Het blijft vooral een marketingproduct

03:06 - 01:51
luistertijd 03:06 - leestijd 01:51

Zijn we nog maar net gewend aan het marketing fenomeen van de BB cream, de zg. blemish of beautybalm die uiterst dekkend is, roodheid moet wegnemen, hydrateert en tegen uv-straling beschermt. Nu is de CC cream in aantocht.

De complexion creme, die meer focust op verzorging en het stralend maken van de teint. Ook wordt beloofd dat het een veel luchtiger product is dan de vaak zeer cakey BB cream, die als een plak op je huid ligt.

Dit is natuurlijk goed nieuws voor liefhebbers van ‘ nieuwe’  producten, van speelse namen en fijn voor de industrie omdat het geld moet blijven rollen. Ook geloof ik dat de BB helemaal niet zo’n succes is in het westen als de industrie had gehoopt. BB is al jaren een fenomeen in het Verre Oosten waar de huidconditie en de behoeften toch wezenlijk verschilt van die van vrouwen in het westen. Bovendien hebben wij al productgroepen die hierop lijken: foundations, gekleurde dagcremes, dagcremes tegen roodheid, met uv-filters, noem maar op.

Je kunt je nu naarstig afvragen welke voordelen de CC gaat opleveren. Ik moet je zeggen dat ik er onlangs een ontving van Olaz – de Complexion Cream, die als CC afgelopen oktober in Amerika uitkwam en mogelijk pas in 2014 op de Nederlandse markt komt. Het is een heerlijk product dat er ook leuk uit ziet: met swirl technologie is cream, serum en foundation in elkaar gevlochten. Deze CC hydrateert, kleurt, beschermt de huid tegen uv straling en andere invloeden van buitenaf en bevat een formule met onder meer P & G’s meest bekende werkzame stof: niacinamide (multi inzetbaar voor huidverbetering). Ook wordt van CC creams gezegd dat er iets meer nadruk op pigmentproblemen ligt. Chanel introduceerde afgelopen maanden haar CC cream in China. In het voorjaar introduceert Clinique haar CC cream.

Maar zoals ik al vermoedde….we gaan door met de alfabet letters! Onlangs las ik dat er binnen niet onafzienbare tijd de DD cream zal verschijnen. Ook geen wereldwonder, het verwijst naar Daily Defense, ofwel dagelijkse bescherming tegen….jawel…invloeden van buitenaf die de huid kwetsbaar maken. Het zou gaan om bodyproducten – en specifieke voetproducten. Zwaardere stuff. Apart, want ik associeer dat totaal niet met bodyproducten. Bij Daily Defense producten denk ik aan cremes die het afweersysteem van de huid beschermen, met name van het gezicht. Een van de betere DD daycreams daartoe vind ik deze van Clinique – al jaren: Clinique Superdefense spf 25.

Het eerste gealfabetiseerde bodyproduct komt overigens dit voorjaar uit, van een Italiaans merk, en het gaat geen DD, maar gewoon nog BB cream heten. Wel met een leuk extraatje: een kleurtje – bodyfoundation, so to speak. Ik ben benieuwd.

 

Lees ook