Goedkope literverpakkingen – doe je voordeel!

03:04 - 01:50
luistertijd 03:04 - leestijd 01:50

Wie BeautyJournaal volgt is al lang bekend met Jetske Ultee. Ze zat in ons expertteam, en daarna was ze het afgelopen jaar veelvuldig op tv te zien in programma’s voor no-nonsense huidadvies. Ook schreef ze een boek over goede huidverzorging.

Jetske maakte zich aanvankelijk druk over de hoeveelheid quatsch-producten die de industrie fabriceert, die vooral een holistisch wellbeing gevoel bewerkstelligen maar niet serieus bijdragen aan het optimaliseren van de huidconditie op een veilige manier (terwijl ze dat vaak wel claimen), inmiddels heeft ze haar aandacht verlegd naar een veel nuttiger aspect van huidzorg: de zon en de gevolgen van blootstelling daaraan voor de huid: vooral voor kinderen, maar in het verlengde daarvan ook voor volwassenen.

Omdat ze dit als een goed doel, een gezondheidsdoel ziet, heeft ze dit plan ook op een zo integer mogelijke wijze willen vormgeven: middels een stichting die ze Sunwiser heeft genoemd.

Vanuit deze non-profit organisatie doet ze onderzoek naar zongedrag, ontwikkelt ze lesmateriaal voor scholen om meer kennis over zon en gedrag bij te brengen en heeft een zonnecreme ontwikkeld (Suncover) die per liter te koop is voor het vriendelijke bedrag van 35 euro. Om mensen (en ook scholen en instellingen waar veel kinderen verblijven) over de drempel te trekken hun kleine medemens te beschermen tegen gevolgen van teveel blootstelling op latere leeftijd: huidkanker.

Als arts, maar ook als moeder van vier kleine kinderen, wil ze zich sterk maken voor veiliger zongedrag in Nederland, zo stelt ze in haar persbericht. ‘ Nederland steekt de kop in het zand. We denken dat het hier niet zo’n vaart loopt omdat het vaak bewolkt is. Maar uv-straling gaat gewoon door het wolkendek heen. ‘ Ze meldt dat Nederland aan de vooravond van een huidkanker epidemie staat en dat dit voorkomen kan worden als we maar goed smeren, vooral de kinderen, want dan begint het.

Zonschade bouw je cumulatief op, zo heb ik al eens uitgelegd op BeautyJournaal. Lees dit artikel er nog maar eens over.

Ultee heeft diverse BN’ ers bereid gevonden om mee te werken aan haar campagne, waaronder Daphne Dekkers, Johnny Heitinga, Liza Sips, Dorian van Rijsselberghe. Meer informatie en bestelmogelijkheden vind je op smeerjein.nl

Reacties uit de markt

BeautyJournaal vroeg zich af waarom niemand dit ooit eerder bedacht heeft? We hebben immers in Nederland een aantal zonnemerken die steevast campagne voeren voor veilig zonnen, zoals Nivea, Vichy/La Roche Posay en Eucerin. En waarom zou je inderdaad geen literverpakkingen produceren voor grootverbruik tegen een vriendelijke prijs? We vroegen Vichy en Eucerin om een reactie. Alleen Eucerin reageerde en liet ons weten haar initiatief toe te juichen. Hoe meer mensen zich inzetten voor veilig zongedag, hoe beter.

Lees BeautyJournaal’s ZONSPECIAL voor wetenschappelijke feiten, productnieuws, reviews en winacties met zonproducten!

 

Lees ook