Dit maakte de Nederlandse Cosmetica Vereniging bekend in het jaarverslag van 2012. Ondanks het lage consumentenvertrouwen heeft de cosmetica-industrie een beter resultaat kunnen realiseren dan in 2011. Persoonlijke verzorging blijft nog altijd even belangrijk als voorgaande jaren, voor zowel jong en oud, vrouw of man. Wat opmerkelijk was aan de resultaten was dat de consument graag innovatieve producten koopt, ook als de prijs daarvan wat hoger ligt. Niet alleen vrouwen kochten meer producten, mannencosmetica maakte ook een positieve omzetgroei mee. Hoewel deze markt toch nog onder druk staat werd er alleen een groei gezien in de verkoop van herengeuren (+3,5%).
Vorig jaar viel het ook allemaal wel mee, dit jaar gelukkig ook. De totale omzet van cosmetica bedroeg in 2012 namelijk 2.470,0 miljoen, de omzet steeg zelfs met 1,1%. Net als vorig jaar springt de nagellak er weer ver bovenuit met een stijging van 14%.
Hieronder de omzet en groei in procenten van verschillende categorieën op een rij:
- Bad-en doucheproducten: 181,8 miljoen euro, met een groei van 2%
- Decoratieve cosmetica: 365,3 miljoen euro, met een groei van 4%
- Deodorants: 165,7 miljoen euro, met een daling van -1%
- Geuren: 465,5 miljoen,met een groei van 1%
- Haarverzorging: 391,7 miljoen, stabiel gebleven
- Huidverzorging: 468,7 miljoen, met een daling van -2%
- Mondverzorging: 179,7 miljoen, met een groei van 4%
- Scheerproducten: 27,9 miljoen, met een daling van 5%
- Zeep (tabletten & vloeibaar): 49,1 miljoen, met een groei van 2%
- Zonnecosmetica: 72, 6 miljoen, met een groei van 8%
- Overig: 102 miljoen, met een groei van 2%
Lees hieronder meer zakenpraat:
- De Nederlandse cosmetica jaarcijfers van 2011
- Cosmetische chirurgie groeit met 10% in 2013 wereldwijd