shop Avene Hyaluron Activ B3 dagcrème Clean beauty en wat prachtig geformuleerd is deze zalige dagcrème van Avene. Er zit 1,5% hyaluronzuur in en 6% niacinamide. Bekijken Het Engelse huidverzorgingsmerk Rodial is in 2011 vijf keer berispt door de Advertising Standard Agency en dat is dermate bijzonder nieuws dat de nieuwssite CosmeticsDesign er een artikel […]

02:25 - 01:27
luistertijd 02:25 - leestijd 01:27

Het Engelse huidverzorgingsmerk Rodial is in 2011 vijf keer berispt door de Advertising Standard Agency en dat is dermate bijzonder nieuws dat de nieuwssite CosmeticsDesign er een artikel aan wijdde onlangs.

Aanleiding was de communicatie rond het product Body Sculpture, waarvan het merk zei dat het een cult classic body Sculpture product is gelvorm dat de huid van probleemgebieden intensief hydrateert. Nu zien wij niet zo snel in wat daarmee het probleem is overigens, want dat het hydrateert zegt nog niets over het oplossen van het verminderen van vet en dergelijke in die probleemgebieden. Maar het wordt natuurlijk wel geïnsinueerd op een vreemde taalkundige wijze. Maar volgens ASA werd de terminologie gebezigd op hun website waarbij ook nog geïnsinueerd werd dat dit product plastische chirurgie overbodig maakt.

Vervolgens kwam er nog communicatie over het product Forget the Facelift overheen waarbij beloofd werd dat je er een strakkere kaaklijn van krijgt, zonder gebruik te maken van plastische chirurgie. Vooral dat laatste mag je dus nooit claimen, omdat je dan een medische claim maakt, wat onwettig is voor cosmetica. Maar gezien het eerste geval, mag je het dus ook niet insinueren – in Engeland althans.

Rodial verdedigde zich op het tweede product door te stellen dat Forget the Facelift als trademark werd gebruikt, maar daarover kon ASA niets terugvinden.

En zo gaat het nog wel even door, want ook nieuwe introducties met veelzeggende namen als Glamtox Sticks, Glamoxy Snake Serum, Chin & Neck Lift, Boob Job en Tummy Tuck Sticks waren niet alleen misleidende namen maar droegen ook misleidende claims.

In Nederland wordt dezelfde communicatiestrategie gevolgd. Ik bekijk de producten en claims altijd geamuseerd maar vindt ze volstrekt ongeloofwaardig. Te hipperig, te hyperig en te onwaar. Wat overigens niet wegneemt dat de lezeressen de producten zelf qua huidgevoel wel als prettig kunnen ervaren.

Rodial is ooit opgezet door de beautyjournalist en dat maakte mij in beginsel nieuwsgierig. Je zou van een beautyjournalist verwachten dat ze weet hoe het werkt, waar de fragiele lijn tussen fabel en feit ligt en dat ze daar integer mee omgaat. Deze dame overtreft je stoutste verwachtingen.

Lees ook