03:30 - 02:06
luistertijd 03:30 - leestijd 02:06

14 merken domineren met 25 collecties de parfumindustrie. De haute parfumerie moet de verwende consument terughalen uit de al maar groeiende niche van nieuwkomers.

Toen eind jaren negentig het fenomeen van niche parfum opkwam, geurmakelaar Frederic Malle was hierin mijn grote voorbeeld – stonden de grote multinationale merken toch wel even te kijken. (Zijn geurimperium met parfums van grote namen worden o.a. verkocht bij Skins Cosmetics).

Frederic Malle

Ze waren gewend om redelijk algemeen lekker bevonden parfums te maken, en waren totaal niet in staat om snel in te tappen op de hang naar kleinschalig en exclusief, onder ware perfumista’s.

Haute Parfumerie

Inmiddels is dat landschap compleet veranderd. Internationale luxe merken brengen tegenwoordig hun eigen interpretatie van niche uit: met kostbare exclusives collecties gemaakt volgens de traditie van haute parfumerie in zeer hoge concentraties en dure verpakkingen.

Wie kent niet Chanel Les Exclusives, Dior Colognes, Armani Prive, Hermes Hermessences en inmiddels hebben ook Guerlain en Givenchy – met L’ Atelier hun kersjes op de taart. En nu volgen ook de Extraits.

Herkenbaar

Parfumeur en consultant Isabelle Ferrand van Cinquième Sens telt maar liefst bij alleen al 14 merken zo’n 25 collecties, die samen weer goed zijn voor 169 parfums. Toch kan ze niet het gevoel onderdrukken dat hier in ook weer de grootste gemene deler binnensluipt: ‘De geurcomposities zijn herkenbaar, de marketingcampagnes discreet maar eenvoudig uitleesbaar, de verpakkingen zijn overeenkomstig en gelijkend aan elkaar: minimalistisch met wit, zwart en goud.’

Ze wil er maar mee zeggen dat het wederom voor de doorgewinterde geurliefhebber geen al te spannend traject is.

Bloemen dominant

Binnen dit luxe niche segment domineren enkele geurfamilies, waarvan de bloemen het meest vertegenwoordigd zijn (40%), de houtachtige geuren (24%), de orientaalsen (21%), de chypres met een magere 5%. De marine accenten ontbreken.

Volgens de consultant is de iris het meest geliefd, gevolgd door Oud – alleen Chanel heeft dit geurcomponent nog niet opgepakt. Verder zijn geliefd leer, wierrook, patchouli, roos en jasmijn.

1932

Chanel 1932 is geïnspireerd op de eerste juwelencollectie die Gabriëlle Chanel in November 1932 presenteerde. Chanels parfumcreateur Jacques Polge bedacht hierop een parfum dat net zoveel facetten kent als de diamant. Het resultaat; een heldere geur waarbij vooral jasmijn de hoofdrol speelt.

In L’Extrait wordt de jasmijn gecombineerd met peer en pompelmoes en een flinke schep irisboter, waardoor het een frisse maar exotische geur wordt. Een vleugje in je nek, en het is echt extreme luxe en sensualiteit. Ik ben in het bezit van een Extrait van 1932 en ik koester het als een kostbaar kleinood.

Diorissimo

Dat zelfde geldt overigens voor mijn Extrait van Dior’s Diorissimo: alsof je ’s ochtends vroeg, wanneer de dauw nog op de velden ligt, maar de kleine witte bloemen al hun eerste nuances onder invloed van de warmte van het zonlicht afgeven, een bloemenwinkel binnenstapt. Intens, uplifting, onschuldig, vrolijk beminnelijk. Lelietjes-van-dalen…

(gedeeltelijke bron premium beauty nieuws)

Wie lekker ruikt wordt door het brein als mooier ervaren

Tot slot: uit recent onderzoek van Unilever blijkt dat we vrouwengezichten als aangenamer ervaren als deze vrouwen ook een geur dragen die algemeen als prettig wordt ervaren. Er was onderzoek gedaan met vissige geuren vs roosachtige geuren.

Lees hier nog eens Monique’s interview met topparfumeur Jean-Claude Ellene, voor Hermes

Lees ook