• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
  • Video’s
  • Podcasts
  • Shop

BeautyJournaal » Gezicht » Gerti vertelt over haar verwachtingen en de beloftes

Archief artikel

Archief artikel

  • Gezicht

Archief: Gerti vertelt over haar verwachtingen en de beloftes

  • 26 april 2012

geschreven door 

Gerti

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Novexpert Expert Anti-Aging Eye Contour creme

‘Deze oogcrème heeft het hoogst aantal ingrediënten en elke stof wordt helder uitgelegd. Dat vind ik erg prettig. De substantie is erg prettig, net als het parelmoer effect, voor direct effect. In dit product heb ik vertrouwen.’
BEKIJK

Verleiding, we zien het overal. Langere wimpers, stralende huid. Mooie beloftes verpakt in nog mooiere woorden. Ook als je de beauty blogs en tijdschriften mag geloven, dromen we allemaal van een gave huid, zonder pukkeltjes, rimpels en vlekjes. Het is niet vreemd dat we dromen over de ideale schoonheid. Onderzoek toont aan dat mooie mensen meer vrienden hebben, beter betaald worden, sneller een baan vinden, ongeacht hun capaciteiten. Zou het door deze dromen komen dat we beloftes van reclames voor waar aannemen?

Misleidende advertenties

In de UK pakt de ASA (Advertising Standard Agency) reclames die beloftes doen die ze niet waar kunnen maken, streng aan. Advertenties van o.a.  Rodial, Bio oil, L’Oréal en vele anderen  moesten teruggetrokken worden omdat de belofte niet klopt, de foto gephotoshopt was of er nepwimpers gebruikt werden. En in Nederland wint Jetske van der Elsen een rechtzaak teghen Vichy over claims van het product Lift Activ.

Toch blijven vrouwen kopen. En zelfs Pauw & Witteman vragen zich af waarom vrouwen zich laten verleiden door mooie potjes terwijl ze weten dat de crème niet werkt. Wat is het waardoor we ons laten verleiden?

Ik stoor me niet zo aan deze campagnes. Als ik Kate Moss zie met wimpers tot haar wenkbrauwen dan weet ik heus wel dat je dat met mascara niet bereikt. Je krijgt een sprookje voorgeschoteld. Julia Roberts met een gladde huid zonder vlekjes, ach,  hier zal echt de fotograaf hard hebben moeten werken, lees photoshoppen. En lees een advertentie maar eens goed. “Vanaf het eerste gebruik, lijkt uw huid zachter, egaler”.  Ze schrijven meestal niet dat je huid egaler is. Nee, je huid ziet er egaler uit. Het is een subtiel woordenspel.

Een onrealistisch mens?

Oké, ik stoor me niet aan deze advertenties en ik beschouw mezelf als een realistisch mens die weet wat je wel en niet kunt bereiken met  crèmes en schoonheidsbehandelingen. Maar toch laat ik mij net zo goed verleiden door mooie reclames of prachtige brochures. Koop ik (te) dure potjes crème, en heb ik net een nieuwe mascara gekocht die 4 mm langere wimpers belooft (Maybelline Illegal Length). En worden mijn  wimpers 4 mm langer? Nee!

Waarom? Waarom koop ik iets dat z’n beloften niet waarmaakt? Ik weet dat ik teleurgesteld zal worden, waarom doe ik het dan toch? Ben ik minder realistisch dan ik dacht en trap ik toch in de verwachtingen die de reclame schetst? Laat ik mijn verblinden door een ideaalbeeld? En werkt het dan ook omgekeerd. Als ik sceptisch ben en dus nauwelijks verwachtingen heb, ben ik dan sneller tevreden?

Cosmetica moet sexy

Cosmetica is een  intrigerende business. Er is zoveel meer mee gemoeid dan alleen harde bewijzen. We vallen voor het mooie flesje,  de geur, de uitstraling. We kopen luxe. Het aankoopmoment, de aandacht van de verkoopster, is belangrijker dan het potje zelf. Ik kan me geen Chanel tas veroorloven, maar wel een Chanel lippenstift. Op die manier ervaar ik toch iets van haute couture. Ik hou van Japanse huidverzorgingsmerken (Kanebo, Shiseido) vanwege hun zen uitstraling, de rust alsof je zeeën van tijd hebt. Maar ook een Japanse crème moet nog steeds doen wat hij belooft.

Er zijn ook omgekeerde situaties, waarbij mijn verwachtingen laag zijn en ik aangenaam verrast word door een nieuw product. Zo’n ervaring had ik met Dior. Dior staat voor mij bekend om de mode en de make-up. Ja, ze doen ook aan huidverzorging omdat dat (mijn oordeel) makkelijk verdienen is. Ik had er niet zo’n hoge pet van op. Allemaal vooroordelen. Want toen ik voor het eerst een crème probeerde, was ik verkocht.

Soms is het moeilijk om vooroordelen los te laten. Ik hou van luxe. Tegelijkertijd wil ik resultaat. Ik weet dat Olaz prachtige producten biedt met werkzame stoffen, en dat ook nog eens voor een redelijke prijs. Toch staat de Olaz Regenerist serum al jaren ongeopend in mijn kast. Niet sexy genoeg. Ook al is Olaz erg goed en zal ik het mijn vrienden zeker aanraden, zelf gebruik ik het niet. Het kan niet aan mijn behoefte van luxe doen. Maar ook hier zijn uitzonderingen op. Ik hou van Avène en La Roche Posay. Geen luxe merken, maar ze voldoen dan wel aan mijn behoeftes.  En waarom gebruik ik Eucerin wel en Nivea niet? Ze zijn allebei van Beiersdorf maar Nivea is voor mij te mainstream.

Een man koopt een Aston Martin en is daarmee nog geen James Bond. Dat weet hij. Een vrouw koopt Crème de la Mer en is daarmee nog geen fotomodel. Dat weet ze. Maar laten we vooral lekker blijven dromen!

Lees hier ook alle reviews van Gerti over cosmetica.

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Gerti

Gerti

Gerti (1961) is team manager project management bij een financiële instelling. Voor haar werk reist ze normaliter veel. In het buitenland gaat ze vaak op zoek naar de nieuwe parfums en beauty producten. Ze heeft een uitgebreide make-up collectie en heeft ooit zelfs een visagie opleiding gedaan, maar haar eigen make-up houdt ze simpel: wenkbrauwen, concealer, blush, mascara, lippenstift. Haar skincare routine is uitgebreider: double cleansing, exfoliant, vitamine C en A.  Ze combineert makkelijk 2-3 serums en zal nooit zonder spf de deur uitgaan. Ze is niet merkentrouw en altijd nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen. De laatste jaren is haar passie voor parfums gegroeid.  Haar collectie parfums past niet meer op één plankje. Door de lockdown was ze noodgedwongen gestopt met het verven van haar haren. Aangenaam verrast door het resultaat, laat ze het nu lekker grijs worden. Omdat ze hele dagen thuiswerkt en niet dag in dag uit in joggingbroek wil lopen, plaatst ze elke dag een outfitfoto op haar Instagram stories: #dressforhomeoffice @gertivanlier. Favoriete merken: Medik8, Paula’s Choice, Pixi, The Ordinairy. Ze houdt van luxe maar als een product doet wat het belooft, geeft ze niet meer uit dan nodig is.
Zij/haar nieuwsberichten
Gerti

Gerti

Gerti (1961) is team manager project management bij een financiële instelling. Voor haar werk reist ze normaliter veel. In het buitenland gaat ze vaak op zoek naar de nieuwe parfums en beauty producten. Ze heeft een uitgebreide make-up collectie en heeft ooit zelfs een visagie opleiding gedaan, maar haar eigen make-up houdt ze simpel: wenkbrauwen, concealer, blush, mascara, lippenstift. Haar skincare routine is uitgebreider: double cleansing, exfoliant, vitamine C en A.  Ze combineert makkelijk 2-3 serums en zal nooit zonder spf de deur uitgaan. Ze is niet merkentrouw en altijd nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen. De laatste jaren is haar passie voor parfums gegroeid.  Haar collectie parfums past niet meer op één plankje. Door de lockdown was ze noodgedwongen gestopt met het verven van haar haren. Aangenaam verrast door het resultaat, laat ze het nu lekker grijs worden. Omdat ze hele dagen thuiswerkt en niet dag in dag uit in joggingbroek wil lopen, plaatst ze elke dag een outfitfoto op haar Instagram stories: #dressforhomeoffice @gertivanlier. Favoriete merken: Medik8, Paula’s Choice, Pixi, The Ordinairy. Ze houdt van luxe maar als een product doet wat het belooft, geeft ze niet meer uit dan nodig is.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Doe geen Botox op latere leeftijd, zegt cosmetisch arts Frodo Gaymans

Hoe zinvol is het om soms te stoppen met smeren?

maart
Mardge Pascaud, beauty innovator

Mardge Pascaud, beauty innovator

De skin detox podcast, met Mardge Pascaud!

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hi Monique., mooi resultaat. Ben benieuwd wat het kostenplaatje is van wat … Video! Jukbeen, kin, kaaklijn. Monique krijgt meer contour met fillers bij dokter Frodo! angela
  • Hoi Kitty, goede vraag, ik ga het voor je checken.… Microbioom interview met Trevor Steyn: je huid blijft gezond door de vetlaag te beschermen, niet te strippen! Redactie, Monique
  • Wat een interessant verhaal! Heeft Esse ook producten voor fe huid die na… Microbioom interview met Trevor Steyn: je huid blijft gezond door de vetlaag te beschermen, niet te strippen! Kitty
  • @Kitty Dijcks , Wanneer je een olie als afsluiter gebruikt kun je inderda… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Mardge Pascaud
  • Ik las juist ergens (weet niet meer waar) dat je olie als laatste stap moet… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Kitty dijcks
  • Hoi Esther, neem contact op met een orthodontist die met invisalign werkt, … Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Redactie, Monique
  • Beste Tonnie, je kunt hiervoor het beste contact opnemen met je verzekeraar… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Redactie, Monique
  • Wat zijn de kosten voor de sclerodermie behandeling? Word het vergoed door… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Tonnie Jansen
  • Ik zou ook graag mijn tanden wat rechter willen hebben. Vooral mijn voortan… Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Esther
  • wat weer een fijne produkten. Ik denk er over de shampoo te gaan bestellen:… BeautyJournaal testpanel favorieten februari 2023 Mary

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen