shop Dermalogica Phyto-Nature Firming Serum Het mooiste egaliserende en verstevigende serum dat we nu kennen! Monique is erg onder de indruk van het prachtige huideffect en de verzachtende, voedende eigenschappen. Bekijken Hoe ziet de eco cosmeticamarkt eruit in 2015, zit er nog groei in? Er zijn vier scenario’s die het succes van de ondernemers gaat […]

03:48 - 02:17
luistertijd 03:48 - leestijd 02:17

Hoe ziet de eco cosmeticamarkt eruit in 2015, zit er nog groei in? Er zijn vier scenario’s die het succes van de ondernemers gaat bepalen.

Na een aantal jaren van succes tussen 2007 en 2011, loopt de groei van de biologische cosmeticamarkt nu langzaam terug. Om ondernemers uit deze markt te helpen de markt beter te begrijpen en ze te leren hoe zij hierop in kunnen spelen hebben Cosmebio en Organic Cluster een onderzoek uitgevoerd.

Cosmebio en Organic Cluster hebben onderzocht hoe de cosmeticamarkt van organic skincare er in 2015 hoogstwaarschijnlijk uit komt te zien. Ongeveer 40 ondernemers en experts hebben de handen ineen geslagen om dit rapport samen te stellen. Uit het onderzoek zijn vier mogelijke scenario’s naar voren gekomen.

De 4 scenario’s

Ten onder aan amateurisme en kleinschaligheid

In het eerste scenario uit het onderzoek komt de biologische cosmetische markt overeen met hoe de markt er vandaag de dag uitziet. Ook dan zullen de organic skincare merken maar met moeite hun hoofd boven water houden. Volgens dit scenario zal de toename van (soms onervaren) particulieren die het ook gaan proberen in deze markt met kleine merken (als distributeur), de complexiteit van merken, verwarrende claims en verhalen op producten en het ontbreken van professionele massa marketing, de ontwikkeling van de markt in de weg staan. Kleine biologische bedrijven zullen zware concurrentie ervaren van bedrijven die tevens volwassen marketingorganisaties zijn. Om hier verandering in de brengen, zal er meer transparantie en traceerbaarheid geboden moeten worden aan de consument. En er moet meer kennis komen over marketingstrategien en hoe je die echt goed kunt uitvoeren. In dit scenario speelt amateurisme een grote rol.

Een veilige haven

Hier recht tegenover staat het tweede scenario. Hierin wordt juist het belang van de biologische cosmetica markt geschetst. In dit scenario zal de organic skincare als een veilige haven dienen te midden van de vele gezondheid- en milieukwesties. In dit geval zijn consumenten bereid om te betalen voor een goede gezondheid en eerlijke producten. Sociaal en ecologisch verantwoord ondernemen, evenals ethische benaderingen zullen dan de sleutel tot succes zijn.

Overnames voor schaalvergroting

In het derde scenario dat het onderzoek schetst, zouden bedrijven door de moeilijke economische omgeving hun krachten gaan bundelen om het op te kunnen nemen tegen de concurrentie. Grote cosmetica bedrijven zullen dan massaal de kleine micro-ondernemingen in de biologische sector overnemen. Marketeers communiceren over hun ‘natuurlijke’ cosmetica en dringen aan op de beschikbaarheid van hun goedkope producten. In dit geval is de winnende strategie om toegankelijke en innovatieve biologische cosmetica aan te bieden aan de consumenten.

Strengere regelgeving nekt en doet nadenken over duurzaamheid

In het laatste scenario wordt een ‘verdachte biologische industrie’ geschetst. De nobele principes zijn verwaterd, het onderscheidend vermogen neemt af. Er wordt in dit scenario verondersteld dat door strengere regelgeving de conventionele cosmeticamarkt gedwongen wordt tot meer respect voor het milieu en oog voor echte duurzaamheid, dat betekent dus forse concurrentie voor het oorspronkelijk eco-segment.  Ook kunnen schandalen in de eco sector de markt verder verzwakken. Consumenten wijken dan uit naar andere waarden, zoals de lokroep van lokaal geproduceerde producten, om grip te houden op het geen ze in huis halen. In dit scenario is het belangrijk een hechte en betrouwbare relatie met de consument te hebben.

Effect voor de markt van nu

Hoewel het moeilijk is in te schatten welk scenario het meest aannemelijk is, helpen de geschetste outlines om ondernemers in dit segment scherp te blijven.

Bron: Cosmebio en Organic Cluster

Lees ook