Unilever, fabrikant van persoonlijke verzorgingsproducten,waaronder Dove, en levensmiddelen start binnenkort een pilot met het Wereld Natuur Fonds om consumenten bewuster te maken van hun gedrag ten aanzien van douchen en baden en wassen.
Uit hun onderzoek blijkt dat bij haarverzorging zeker 86% van de CO2 uitstoot voor rekening komt van de consument. Bij waterverbruik zou dat zelfs 99% zijn. Shampoos en conditioners zijn zelfs de grootste vervuilers, want de grootste leveranciers van broeikasgas.
Kortom, we staan te lang en te vaak onder de douche. Unilever heeft de afgelopen jaren onder leiding van Paul Polman al winst behaald als het om duurzaam ondernemen gaat. Denk aan duurzame palmolieteelt, efficiëntere vervoersstromen, duurzaam personeelsbeleid. Maar dit is bij lange na niet voldoende. De grootste winst moet nu behaald worden bij de boeren zelf en bij de consumenten.
Het gaat om gedragsverandering. Wanneer de pilot start is ons nog niet bekend. Zou Unilever dan ook gaan adviseren om überhaupt minder product te gebruiken?